Oleh: Dziehan Mustapha

Pada suatu petang saya menerima sebuah mesej melalui facebook messenger daripada seseorang individu yang tidak dikenali. Beliau ingin bertanyakan berkaitan sebuah minuman kesihatan berunsurkan Habbatus Sauda sama ada adakah saya ingin mencubanya setelah melihat saya bertanyakan berkaitan produk itu pada facebook page penjual produk tersebut.

Katanya melalui fb messenger
“Assalamualaikum saudara…dah cuba ke minuman Kid.. Kli.. tu?”
Saya menjawab
“Belum lagi, mengapa”
Beliau membalas
“Saya tidak pasti ubat ini ok ataupun tidak. Tapi ia tidak ada kelulusan kementerian dan saya rasa mengarut kalau dia kata ada kaitan dengan makhluk halus, sebab pesakit menderita dari sejak kecil”

Saya tertanya-tanya, apa kaitannya dengan makhluk halus dan siapakah dia sebenarnya?

Sebenarnya tujuan saya bertanya dalam page facebook penjual produk ini adalah untuk bertanyakan produk ini berdaftar dengan KKM atau tidak dan ingin membuat laporan jika produk ini didapati tidak mempunyai kelulusan KKM.

Tindakan saya ini juga adalah kerana produk ini telah menyebabkan bacaan fungsi buah pinggang seorang pesakit haemodialisis yang mengambilnya tiba-tiba menjadi bertambah teruk dalam masa yang singkat. Sumber informasi ini saya perolehi adalah daripada Pakar Nephrology (Pakar Buah Pinggang) yang berkongsi informasi ini di dalam media sosial (tanpa memberi tahu latar belakang pesakit) yang mengeluh dan kecewa dengan sikap penjual yang tidak bertanggungjawab sehinggakan pesakit beliau terpaksa menanggung kesan buruk daripada produk minuman Habbatus Sauda jualan mereka.

(Berbalik kepada cerita asal)
Rupa-rupanya individu yang menghantar mesej kepada saya itu sebenarnya cuba untuk memberitahu saya akan kesan buruk produk minuman Habbatus Sauda ini yang telah menyebabkan adik perempuan beliau meninggal dunia 2 minggu sebelum itu pada usia 23 tahun.

Adik beliau sebenarnya penghidap penyakit diabetes Jenis (I), di mana pesakit seperti ini selalunya bermula pada usia muda dan memerlukan Insulin sebagai rawatan akibat organ pancreas gagal menghasilkan insulin. Adik beliau telah lama menghidap diabetes dengan rawatan insulin sejak daripada kecil. Pada usia 18 tahun adik beliau telah menerima rawatan Haemodialisis akibat kesan komplikasi penyakit diabetes yang dihidapi arwah.

Penjual produk minuman Habbatus Sauda ini sememangnya menyasarkan penjualan produk mereka kepada pesakit-pesakit hemodialisis dengan menjanjikan penyembuhan kepada organ buah pinggang yang telah rosak itu dan bebas daripada Hemodialisis selepas mengambil produk minuman Habbatus Sauda jualan mereka. Tapi ada syarat jika ingin berjaya…Minuman Habbatus Sauda mereka tidak boleh bercampur dengan rawatan ubat-ubatan Hospital dan melarang juga melakukan hemodialisis sehingga tamat tempoh rawatan menggunakan produk minuman Habbatus Sauda keluaran mereka. Kata mereka, jika ambil bersama-sama (ubat-ubatan hospital) nanti produk mereka tidak berkesan untuk merawat buah pinggang yang rosak itu.

Jelas abang kepada arwah…
Kata-kata si penjual ini sangat meyakinkan sehingga mereka sekeluarga bersetuju membeli sekaligus 30 botol produk minuman Habbatus Sauda ini dan memberi minum kepada arwah sebotol (250-300ml) sehari. Harga sebotol produk ini adalah RM50. Kerana inginkan melihat arwah baik daripada penyakit kegagalan buah pinggang dan sihat semula tidak perlu menjalani Hemodialisis seperti yang dijanjikan oleh si penjual, mereka menurut segala syarat pengambilan produk ini serta pantang larangnya.

Si penjual menyarankan agar mengambil sebotol produk mereka sebotol sehari dan berhenti mengambil semua jenis ubat-ubatan untuk rawatan yang diberikan oleh hospital termasuk menghadiri sesi Hemodialisis. Apabila adik beliau kerap muntah selepas mengambil produk minuman Habbatus Sauda ini, si penjual yang beridentitikan “Orang Kuat Agama” menyatakan ia petanda baik kerana racun telah mula keluar daripada tubuh si arwah bersama-sama makhluk halus kesan santau yang dialami arwah.

Apabila keadaan arwah bertambah teruk, kaum keluarga mula hantar semula untuk melakukan dialisis tanpa pengetahuan si penjual. Walau bagaimanapun rawatan ubat-ubatan masih dihentikan. Akhirnya pada hari ke-14 setelah menagmbil minuman Habbatus Sauda sebanyak sebotol sehari, arwah muntah yang kelihatan seperti darah yang pekat berwarna hitam dan rebah jatuh di rumah. Setibanya anggota kesihatan di rumah setelah panggilan kecemasan dibuat oleh kaum keluarga, arwah telah kembali ke Rahmatullah.

Begitulah kisah yang telah dikongsikan oleh abang kepada arwah. Mereka sekeluarga berasa amat bersalah dan kecewa dengan tindakan yang mereka pilih sehinggakan arwah menderita sebelum menemui ajalnya setelah 14 hari mengambil minuman Habbatus Sauda tersebut. Mereka menyesal kerana terperdaya dengan janji manis penjual yang kelihatan sungguh menyakinkan kerana berlatar belakangkan kesucian agama.

Jawab balas SI PENJUAL kepada kaum keluarga
“ arwah anak yang baik”
“Arwah ada beberapa penyakit, termasuk muntah hitam yang keluar itu adalah kesan “Santau Angin”. Dengan kejadian ini pihak syarikat bersetuju untuk membantu keluarga encik dengan hanya akan mengambil bayaran RM2000 sahaja”
“Organ arwah telah rosak terlalu banyak kesan kimia daripada ubat yang diambil termasuk ubat bius pembedahan. Buah pinggang arwah rosak sebab semua itu”
“Pada peringkat awal pengambilan Kid..Kli.. itu jelas menunjukkan perkembangan baik pada arwah kerana produk ini lebih tertumpu untuk merawat buah pinggang sahaja. Namun arwah ada penyakit lain.
“Pihak syarikat juga akan bersedekah RM3000 kepada sebuah Madrasah anak yatim khusus untuk membuat tahlil kepada arwah. Allah maha menuntu ajal. Pelanggan lain Allah sembuhkan, Namun arwah adik encik Allah lebih menyayanginya”

Begitulah kisah yang menyayat hati ini. Begitu juga dengan mudah si penjual melontarkan alasan yang tidak berasas. Arwah telah pun pergi, namun trauma dan sesalan masih dialami oleh kaum keluarga.

Pengajaran:
1. Setiap rawatan yang diberikan oleh pegawai perubatan adalah bertujuan untuk melindungi pesakit daripada keadaan penyakit yang bertambah teruk (komplikasi penyakit). Terutama bagi pesakit diabetes dan pesakit yang mengalami kegagalan buah pinggang.
2. Setakat ini tiada sebarang ubat, mahupun minuman dapat merawat kerosakan buah pinggang melainkan pesakit penjalani proses perpindahan buah pinggang daripada penderma organ yang sesuai.
3. Jangan mudah terpedaya dengan pujuk rayu penjual produk-produk kesihatan walaupun ia kelihatan sungguh menyakinkan atau menggunakan latar belakang agama sebagai daya penarik.
4. Berbincanglah dahulu dengan pakar atau pegawai perubatan yang merawat sebelum mengambil keputusan untuk mencuba rawatan alternatif. Kerana nasihat daripada yang pakar atau ahli dalam bidang perubatan dan ubat-ubatan (seperti ahli farmasi) amat penting untuk melihat sejauh mana kebenarannya serta kelebihan mengambil rawatan alternatif ini dalam situasi atau keadaan kesihatan semasa.
5. Jadikan semua anggota kesihatan yang merawat anda sebagai rakan, jangan segan bertanya dan berbual dengan anggota kesihatan yang merawat. Lebih banyak bertanya, lebih banyak informasi dan ilmu dapat ditimba dan yang penting adalah ilmu yang diperolehi adalah daripada sumber yang sahih dan bukannya daripada penjual produk yang Cuma memikirkan keuntungan daripada produk jualan mereka dan bersikap bias dalam menyampaikan informasi yang belum tentu sahih dan benar.

Harap penceritaan kisah benar ini menjadi tauladan buat masyarakat semua.
Al-Fatihah buat Arwah
Ameen.

Mohd Dziehan Mustapa
Medical Mythbuster Malaysia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleBudu dan Pegaga Ubat Kanser?
Next articleJanji Manis Jurujual, Mangsa Sengsara Pesakit Kami
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com