Kami sering kali menerima kes kematian di rumah atau di bawa jenazah yang sudah tidak bernyawa ke unit kecemasan klinik. Istilah yang kami sebut adalah Brought In Death (BID).

Jika kes kematian itu boleh ditentukan penyebabnya, kami akan minta pihak keluarga untuk membuat laporan polis dan proses pengurusan jenazah diteruskan seperti biasa. Tiada masalah besar.

Namun terdapat kebanyakan kes yang kami klasifikasikan sebagai medikolegal. Bermaksud kes tersebut dihubungkaitkan dengan undang-undang seperti disyaki kes jenayah, kemalangan jalanraya atau tempat kerja, melibatkan insuran atau tidak dapat ditentukan punca kematian. Kes-kes medikolegal ini perlu dilakukan post mortem atau bedah siasat mayat.

Mayat tersebut wajib juga dibuat laporan polis dan dihantar ke rumah mayat hospital bagi bedah siasat.

Di sinilah bermula konflik antara doktor, polis dan waris si mati. Waris akan cuba menolak post mortem ini dilakukan. Antara alasan yang mereka selalu sebut adalah:

1- Bedah mayat dilarang oleh agama Islam kerana ianya menyiksa mayat. Terdapat beberapa hadis Rasulullah saw yang dinukilkan oleh mereka untuk berhujah.

2- Dakwaan bahawa doktor forensik akan mengambil organ dalaman untuk didermakan kepada orang lain tanpa keizinan waris.

3- Semua waris redha dan tidak akan menuntut apa-apa tuntutan kepada si mayat.

Justeru mereka semua menolaknya. Apabila berlaku sedemikian, kami akan menerangkan kenapa post mortem perlu dijalankan.

Terdapat beberapa isu yang perlu difahami bersama oleh waris.

A. Keizinan dan kebenaran waris untuk menghalang post mortem hanya dalam kes-kes tertentu.

i. Bagi kes-kes bedah siasat kes Polis kebenaran dari waris tidak diperlukan untuk melakukan bedah siasat.

ii. Bagi kes-kes bedah siasat klinikal, Pegawai Perubatan Kerajaan perlu mendapat kebenaran daripada waris untuk melakukan bedah siasat. Bedah siasat klinikal ini adalah bagi kes yang meninggal dunia ketika dalam rawatan hospital.

iii. Bagi kes BID, doktor akan menilai samada kes tersebut melibatkan perundangan atau seumpamanya sehingga doktor tidak boleh menentukan punca kematian yang tepat. Kes ini perlu dijalankan post mortem.

Post mortem hanya boleh dibatalkan jika:

i. Bagi kes Polis, hanya pihak Polis boleh menarik balik arahan bedah siasat tersebut. Jika pembatalan berlaku, maka pihak Polis bertanggungjawab memberikan sebab kematian, bagaimana dan bila kematian itu berlaku.

ii. Bagi kes bedah siasat klinikal, waris boleh menarik balik kebenaran bedah siasat bila-bila masa sahaja.

B. Jenis post mortem adalah samada luaran atau dalaman:

i. Pemeriksaan Luaran.

Menjalankan pemeriksaan luaran untuk mendokumentasi kecederaan mayat. Pegawai Perubatan Kerajaan akan membuat pemeriksaan terperinci ke atas mayat antaranya pakaian si mati, keadaan mayat secara keseluruhan, perubahan-perubahan luaran yang berkaitan dengan kematian dan penyakit serta tanda-tanda kecederaan. Sekiranya sebab kematian dapat dikenalpasti atau tanpa ragu-ragu maka pembedahan mayat tidak lagi perlu dilaksanakan. Dokumentasi ini penting untuk kegunaan perundangan jika timbul kemudian hari nanti.

ii. Pemeriksaan Dalaman

Sekiranya pemeriksaan luaran masih tidak dapat mengenalpasti punca kematian, maka pemeriksaan dalaman perlu dijalankan. Ini termasuklah membuka tempurung kepala, rongga dada, abdomen, pelvis dan lain-lain anggota badan bila mana perlu.

iii. Pengambilan spesimen

Iaitu mengambil cecair badan untuk analisis toksikologi dan lain-lain ujian seperti pemeriksaan radiologi, kaji kuman, kaji tisu dan fotografi forensik. Adalah tidak benar dakwaan bahawa doktor akan ambil organ untuk didermakan kepada orang lain. Proses mengambil organ untuk derma tidak boleh sewenangnya dibuat kerana ianya terlibat dalam proses perundangan. Malah organ mayat yang sudah mati sudah tidak hidup selnya. Sesekali sel mati tidak boleh digunakan kepada orang yang hidup.

C. Hukum menjalankan post mortem telah dijelaskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke-25 yang bersidang pada 13 Disember 1989 telah memutuskan;

“Pembedahan mayat orang Islam hanya boleh dilakukan jika keadaan benar-benar memerlukan (dharurat) sahaja seperti terlibat di dalam kes-kes jenayah yang sangat memerlukan post mortem atau si mati tertelan benda yang berharga atau si mati yang sedang mengandung sedangkan kandungannya masih hidup.”

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke-61 yang bersidang pada 27 Januari 2004 dalam membincangkan mengenai hukum bedah siasat mayat yang kematian bukan dikategorikan kes jenayah telah memutuskan;

“Hukum asal pembedahan mayat adalah haram tetapi dibolehkan sekiranya dalam keadaan dharurat dan terdapat keperluan yang mendesak seperti membuat kajian terhadap penyakit, mengenalpasti punca kematian dan penyelidikan serta pendidikan khususnya dalam bidang perubatan . ”

Catatan Suhazeli.Com

Fb.Com/drsuhazeli

18.3.208

Manir

Pautan.

[1] Garis Panduan Bedah Siasat Mayat. http://www.islam.gov.my/rujukan/garis-panduan/53-garis-panduan-bedah-siasat-mayat-menurut-perspektif-islam

[2] Dr Wan Zamri. Maksud Post Mortem. http://hrpz2.moh.gov.my/v3/uploads/FAQ/FAQ%20Forensik.pdf

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleKeberkesanan Homeopati dalam Merawat Penyakit: Kenyataan dari Persatuan Homeopathy
Next articleBahaya Air di Rebus Semula?
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com