Bawang Tunggal Ubat?

Allicin ni boleh di dapati dalam semua bawang putih. Bukan yg tunggal sahaja. Dan tiada kajian konkrit allicin di gunakan utk merawat penyakit darah tinggi jantung dll.

Jurnal Canadian Physician melaporkan allicin boleh digunakan dalam merawat demam selsema (Nahas et al, 2011). Namun kajian sistematik review dari Cochrane (2014) mendapati tiada bukti ampuh untuk menjadikan allicin sebagai ubat demam selsema.

Saya bukan melarang untuk jual beli bawang putih. Teruskan. Bawang sedap untuk dijadikan bahan sajian masakan. Cuma pesanan dari suhazeli.com ini dibuat untuk elakkan salah faham masyarakat dalam memilih ubat yang sepatutnya dalam merawat penyakit mereka.

Sekian

Fb.Com/drsuhazeli

31.3.2018

Sabasun KT

~Sedang beli bawang, bukan membawang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleKetum Masih Bahaya
Next articleBedah Batin
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com