Pendapat Minoriti

Tepat enam bulan lalu isu vape meletup dipersada media dalam negara. Ketegasan pihak berwajib dalam menegaskan isu vape telah menyebabkan para penyokong tegar melenting. Dikukuhkan lagi dengan para agamawan dan ulama yang turut meranapkan hujah para pencinta vape.
Saya lihat terdapat satu persamaan antara pencinta vape dan penentang vaksin; iaitu mereka suka mengambil fakta terpencil, statistik tidak tepat, dan ulasan yang mengelirukan. Golongan ini bersikap seperti aliran golongan minoriti. Walaupun Keras dengan penentangan, suka membesarkan fahaman minoriti mereka. Sedangkan isu tersebut sudah diterima oleh umum dan para alim ulama muktabar. Penghujahan sudah jelas.
Namun terdapat pengalaman tertentu yang seseorang alami dalam kehidupan yang menyebabkan mereka mengambil sikap yang berlainan dari orang ramai. Ianya mungkin boleh diraikan tetapi bukan boleh dijadikan panduan umum kepada orang awam. Mereka sepatutnya beramal secara terpencil dan peribadi. Tidak sepatutnya mempengaruhi orang lain dengan hujah-hujah yang sudah sedia dijawab oleh pihak berwajib. Tetapi masih juga mengulang-ulang hujah tanpa fakta ampuh.

Dalam satu forum penjelasan fatwa berkaitan dengan vaksin, Ustaz Badlisah Alaudin pernah menyamakan mereka ini sebagai golongan minoriti yang menghasut. Ianya berdasarkan firman Allah swt:
وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ ۖ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ ۗ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا
“Apabila datang kepada mereka suatu berita tentang kemenangan atau ketakutan, mereka menyiarkannya. Kalau saja mereka menyerahkannya kepada Rasul dan ulil amri di antara mereka, tentulah orang-orang yang ingin mengetahui kebenarannya akan dapat mengetahuinya dari mereka (Rasul dan ulil amri). Kalau bukan kerana kurnia dan rahmat Allah kepada kalian, tentu kalian mengikuti syaitan, kecuali sebahagian kecil saja (di antara kalian).” (an-Nisa: 83)
Semoga kita semua terhindar dari golongan ini.
Suhazeli Abdullah

Fb.com/drsuhazeli
20.3.2017

Kuala Berang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...