Oleh Puan Ruqayyah Muhd | Dietitian HUSM 


“ Puan, betul ke makanan yang dah disejuk bekukan boleh menyebabkan kanser? Bagaimana saya nak sediakan makanan setiap hari. Adakah saya perlu beli lauk di pasar segar setiap hari? Ikan , ayam di pasar pun biasanya dah disejuk bekukan. Tolong bagi pencerahan Puan.” Mesej seorang Ibu muda kepada saya di awal pagi. 
“oooo..betul la..makan makanan sejuk beku ni boleh sebab kanser. Jiran saya bagitau, dia selalu makan makanan sejuk beku ni. Sebab tu kena kanser.”
“ Kawan saya beritahu, anak dia kena kanser sebab suka makan makanan yang dah disejuk beku ni. Habis susu ibu yang dibekukan semua tu macamana. Boleh ke nak bagi anak minum? Macamana dengan makanan puri yang disejuk bekukan. Habis la anak saya ken kanser pula nanti.” Tanya pula seorang lagi sahabat saya. 
Penyakit kanser adalah sesuatu yang sangat ditakuti oleh setiap individu. Rawatan kanser dan kesan daripada kanser sedikit sebanyak akan memberi kesan kepada pesakit dan juga keluarga. 10 tahun di dalam pediatrik Onkologi, sudah banyak pesakit yang saya lihat dan ikuti perjalanan mereka.  
Penyakit kanser disebabkan pelbagai faktor luaran seperti, merokok,  jangkitan oragnisma seperti bacteria H.Pylori, diet yang tidak sihat dan gaya hidup yang tidak sihat. 

Selain faktor dalaman seperti mutasi genetik, hormone dan imuniti tubuh. 

Saya hanya mahu sentuh topik diet sahaja hari ni. Diet dikaitkan dengan beberapa jenis kanser seperti kanser perut, kanser mulut, kanser paru-paru, dan kanser usus. 


Apakah contoh diet yang menyebabkan ia boleh membawa kepada kanser?
• Makanan terproses :
Roti, biskut, bijirin sarapan segera, produk kentang (potato chips, fries, hasbrowns ), kopi adalah antara makanan yang mengandungi acrylamide. 
Apa itu acrylamide? 
Ia merupakan bahan kimia yang  terbentuk daripada asid amino(aspargine) dan gula asli yang terkandung di dalam  makanan yang berkanji dimasak dengan suhu yang tinggi semasa menggoreng, membakar dan memanggang.  Ia didapati juga di dalam makanan mentah di dalam jumlah yang rendah. Namun apa bila didedahkan dengan suhu yang tinggi, ia akan meningkatkan arasnya di dalam makanan itu. 
Senang cerita, apabila kita membakar jagung, atau kentang atau roti atau mengubahsuai tepung menjadi roti dan kek contohnya, ia akan menyebabkan penghasilan acrylamide. Sama juga apabila kita mengubahsuai ubi-ubian kita menjadi kerepek dan kudap- kudapan, ia akan membentuk juga acrylamide. 
Bagaimanapun cara masak seperti merebus, mengukus dan masak menggunakan ketuhar gelombang mikro tidak menghasilkannya. Tempoh memasak yang lama dan suhu yang tinggi melebihi 120C meningkatkan penghasilannya di dalam makanan. 
Selain itu, lemak atau minyak yang digunakan apabila kita memasak akan teroksida dan membentuk acrolein atau asid acrylic. Kanji daripada kentang contohnya akan ditukarkan menjadi gula ringkas dan boleh juga membentuk acrylamide di dalam makanan, 
Acrylamide banyak di dapati daripada sumber tumbuhan seperti ubi-ubian (kentang dan produknya), makanan bjiirin. 
Namun ia tidak didapati daripada makanan daging dan ikan, susu dan produk tenusu dan juga sayur-sayuran berdaun. Apatah lagi susu ibu. Menyejuk bekukan makanan ini tidak akan meningkatkan risiko mendapat kanser. 
 Namun begitu, ROKOK mempunyai aras acrylamide yang tinggi biar kepada perokok atau orang di sekelilingnya. Merokok bukan sahaja membawa kemudaratan kepada perokok malah kepada anak kecil yang masih lemah imunitinya. Jauhi perokok dan berada di persekitaran yang toksik ini. 
Acrylamide juga boleh didapati dalam kehidupan seharian hasil pendedahan kepada bahan ini di dalam bahan kosmetik, pemprosesan makanan, pengilangan produk kertas, industri pembinaan dan pelbagai lagi yang boleh meningkatkan risiko kanser. 
Diet sahaja bukan menjadi faktor utama mendapat kanser. 
Bagaiamana untuk mengurangkan acrylamide?
Acrylamide boleh didapati samada di dalam masakan di rumah, atau di dalam makanan terproses. 
Langkah awal adalah elakkan makanan terproses yang telah dinyatakan untuk mengurangkan pendedahan kepada bahan ini. 
Simpan kentang  dan sayuran berubi di luar peti sejuk kerana acrylamide meningkat apabila disimpan di dalam peti sejuk. 
Rendam kentang di dalam air dalam tempoh 15minit sebelum menggoreng atau memanggang untuk mengurangkan acrylamide. 
Lebihkan cara masak merebus dan memasak  sayuran berubi menggunakan ketuhar gelombang mikro berbanding memanggang, menggoreng dan membakar  di atas api dalam suhu yang tinggi. 
Elakkan menggoreng kentang sehingga bertukar warna coklat gelap. Ini akan meningkatkan aras acrylamide. 
Apabila membakar roti, hanya bakar sebentar sahaja sehingga ia bertukar warna coklat cair sahaja. 
Bahagian yang berwarna coklat gelap mempunyai kandungan acrylamide  yang lebih tinggi. 
• Daging terproses
Sosej, nugget, burger, daging cincang  dan pelbagai lagi jenis makanan yang terproses dikaitkan dengan risiko kanser yang tinggi. 

Ini adalah disebabkan oleh kandungan sodium nitrat dan nitrit yang tinggi digunakan untuk mengawet daging bagi mengekalkan warna merah pada daging dan mengelakkan makanan itu cepat rosak. Bahan ini kemudiannya akan ditukarkan kepada bahan kimia yang dipanggil N-nitroso di dalam badan yang boleh menyebabkan kanser. 
Makanan ini juga mengandungi kandungan garam dan lemak yang tinggi apabila bahan yang digunakan di dalamnya termasuklah orgam, lemak dan lebihan daging . 
Memasak daging dalam suhu yang tinggi seperti membakar atau barbeku juga boleh menghasilkan bahan kimia heterocyclic amines (HCAs) and polycyclic amines (PCAs).
Hasilkan nuget dan sosej yang segar di rumah berbanding makanan yang terproses. Pasti lebih selamat. Pasti lebih baik berbanding makanan di luar.  Bagaimana membuatnya? Banyak resepi yang telah dikongsikan masa kini mengenai cara penghasilan nuget dan sosej yang mudah. Tuan Puan boleh buat carian di internet dan mengaplikasikannya di rumah. 
Suka saya bawakan petikan daripada buku saya, “ Apabila Dietitian Bercerita” buat kita fikirkan bersama. 
“ Tak bahayakah beri makanan yang sudah masak dan disejukbekukan macam tu kepada anak?” tanya seorang ibu muda. 
“ Pernahkan puan terfikir soalan yang sama tentang makanan yang disediakan sebelum anak lahir lagi dan boleh bertahan sehingga sambutan hari lahir anak yang kedua?”
Ruqayyah Muhd

Dietitian

#medicalmythbuster

#kakakdietgojes

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleWaspada Penyakit Kencing Tikus 
Next articleKaedah Pembuktian Kajian Saintifik dalam Perubatan
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com