QURBAN AMAL

.

Kenangan menguruskan Qurban setiap musim raya qurban ada pahit dan manisnya. Sejak 2009 saya terlibat sebagai ketua delegasi untuk program ni. Bermula dengan Qurban Amal di Bandar Marawi, Tengah Mindanao sehinggalah sekarang ini, kami akan ke Republik Sudan Selatan dan Ethiopia.

.

Sdr Majid Kadir, salah seorang ahli delegasi pernah sekali diterajang oleh lembu Basilan, Mindanao. Cemas juga sebab hampir pengsan Pak Majid. Spek mata beliau patah dan dahi berdarah. Saya terfikir-fikir bagaimana nak bawa Pak Majid ke Hospital Pusat Bandar Basilan. Tetapi Pak Majid releks sahaja. Alhamdulillah tiada masalah besar. Hingga sekarang beliau tidak terlepas bersama kami ke pelusuk dunia buat amal.

.

Di Sudan pula, salah seorang wakil Yayasan Ehsan (rakan NGO di sana), hampir putus jari kelingking kerana tersadung dengan pisau sembelih. Berderau darah saya lihat kejadian itu. Mujur setiap kali delegasi ke lokasi saya bawa bekal ubat² kecemasan. Kami beri pilihan untuk hantar beliau ke hospital berdekatan atau rawat sekadarnya melalui balut luka. Tapi beliau menolaknya kerana, hospital atau klinik terdekat tiada pun di sana. Hospital paling hampir adalah tengah bandar Kasalla, 100 km dari tempat perkampungan pelarian Sudan yang kami jalankan program. Kedua, beliau tidak mahu tinggalkan program Qurban tersebut yang cukup bersejarah dalam kehidupan mereka di sana. Hanya setahun sekali kehadiran kami. Cukup bermakna. Mungkin putus jari suatu lumrah biasa bagi mereka.

.

Kenangan paling cemas, apabila dikalangan kabilah pelarian tersebut berkelahi kerana berebut bahagian qurban. Kehidupan mereka masih menebal dengan suku dan kabilah. Suka berkelahi dalam isu-isu yang agak sensitif seperti kekeluargaan dan sebagainya. Bayangkan dengan jumlah 10 ekor kami berikan bahagian qurban di kem Sagarab yang jumlah pelariannya 500 ribu. Sudah pasti 10 ekor itu tidak mencukupi. Maka berlakulah perkelahian. Saya dapat maklumat ada yang cedera dicantas pedang. Tetapi dileraikan dengan baik oleh polis UNHCR yang turut bersama dengan kami. Cemas juga kami, rombongan akan diserbu oleh kabilah yang tidak puas hati. Tetapi semuanya berjalan dengan lancar. Jiwa mereka murni sebenarnya dengan ajaran Islam yang dipandu.

.

Segala kenangan ini tidak dapat digambarkan dengan tulisan dan buku teks. Alami lah sendiri baru tahu perit dan penat.

.

Terima kasih kepada semua penyumbang Qurban dari seluruh rakyat Malaysia yang senantiasa bersama kami.

.

Dr Suhazeli Abdullah

Ketua Delagasi

Qurban Amal Sudan/Ethiopia 2017

Yayasan Amal Malaysia Caw Terengganu.

Fb.com/Amalterengganu
“Ingat Qurban Amal, Ingat Yayasan Amal Malaysia”

#QurbanAmal2017

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleKepala Baby Kemek Akibat Bantal
Next articleBell’s Palsy Akibat Aircond? 
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com