ULTRASOUND SELAMAT DIGUNAKAN
Terdapat sebaran tak tepat berkaitan dengan penggunaan ultrasound yang digunakan oleh para doktor semasa pemeriksaan ibu-ibu hamil. Tanpa kami ketahui niat sebenar sebaran negatif itu. Sekaligus boleh mencetuskan kerumitan di pihak kami bagi melaksanakan tugas perawatan yang sempurna.

.

Pada tahun 1942, Pakar saraf (Neurologist) Karl Dussik adalah pelopor penggunaan alat imbas bunyi (sonography) dalam bidang perubatan. Kemudian tahun 1948 George D. Ludwig, M.D., mencipta alat ultrasound untuk mengesan batu karang dalam hempedu. Berita kejayaan ini tersebar luas hinggalah pelbagai syarikat pengeluar ultrasound wujud dengan kapasiti kecanggihan tertentu. Hingga kini boleh dikatakan setiap klinik mempunyai mesin ultrasound bagi menjadikan perawatan pesakit semakin tersusun.

.

Prof Dr Imelda Balchin, Pakar Perunding Fetomaternal Universiti Malaya, membuat teguran kepada kumpulan AMANI yang menyebarkan keburukan ultrasound dikalangan pengikut mereka. Penggunaan ultrasound semasa hamil tidak menyebabkan bayi dihinggapi penyakit mental, autisma dan penyakit barah.

.

Kata Prof Imelda melalui laman facebook beliau: “Kepada semua ibu-ibu yang hamil dan doula AMANI. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah pun membuat kajian yang terperinci tentang keselamatan penggunaan Ultrasound semasa hamil. WHO telah mengkaji 61 penerbitan, 41 kajian antarabangsa yang berpiawai tinggi yang mengikuti perkembangan kanak-kanak. Keputusan mereka telah membuktikan yang kanak-kanak yang terdedah kepada ultrasound semasa janin, tidak mendapat lebih masalah perubatan atau kesihatan dari segi kesihatan mental, penilaian IQ, autisma atau penyakit barah.”

.

Beliau menyarakan agar kumpulan berkenaan menyampaikan ilmu yang sahih lagi benar. Bukannya mengambil sesuatu yang diluar dari ilmu benar dari dari disiplin perubatan.

“Marilah kita sama-sama menyampaikan ibu-ibu dengan ilmu pengetahuan yang sahih dan benar, supaya ibu-ibu kita diberdayakan membuat pemilihan dengan maklumat yang betul.”

.

Adalah paling merisaukan apabila pihak-pihak tertentu yang kononnya mempunyai kepakaran dalam perubatan tetapi menggunakan teknik menakut-nakutkan (fear monggering) masyarakat melalui tulisan mereka. Fenomena ini amat menyedihkan. Masyarakat kadang-kadang tidak dapat menilai antara batu dan permata dek kerana teknik yang mereka gunakan terlalu licik. Mereka selalu berlapik hujah mereka dengan fakta perubatan yang tidak tepat. Malah ada antara mereka yang menggunakan hujah agama bagi mengukuhkan kefahaman silap itu.

.

“BERKATA BENAR WALAUPUN PAHIT”

.

Suhazeli bin Abdullah

fb.com/drsuhazeli

.

23.9.2017

Kuala Berang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleBahaya Mandi Lepas Asar, Maghrib dan Isya’? 
Next articlePenawar Pokok Ekor Ular 
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com