KANSER HANYALAH SATU PERNIAGAAN?
ISU 1: Buku “World Without Cancer” dihalang untuk di terjemah kepada bahasa-bahasa lain.
😓😓😓
Saya melakukan sedikit carian berkenaan buku ini. Penulis buku ini bernama G. Edward Griffin. Beliau merupakan seorang PENULIS dan PENERBIT FILEM. Beliau memperolehi sarjana muda dalam bidang KOMUNIKASI. (1)
Saya kurang faham. Bukankah Bahasa Inggeris merupakan bahasa antarabangsa dan proses penyampaian ilmu akan menjadi lebih luas dengan Bahasa Inggeris. Kebanyakan penyelidik kebiasaannya berupaya berbahasa Inggeris dengan baik dan mampu menilai teks dalam Bahasa Inggeris. Sepatutnya sekiranya ada pihak yang ingin menghalang penyebarannya, adalah lebih berkesan sekiranya menghalang penerbitannya atau cetakan semula.
Atau mungkin, tiada yang berminat untuk menterjemah buku tersebut kerana penulisnya bukanlah merupakan seorang ahli dalam bidang SAINS, apatah lagi dalam bidang PERUBATAN.
ISU 2: Kanser hanya ditemui setelah World War II
😓😓😓
Rekod perubatan pertama tentang kanser ditulis oleh Edwin Smith Papyrus pada tahun 3000 sebelum Masihi. Masyarakat Mesir purba telah menggunakan pisau, garam dan arsenik untuk merawat ketumbuhan sejak dari kurun ke 19. Rekod perubatan Greek telah membincangkan tentang kanser sejak 400 tahun sebelum Masihi. Para pengkaji merumuskan kanser rektal tidak boleh dirawat pada tahun 1390. (2)
Perang dunia ke 2 berakhir pada tahun 1945. Masih percaya ‘fakta’ tersebut?
ISU3: Kanser disebabkan oleh kekurangan Vitamin B17. Hanya cukup untuk makan biji aprikot setiap hari.
😓😓😓
Bahan aktif dalam aprikot dikenali sebagai laetrile dan amygdalin. Ia dipopularkan oleh ‘Dr.’ Ernst. T. Krebs Jr. ‘Dr.’ Krebs tidak berjaya menghabiskan pengajian sebagai seorang doktor namun masih dipanggil sebagai ‘Dr. Krebs’ oleh penyokongnya. Beliau beraya memiliki sarjana muda dalam bidang seni (3).
Satu kajian menunjukkan rawatan dengan laetrile tidak memberikan sebarang kesan dari segi penyembuhan, pengecilan saiz tumor, penstabilan kanser dan simptom kanser dan peningkatan jangka hayat pesakit. Selain itu, pesakit mengalami keracunan cyanide menghampiri paras berbahaya yang boleh membawa maut. (4)
Kajian yang menunjukkan keupayaan laetrile untuk membunuh kanser hanyalah pada tahap kajian di makmal menggunakan haiwan (5). Namun begitu, keputusan kajian-kajian makmal tidak semuanya menunjukkan kesan yang positif (6-8) Oleh itu, tidak dapat dibuktikan ia berupaya merawat kanser.
RUMUSAN
Kanser merupakan sejenis penyakit yang kompleks. Ia dipengaruhi oleh berbagai faktor dan rawatan kanser masih dikaji dan berkembang dari masa ke semasa. Rawatan moden telah terbukti dapat merawat beberapa jenis kanser. Para pesakit kanser perlu menilai kesahihan sesuatu rawatan yang ditawarkan dan bertanya kepada mereka yang arif dan pakar dalam bidang tersebut.
Rujukan:
(1)http://www.journeytoforever.org/bflpics/WorldWithoutCancer.pdf
(2)Hajdu, Si. A note from history: landmarks in history of cancer, part 1. Cancer. 2011 Mar 1;117(5):1097-102.
(3)Bruzelius, NJ. The merchants of Laetrile. Boston Sunday Globe, June 17, 1979.
(4)Moertel CG, Fleming TR, Rubin J, et al.: A clinical trial of amygdalin (Laetrile) in the treatment of human cancer. N Engl J Med 306 (4): 201-6, 1982
(5)Chen Y, Ma J, Wang F, et al.: Amygdalin induces apoptosis in human cervical cancer cell line HeLa cells. Immunopharmacol Immunotoxicol 35 (1): 43-51, 2013.
(6)Laster WR Jr, Schabel FM Jr: Experimental studies of the antitumor activity of amygdalin MF (NSC-15780) alone and in combination with beta-glucosidase (NSC-128056). Cancer Chemother Rep 59 (5): 951-65, 1975 Sep-Oct
(7)Wodinsky I, Swiniarski JK: Antitumor activity of amygdalin MF (NSC-15780) as a single agent and with beta-glucosidase (NSC-128056) on a spectrum of transplantable rodent tumors. Cancer Chemother Rep 59 (5): 939-50, 1975 Sep-Oct.
(8)Hill GJ 2nd, Shine TE, Hill HZ, et al.: Failure of amygdalin to arrest B16 melanoma and BW5147 AKR leukemia. Cancer Res 36 (6): 2102-7, 1976.
Disediakan oleh:
Fahmi Hassan (F. H. Abad)
fb.me/fahmiabad
Pegawai Farmasi
Medical Mythbusters Malaysia

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleBekam tidak Tolak Perubatan Moden 
Next articleBahaya Air Botol Plastik dalam Kereta
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com