STROK

Sembang pagi bersama ahli kumpulan wasap pagi ni..

.

“Dinasihatkan sesiapa yang ada Darah Tinggi atau Kencing Manis atau Cholesterol Tinggi atau kesemuanya sekali supaya makan ubat Aspirin atau apa sahaja pencair darah.” Ujar seorang sahabat yang kini menjadi YB di sekitar Selangor. Beliau istiqomah dan terlalu cakna dengan rakyat setempat.

“Kalau tidak…boleh terdedah kpd stroke. Samada mild atau severe stroke.” Tambah beliau lagi. 

“Di DUN saya…ramai yg berumur 25 hingga 38 tahun pun dah mula kena stroke sebab tak mahu atau malas ambil ubat dan melibatkan semua bangsa.” Saya boleh bayangkan memek muka beliau ketika menulis ini. Setiap kali nasihat yang diberikan, beliau serius dan bersungguh-sungguh agar pemabaca ambil perhatian. Kali ini melibatkan pengalaman beliau sendiri setelah berpuluh tahun bersama rakyat jelata.

“Muda lagi tu Dr dah kene stroke.” Sampuk seorang sahabat yang sedar bentuk badannya agak berisi.

“Obesity atau badan gemuk pun satu lagi penyebab utama. Minggu lepas ada 5 orang berbadan gemuk di DUN ana yang kena stroke di pejabat, semasa memandu kereta dan semasa mandi.” Terus Yb mencelah memberikan titipan pengalaman beliau bersama dengan rakyat yang pelbagai.

“Penyakit tak kenal usia dan profession.” Tulis beliau dengan semangat. Biasanya Yb jarang tulis dalam group wasap dek kerana kesibukan masa. Program penuh sepanjang hari. Nak pegang telefon pun susah. Apatah lagi berwasap.

“Mati juga tak kenal usia dan profession …. Ya Allah.” Mencelah sorang sahabat lain yang sudah berusia veteran.

“Betul tu…..DUN ana dua bulan dulu….3 orang berusia 28 hingga 36 tahun mati ketika bermain futsal dan badminton di tiga lokasi berbeza. Yang sedihnya…anak-anak yang ditinggalkan semua masih belajar…Isteri pula jadi janda diusia muda…..” Tulisan nada simpati seorang Yb. 

“Ya ke Dr? Ana insaf Dr. Insyaallah mula hari ni ana diet insyaallah.” Tulisan sahabat obese yang dari tadi duk baca dengan tekun.

Memang benar, strok atau angin ahmar menjadi penyakit yang paling kerap serta banyak diabaikan oleh kebanyakan manusia. Seluruh dunia 90.5% (Kajian 13 tahun dalam jurnal Lancet) punca terjadinya strok akibat dari risiko gaya hidup yang boleh diubah (Modifiable Lifestyle). Gaya hidup tidak sihat seperti merokok, pemakanan tidak sihat, kurang aktiviti fizikal memberi sumbangan statistik sebanyak 74.2%, manakala Darah tinggi, gemuk, kolesterol tinggi dan sakit buah pinggang memberi sumbangan statistik sebanyak 72.4%. Faktor persekitaran yang tidak bersih pula menyumbang sebanyak 33.4%. Ringkasnya kesemua gaya hidup berkenaan mempunyai risiko tinggi menghidapi strok. [http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1474442216300734]

.

Masalah timbul dikalangan kita adalah, tiada kecaknaan dalam menjaga kesihatan. Mengambil makanan yang tinggi kandungan gula, garam dan berlemak. Aktiviti fizikal pun berkurangan dek kerana kekangan kehidupan yang semakin mencabar. Ramai juga dikalangan kita yang tidak mahu mendengar nasihat para doktor jika sudah dihinggapi penyakit darah tinggi, kencing manis atau sebagainya. Mereka masih lagi lagho dengan makan dari makanan yang risiko tinggi. Ubat ditinggalkan atau makan bila perlu sahaja. Terlebih sedih lagi mereka lebih mempercayai para penjual produk yang tiada kajian keberkesanan, keselamatan dan kualiti.

.

Saya pernah menegur seorang kenalan yang ralit menjual produk. Tetapi mereka hanya tunjukkan testimoni. Apabila ditanya, adakah produk itu lulus KKM atau tidak. Beliau menjawab tidak perlu. Malah produk beliau pun spesifik/khas kepada golongan wanita sahaja. Lelaki tidak boleh lihat atau pegang kerana khasiat produk akan hilang jika lelaki pegang.

.

“What? Ada orang boleh percaya?” Saya mula mencari idea bagaimana kaedah pula nak beri nasihat…

Suhazeli Abdullah

fb.com/drsuhazeli

12.8.2017

Tepi Bendang, Alor Setar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleGuna Pil Hormon Semasa Haji & Umrah
Next articleKuasa Bromolin dalam Empulur Nenas
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com