*#TB*

TB bukan bermaksud takut bini tetapi sejenis penyakit bernama tuberkulosis. Ia pula dikategorikan kepada 2 jenis samada TB paru-paru atau bukan paru-paru. Boleh juga dikategorikan kepada TB calit kahak (smear) positif atau calit kahak negatif. 

TB ni sejenis penyakit berjangkit. Bergerak dari seorang ke seorang lain melalui udara. Jika kita bergaul rapat dengan pengidap TB smear positif, kita mempunyai risiko tinggi untuk dijangkiti. Tambahan pula jika tempat pergaulan kita bersama pesakit TB itu terkurung. Pengudaraan hanya berlegar setempat seperti bilik ber’aircond’. Lagi tinggi kadar risiko jangkitan. 

Jika pesakit disahkan TB kahak positif, saya selalu nasihatkan beliau rehat di rumah. Jika dia kerja, saya akan beri MC sehingga minima 2 minggu. Jumpa semula minggu ke-2 setelah mendapat rawatan ubat TB. Sapuan kahak akan diambil. Kita mendapati seawal dua minggu pertama, majoriti kuman TB dalam kahak pesakit sudah tiada. Bermakna, risiko jangkitan kepada orang lain akan berkurang. 

Sepanjang tempoh 2 minggu pertama rawatan intensif, pesakit dinasihatkan kurangkan pergaulan secara bebas dalam masyarakat. Nak istilahkan kuarantin pun bolehlah, tetapi bukannya berkurung dalam bilik jeriji besi! Bagi mengelakkan risiko jangkitan, pesakit atau ahli keluarga digalakkan memakai pelekap muka (mask). Jika batuk, elakkan secara terbuka, tersembur air liur atas muka keluarga. Gunakan saputangan atau tutuplah mulut-hidung semasa batuk. Makan ubat TB tanpa engkar. Ikut aturan, jangan gelong. 

Dari segi makan minum,  tiada pantang larang. Makan aje ikut selera. 

Ahli keluarga atau sahabat handai terdekat pula dikehendaki datang ke klinik tanpa segan silu. Kami akan lakukan saringan TB. 

InshaAllah penyakit TB 100%sembuh. 

Sekian info-nasihat dari suhazeli.com 

Fb.com/drsuhazeli 

20.4.2017

Ketengah Jaya Dungun 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleHaiwan Ujikaji Makmal 
Next articleMesej Berantai Sinaran Kosmik Melalui Telefon
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com