Sekali lagi tersebar dilaman maya tulisan yang mengatakan Petai, Jering dan lemon ubat kanser, kencing manis, darah tinggi dan pelbagai lagi khasiat yang ditokok tambah. Tulisan yang tular itu mengambil kata-kata tokoh hebat / institusi tertentu yang mengesahkan pemakanan berkenaan boleh mengubati kanser atau sebagainya. Antaranya laporan dari Johns Hopkin yang mengesyorkan nutrisi tertentu setelah kajian terbaharu mereka mengenai sifat-sifat kanser. Tulisan yang agak saintifik dan semuanya mempunyai niat untuk menidakkan kaedah perubatan yang sedia ada dari jurusan perubatan moden. Cancer Research UK telah mengeluarkan kenyataan penafian sebaran maya tersebut.[1] Begitu juga sebaran yang memetik tokoh selebriti terkenal Prof Muhaya Muhammad mengenai tips mengatasi kanser dengan singkatan GBOMS (G – Greens, B – Berries, O – Onion, M – Mushrom, S – Seeds).
Kesemua ini bukan tulisan asal dari mereka, tetapi ia ditulis oleh pengusaha produk tertentu demi melariskan jualan. Bagi orang awam yang sukar menyelidiki samada fakta berkaitan itu benar atau palsu, akan terus menyebarkan mesej tersebut. Akhirnya salah faham masyarakat dalam mendapatkan ketepatan maklumat kesihatan dan mendapat rawatan yang sewajarnya (Health seeking behaviour) akan menjadi berkecamuk. Perubatan “hospital” kah atau mengamalkan sahaja petua yang “ajaib” ini?

Saya bukan menolak pengambilan pemakanan yang berkenaan. Malah petai dan jering juga menjadi kegemaran saya sekali sekala apabila berpalut dengan budu dan cabai. Tetapi yang menjadi ketegasan saya menulis ini adalah supaya tiada dakwaan yang sebegitu ajaib sehinggakan petai dan jering lebih berkesan 10,000 kali ganda dari kemoterapi. Mana asasnya? Mana sumber kajiannya? Sudah berjaya berapa ramai pesakit kanser dengan ulaman tersebut? Ianya tidak menjanjikan jawapan yang enak. Kerana tiada satu pun kajian mengesahkan ulaman berkenaan mengatasi perawatan kanser.

Ada pesakit saya disahkan kanser payudara tahap 1, dinasihatkan oleh pakar bedah agar melakukan pembedahan. Beliau memilih untuk bertangguh kerana mendapat harapan palsu dari pelbagai dimensi termasuklah pengambilan ulaman seperti petai, jering dan lemon panas. Akhirnya beliau menjejaki kaki semula ke hospital kerana sel kanser sudah merebak tahap 4 enam bulan kemudian. Beliau sekarang sudah menjadi arwah. Semoga Allah mencucuri rahmat atas ruh beliau.

Ada yang bertanya, takkan tak boleh mencuba langsung ulaman tersebut? Sekali lagi sila dengar nasihat saya, makan boleh, cuba boleh tetapi jangan sesekali menolak kaedah perubatan terkini. Kami sudah melihat ramai yang berjaya bebas dari kanser setelah mendapat rawatan.

Adakah petai, jering ini tiada kajian langsung yang menyokong sebagai ubat anti kanser atau seumpamanya? Ada. Pernah Universiti tempatan kita melakukan kajian atas ulaman ini. Sebagai contoh, ujikaji ekstrak petai ke atas tikus makmal bagi merawat stres.[2] Ekstrak petai yang diberikan itu berkesan mengurangkan stres kepada tikus-tikus berkenaan. Namun, sejauh mana kesan pada manusia? Kebanyakan kajian bagi mengetahui kesan phyto-nutrient (ulaman) ini semuanya peringkat ujian makmal sahaja. Setakat ini ujikaji ke atas manusia bagi menentukan keberkesanan, keselamatan, kualiti dan kos rawatan belum diadakan. Kenapa? Antara sebab yang sesama kita boleh fikirkan adalah tak berbaloi. Sedangkan ubat kemoterapi yang sedia adalah lebih menjimatkan dan telah terbukti dari sudut kajian sejak sekian lama.

Cuba kita bayangkan kesan anti stres bagi petai sahaja, sebanyak ekstrak 10 kg petai digunakan bagi menghasilkan kesan reaktiviti ke atas 5 ekor tikus (kajian melihat anti stress).[3] Berat tikus sekitar 350 mg menggunakan 10 kilogram petai! Jika ujikaji atas manusia berapa kilogram petai akan digunakan? Itupun secara ekstrak. Jika kaedah makan secara mentah, kena makan berapa lori pula baru menandingi kemoterapi?

Makin stres ada la….

Pautan:
[1] Penafian Cancer Research UK berkaitan artikel Johns Hopkin. http://scienceblog.cancerresearchuk.org/2015/05/08/johns-hopkins-cancer-update-emails-are-a-hoax/

[2] Ektrak petai untuk kajian anti stress atas tikus. http://www.academia.edu/29916542/EVALUATION_OF_ANTI_STRESS_ACTIVITY_OF_Parkia_speciosa_SEEDS_EXTRACTS_ON_STRESS_INDUCED_MICE

[3] Phyto-nutrient petai.
https://www.researchgate.net/publication/255977052_Parkia_speciosa_Hassk_A_Potential_Phytomedicine

[4] Petai dan kajian berkaitan. https://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/709028/

Suhazeli Abdullah
Fb.com/drsuhazeli
Suhazeli.com

6.2.2017
Bukit Besi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articlePenyakit Meroyan Sukar di Kesan
Next articleSakit Kronik dan Ubat Ajaib
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com