Saya pohon jurujual produk pemakanan tambahan yang buat kempen melalui maya buatlah sikit kerja rumah (homework) sebelum post maklumat produk. Atau mungkin ‘Penasihat Perubatan’ semak dahulu maklumat yang ditulis oleh para agen supaya fakta yang diberikan itu benar dan tepat.

Jika tidak, maklumat yang diberikan itu boleh menjadi kekeliruan kepada masyarakat. Bagi pembaca yang mempunyai asas perubatan, mungkin mereka tahu maklumat yang dituliskan itu tidak tepat. Namun bagi orang awam yang tiada asas sains akan percaya bulat-bulat kepada tulisan itu. Sedangkan ianya tidak betul dari segi istilah dan penggunaan ayat. Malah khasiat perubatan dan tuntutan menyembuhkan penyakit yang dipaparkan itupun tidak ada pembuktian secara klinikal yang absah ke atas manusia.

Saya ambil contoh satu produk yang mendakwa bahan aktif yang terdapat dalam produk mereka mengandungi enzim tertentu. Di mana enzim-enzim itu akan memberikan khasiat kesihatan dan perubatan khusus kepada penyakit-penyakit. Bahan-bahan yang dimasyhurkan oleh agen produk sebagai istimewa itu seperti Phenylethylamine, Phycocyanin, Polysaccharide dan L-Selectin Ligan sebagai ENZIM. Hakikatnya penggunaan perkataaan enzim kepada bahan tersebut adalah tidak tepat. Enzim menurut definisi perubatan adalah kompleks protein yang dikeluarkan oleh sel hidup dan bertindakbalas bagi menguraikan sebatian kimia dalam badan manusia [1,2]. Sedangkan Phenylethylamine, Phycocyanin, Polysaccharide dan L-Selectin Ligan itu adalah bahan BUKAN ENZIM. Mungkin sudut penulisan sebegitu memberikan tanggapan yang berbeza kepada orang awam. Bagi para doktor, mereka memahami apakah erti enzim tersebut.

Mari kita hurai satu persatu apakah bahan-bahan tersebut. Pada tulisan kali ini saya tidak tumpukan kepada keberkesanan produk yang mengandungi bahan-bahan berkenaan, ianya memerlukan satu kajian yang mendetail dari jurnal-jurnal yang berwibawa. Saya hanya ingin perbetulkan penggunaan bahasa yang boleh mengundang kekeliruan orang ramai.

1) Phenylethylamine (PEA)

Menurut Pusat Informasi Bioteknologi Kebangsaan, PEA adalah sejenis aroma asid amino digunakan untuk perisa sesuatu bahan makanan. Ianya boleh berbentuk cecair atau hablur garam bergantung kepada bahan kimia lain samada bergabung dengan oksigen atau klorida. Baunya hanyir seperti ikan [3]. Boleh terdapat dalam rumpai (algae), buah-buahan, penguraian bakteria dan secara semulajadi dalam tubuh manusia. PEA boleh bertindak sebagai perangsang dan penghubung saraf (neurotransmitter) samada dalam jumlah yang sedikit atau banyak dan akhirnya memberikan kesan tertentu kepada saraf manusia. Kajian mendapati pesakit yang hiperaktif mempunyai PEA yang rendah [4]. Manakala pesakit Skizofrenia (gila) didapati mengandungi paras PEA yang tinggi dalam ujian air kencing mereka. Secara umumnya PEA secara semulajadi adalah selamat untuk dimakan tetapi ianya tidak mendatangkan kesan perubatan yang memberangsangkan kepada manusia.

2) Phycocyanin

Sesuai dengan nama yang diberikan Phyco- alga, Cyanin- warna cyan (gabungan biru-hijau). Majoriti ekstrak dari alga seperti spirulina ini digunakan untuk pewarna kepada makanan dan kosmetik [5]. Ianya sejenis protein dan juga kombinasi mineral, vitamin dan asid lemak asas. Ianya bukan enzim. Phycocyanin ini mempunyai kelebihan sebagai anti-oksida dan anti-radang, namun kajian lanjut bagi merawat penyakit manusia perlu diteliti lanjut sebelum digunakan secara meluas sebagai sumber berubat [6].

3) Polysaccharide

Polisakarida ini adalah perkataan gabungan kepada monosakarida [7]. Sakarida adalah gula, tidak ada definisi tepat lain boleh digunakan. Tidak perlu dihuraikan lanjut apakah fungsi gula kepada manusia, ada baik dan ada buruknya. Gula adalah sumber tenaga, bukannya enzim seperti yang diwar-warkan itu.

4) L-Selectin Ligan

LSL inipun bukannya enzim. Ianya adalah sejenis protin berfungsi sebagai reseptor dalam interaksi sel darah putih (Limfosit).

Saya bukan menidakkan beberapa khasiat yang mungkin diperolehi dari produk tersebut. Ianya mungkin sejenis makanan yang boleh dimakan sama dengan pemakanan yang lain. Cuma menjadi kebimbangan saya sebagai pegawai perubatan adalah dakwaan yang boleh menyembuhkan penyakit-penyakit tertentu. Apabila ianya dalam bentuk dakwaan, maka pembuktian secara klinikal amat diperlukan. Jika ada, tiada masalah bagi kami.

Masyarakat awam perlu diperbetulkan kefahaman mereka mengenai perbezaan antara produk makanan dan produk perubatan. Jika ianya makanan, apa sahaja boleh diambil selagi tidak mendatangkan mudarat kepada tubuh. Jika ianya produk perubatan, wajib diluluskan oleh pihak berkuasa ubat-ubatan dalam negara. Kita mempunyai akta khusus dalam bab mengistiharkan produk kesihatan dan perubatan ini.

Sekian pesanan dari suhazeli.com

fb.com/drsuhazeli

22.6.2018

Kuala Berang

Pautan:

[1] Merriam Webster Dictionary. Enzyme definition. Access Online; https://www.merriam-webster.com/dictionary/enzyme

[2] Royal Society of Chemistry. Enzymes, Function and structure. Access online; http://www.rsc.org/Education/Teachers/Resources/cfb/enzymes.htm

[3] National Center for Biotechnology Information. Compound Summary for CID 1001; Phenylethylamine (PEA). Access online; https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/1001?

[4] Irsfeld, M., Spadafore, M., & Prüß, B. M. (2013). β-phenylethylamine, a small molecule with a large impact. WebmedCentral, 4(9), 4409. Online; https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3904499/#

[5] Oilgaae. Phycocyanin from Algae and Applications. Access onine; http://www.oilgae.com/non_fuel_products/algae_phycocyanin.html

[6] Romay, C., Armesto, J., Remirez, D. et al. Inflamm. res. (1998) 47: 36. https://doi.org/10.1007/s000110050256

[7] Biology Dictionary. Polysaccharide. https://biologydictionary.net/polysaccharide/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book