Saya terima soalan dari netizen mengenai ubat-ubatan yang digunakan oleh orang ramai.
Soalan:
Dr. Pihak tuan memang tak pernah buat kajian ker atas Habbatus Sauda, Madu, Arabic Gum, Organik Pure Vinegar, Minyak Zaitun? Semua ni memang tak berguna langsung ker untuk kurangkan gejala penyakit. Kalau ada bagaimana?

Jawapan:
Saya yang berada diklinik kesihatan tidak membuat kajian secara khusus ubat-ubatan yang digunakan, kerana saya juga pengguna (end user). Kecuali terlibat dalam kajian klinikal (clinical trial) sesuatu ubat yang baru dalam proses pengsahihan keberkesaan, keselamatan dan kualiti. Ubatan untuk clinical trial ini sudah melepasi pra klinikal, fasa 1 dan 2 kajian yang dijalankan oleh pengkaji ubat.

Dalam dunia perubatan, apabila dakwaan sesuatu bahan itu boleh merawat atau mengubat sesuatu penyakit, maka dakwaan itu perlu dikemukakan bukti sahih dari kajian emperikal yang dijalankan. Termaktub dalam kaedah perubatan bahawa pembuktian itu wajib melalui fasa-fasa sebelum ianya berkesan dan selamat digunakan. Fasa kajian terbahagi kepada 5; Pra-Klinikal, Klinikal (Fasa 1 – 3) dan Pos-Kelulusan penggunaan. Setiap fasa ini penting bagi menjamin ketelusan, keselamatan dan keberkesanan ubat yang dipasarkan. Tindakan menarik balik kelulusan ubat boleh dikeluarkan dalam mana-mana fasa tersebut jika berlaku sesuatu yang tidak diingini ke atas ketelusan, keselamatan dan keberkesanan ubat.

Kaedah ini digunapakai kepada semua jenis ubat moden dan ubatan alternatif kerana dakwaan sesuatu ubat boleh menyembuhkan penyakit memberikan implikasi besar kepada pesakit.

Amalan yang biasa dijalankan adalah, pihak yang mendakwa sesuatu bahan/ubat itu boleh merawat penyakit, maka boleh dikemukakan dokumentasi mereka kepada Badan Berkuasa Kawalan Dadah Kebangsaan KKM. Di sana pihak yang menemui atau mencipta ubat tersebut diberi peluang untuk pembentangan akan profile produk, mekanisma ubat, cara penggunaan, keberkesaan, keselamatan dan ketelusan.

Jika ianya benar-benar memenuhi kriteria yang ditetapkan itu, tiada masalah untuk digunakan dalam premis kesihatan atau dijual difarmasi-farmasi seluruh negara.

Malah saya pun teruja ingin menggunakannya.

Suhazeli Abdullah
Insan Faqir
Fb.com/drsuhazeli

23.1.2017
Dungun

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleSudi Daku Tunjukkan Jalan
Next articleFisiologi Organ Badan Ikut Waktu?
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com