Dua tiga orang sahabat tanya saya, boleh ke sedut cecair dalam kepala lutut? Memang ada video yang disebarkan seorang doktor swasta yang buat begitu.

.

Saya, tidak mahu komen lanjut teknik yang beliau buat itu, kerana bab lutut ni bukan bidang saya. Pakar tulang atau ortopedik wajib komen samada betul atau tidak teknik sedemikian.

.

Seingat saya, semasa dalam tempoh latihan di Hospital Sultanah Nur Zahirah sekitar 20 tahun dulu, persediaan untuk sedut lutut pesakit terlalu ketat. Bahkan bukan semua kes patut disedut. Ada kes yang dikehendaki dibuat di dewan bedah bagi menyelesaikan masalah lutut mereka.

.

Jika pakar arahkan kami sedut lutut pesakit, consent wajib ada kerana ianya menempa risiko tertentu dari segi medikolegal. Persediaan yang wajib kami patuhi adalah:

1) Doktor yang nak buat sedut (Aspirate) wajib basuh tangan sebersihnya. Ikut kaedah kawalan infeksi 7 langkah bersih tangan. Doktor juga wajib memakai apron nyahkuman, glove (sarung tangan) yang juga nyahkuman. Begitu juga wajib pakai mask muka supaya udara mulut/hidung tidak terkena kawasan yang akan disedut nanti.

2) Persediaan pesakit pula, dengan meletakkan diposisi yang selesa. Penerangan prosedur diberikan.

3) Cuci kawasan yang ingin disedut dengan antiseptik seperti povidone iodine.

4) Tutup kawasan sekitar yang ingin disedut menggunakan kain sterile (nyahkuman). Buka sekadar patut ruangan untuk disedut.

5) Berikan ubat bius setempat bagi mengurangkan kesakitan apabila ditusuk jarum.

6) Sedut cairan lutut dengan jarum dan syringe yang nyahkuman sekadar patut.

7) Hantar cairan itu ke makmal untuk ujian lanjut.

8) Cabut jarum dan tutup dengan gauze bersih.

Begitulah seingat saya ilmu 20 tahun lepas. Apabila berada di klinik kesihatan kes sebegini kami tidak lakukan kerana kekangan masa serta persediaan rapi seperti di atas tadi. Saya bertanyakan rakan-rakan pakar tulang di hospital, mereka pun jawab prosedur tidak berubah. Sama tekniknya. Menjaga kebersihan dan steriliti amat perlu supaya komplikasi jangkitan kuman tidak berlaku. Jika jangkitan kuman hinggap, merawatnya pula merumitkan. Kesian kepada pesakit yang terpaksa keluar masuk hospital nanti.

Sekian pandangan dari suhazeli.com

Fb.Com/drsuhazeli

18.1.2018

Kuala Dungun

P/s – Terserah kepada pesakit untuk memilih teknik mana. Itu hak mereka.

Kepala lutut: Adalah merujuk kepada sendi lutut yang bengkak akibat radang. Bahasa mudah orang kampung adalah kepala lutut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleAntivaksin Cemarkan Kesucian Islam
Next articleBergura Bewok
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com