*#Ramuan_Jantung_Tersumbat*

Sekali lagi ruang maya diterjah dengan petua pati jus bagi mengubati penyakit-penyakit kritikal seperti sakit jantung, kanser, kencing manis, bauh pinggang dan sebagainya. Terbaharu adalah mesej tular yang menceritakan seorang pendakwah dari Malaysia yang katanya mengalami sakit jantung ketika menjalankan aktiviti dakwah beliau di Sahiwaal Pakistan.

Tulisan beliau agak kurang jelas bentuk rawatan dari awal setelah bertemu doktor, tetapi menceritakan bahawa penyakit jantung tersumbat (3 vessel disease) pulih sepenuhnya setelah mengamalkan ramuan herba yang disarankan oleh rakan sejemaah.

Sebaran tulisan yang hampir sama dengan cerita di atas bermula dengan tulisan blog serta email sekitar tahun 2011 lagi. Terdapat pautan yang mendakwa Prof Dr S. Vikineswary yang menyebarkan khasiat ramuan herba rebusan pati Jus Lemon-Halia-Bawang Putih-Cuka Epal dan di campurkan dengan madu (LHBPCE+M). Sesiapa yang beramal meminum sesudu-meja (tablespoon) ramuan tersebut, pembuluh darah (vena) akan terbuka. Namun beliau telah menafikan kenyataan tersebut berasal dari beliau.[1] Malah beliau menafikan sekeras-kerasnya apa-apa kajian yang berkaitan dengan ramuan tersebut.

Kemudian tahun 2013 pula tersebar lagi cerita yang hampir sama. Iaitu seperti cerita seorang pendakwah tabligh yang mengalami sakit jantung di Pakistan seperti seperti tulisan di atas. Terdapat dua versi penceritaan, iaitu bahasa inggeris, kemudian diterjemah ke bahasa melayu. Cuma sukatan ramuannya sedikit berbeza, dari 1 sudu meja ke 3 sudu teh (walaupun jumlah sama).

Ayat ‘clue’ yang biasanya menjadi garis-pendesak kepada sesiapa yang membaca artikel itu akan tertarik adalah “Doktor pun TERKEJUT, duit dikembalikan dan pesakit diminta pulang”. Beliau telah sembuh sepenuhnya.

Saya mungkin tidak mahu mengulas siapa watak yang terlibat dalam penceritaan sedemikian. Mungkin kisahnya benar, dan mungkin ianya ditokok tambah. Saya tidak menafikan kuasa penyembuh adalah dari Allah, kita sebagai manusia wajib berikhtiar. Benar kemungkinan pesakit tersebut sembuh sepenuhnya dari jantung tersumbat hasil dari ikhtiar berkenaan. Setiap orang diberi kelebihan, dan beliau telah diberi karomah atas ikhtiar serta doa sebagai seorang pendakwah. Akan tetapi, kes seperti ini tidak boleh disamaratakan (generalization) kepada masyarakat terbanyak. Keistimewaan tersebut tidak mungkin kena pada semua orang, sebagai orang awam.

Adakah saya menolak ikhtiar sedemikian? Tidak. Manusia diberi ruang untuk berikhtiar mengubati penyakit, lakukanlah tanpa segan. Selagi ianya tidak menjatuhkan kita ke lembah mudarat, tidak melanggari syariat (bukan kerana terdesak) atau tidak melanggari akidah. Maka teruskanlah. Pati rebusan Jus Lemon-Halia-Bawang Putih-Cuka Epal-madu ini mungkin enak rasanya.

Pun begitu, ikhtiar manusia itu wajib mengikuti kaedah yang ditentukan oleh agama itu sendiri. Sumber berikhitar perlu ada asas yang ampuh bagi menyatakan ia telah berkesan kepada banyak orang. Di sinilah letaknya kajian secara objektif. Berapa peratus yang telah benar-benar berjaya sembuh melalui sesuatu kaedah tersebut. Bukan pula testimoni kerana kaedah testimoni adalah subjektif, bias, condong dan tiada asas kukuh.[2]

Berkaitan isu pati rebusan Jus Lemon-Halia-Bawang Putih-Cuka Epal-madu ini, hasil dari carian jurnal perubatan saya menemui satu tulisan terbaharu (2016) oleh Naseem E dan rakan-rakan.[3] Kajian beliau ke atas 24 ekor arnab putih ( 8- kontrol; 8 – beri diet berlemak; 8- beri diet berlemak dan pati jus LHBPCE+M). Beliau mendapati 8 ekor arnab putih yang diberi pati jus Lemon-Halia-Bawang Putih-Cuka Epal-madu turun paras lemak dalam badan dalam tempoh 24 hari. Lantas membuat kesimpulan kasar bahawa Pati Jus LHBPCE+M boleh mengawal jantung (cardio-protective) dari terkena serangan. Setakat ini Pati Jus berkenaan tiada lagi dibuat kajian fasa I hingga IV ke atas manusia.[4] Kenapa tidak dilakukan kajian atas manusia? Mungkin ianya tidak berbaloi dengan kecanggihan dunia kini. Paling tidak sekurang-kurangnya setiap negeri dalam negara kita sudah mempunyai Unit Perawatan Jantung dan Pakar yang bertahun praktis lamanya. Serahkan kepada ahli untuk merawat, kemudian bertawakkallah.

Kesimpulan: Tiada kajian penuh yang mengsahihkan Pati Jus Lemon-Halia-Bawang Putih-Cuka Epal-madu boleh membuang jantung tersumbat. Malah kaedah angio juga akhirnya boleh membantu kesakitan pengidap sakit jantung. Minum boleh pati jus tersebut, tapi jangan percaya boleh mengubat jantung tersumbat.

Pautan:
[1] Penafian Prof Dr S. Vikineswary. http://ujale-ki-aur.blogspot.my/2011/11/fw-fw-no-need-for-angiography-or-bypass.html
[2] Testimoni bukan Kajian Saintifik. https://suhazeli.com/wp/?p=141
[3] NASEEM E, SHAMIM M, KHAN N. CARDIOPROTECTIVE EFFECTS OF HERBAL MIXTURE (GINGER, GARLIC, LEMON, APPLE CIDER VINEGAR & HONEY) IN EXPERIMENTAL ANIMAL MODELS OF HYPERLIPIDEMIA. Int. J. Biol. Res. 2016;4(1):28-33. http://www.brc.edu.pk/wp-content/uploads/2016/11/6-Cardio-protective-effects-of-herbal-mixture-ginger-garlic-lemon-apple-cider-vinegar-honey-in-experimental-animal-models-of-hyperlipidemia.pdf
[4] Kaedah kajian Saintifik. https://suhazeli.com/wp/?p=2224

Suhazeli Abdullah
Pakar Perubatan Keluarga
fb.com/drsuhazeli
suhazeli.com

14.2.2017
Kuala Abang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book