Tersebar awal pagi ini satu mesej tular berkaitan sejenis virus berrnama “Machupo”. Kononnya doktor mengesahkan virus tersebut terdapat dalam ubat paracetamol P/500 mg. Mesej yang tidak bertanggungjawab itu bersandarkan nama Tuhan untuk meyakinkan lagi sebaran.

Virus Machupo memang wujud, tetapi bukan bawaan melalui *ubat tablet paracetamol*.[1] Virus berkenaan boleh merebak melalui kencing atau najis tikus yang telah dijangkiti (sebaran udara-aerosal). Jika virus ini dilepaskan dari perumah (tikus), ianya hanya boleh hidup dalam darah sekitar 2 minggu sahaja. Virus tersebut tidak sesekali boleh hidup dalam persekitaran yang kering.

Adalah tidak munasabah jika tablet paracetamol yang kering dan telah melalui proses pengilangan tercemar dengan virus ini. Malah tiada kes pun setakat ini dilaporkan. Jika sahih berlaku kes seperti yang didakwa sekalipun, sudah tentu pihak berwajib seperti KKM akan mengambil langkah segera untuk menarik balik dalam pasaran.

Diharap kita tidak mudah percaya segala maklumat yang bukan dari sumber yang sahih. Terlebih penting jangan jari jemari kita lebih laju dari otak untuk terus sebar hal yang tidak benar. Selidik dulu sebelum sebar.

Terima kasih

Dr Suhazeli Abdullah

Pakar Perubatan Keluarga

fb.com/drsuhazeli

suhazeli.com

2.2.2017

pautan:

[1] Virus Machupo. http://www.phac-aspc.gc.ca/lab-bio/res/psds-ftss/machupo-eng.php

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleManfaat dan Hukum Ganja
Next articleTelur Berlogo Halal Jakim
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com