​Wahai abang sado

Nak “build up muscle” gunalah cara Jantan sejati. Tidak perlu cucuk steroid untuk increase muscle.

Bagi pihak gym pula, sepatutnya gym adalah tempat menjalankan aktiviti sihat. Bukan jadi DURJANA membahayakan pelanggan anda dengan menjual atau membenarkan ahli-ahli menjual Anabolic Steroid seperti Stanozolol ini (nama jenama ; Winstrol)

Kesan sampingan Stanozolol (Winstrol)

Bagi Wanita; kitaran haid terganggu, timbul jerawat dan pengecutan payu dara

Bagi Lelaki; risiko mandul, pengecutan testis, pembesaran prostat

Bagi kedua-dua jantina: Risiko serangan jantung, angin akhmar, rosak hati dan gangguan psychiatric 
Stanazolol telah di “banned” oleh Jawatankuasa Olympic sejak 1974. Steroid jenis ini jugalah yang telah digunakan oleh pelari pecut Ben Johnson yang membawa kepada penarikan semula pingat emas acara lari pecut 100m beliau pada tahun 1988.    
Stanazolol dikira kaedah Doping dalam sukan bawah kategori Anabolic Steroid dan ia diharamkan penggunaannya pada setiap masa. Kenapa ia diharamkan? Sudah tentu kerana kesan bahaya ubat ini terhadap sistem kardiovaskular yang boleh menyebabkan kematian kenapa penggunanya. 
Ubat ini dijual berleluasa oleh pengusaha GYM yang tidak beretika. “Harapkan pagar, Pagar makan padi” begitulah senario masa kini. Atau ia dijual oleh abang-abang sado yang lain di dalam gym. Ada juga jualan atas talian di media sosial.
Mereka-mereka yang tidak beretika Inilah yang menjadi dalang membawa ubat ini secara seludup. Seperti dalam gambar kelihatan ubat ini tidak berdaftar kerana tiada nombor pendaftaran. Melalui semakan di laman sesawang NPRA juga menunjukkan tiada ubat ini berdaftar di Malaysia.
Fikir-fikirkanlah

1. Kenapa sampai Jawatankuasa Olympic ‘Banned’ ubat ini?

2. Jika ubat ini bagus untuk membesarkan otot dan tidak berbahaya kepada kesihatan (boleh dijual sebagai ubat-ubatan am atau OTC) mengapa ia diseludup masuk?

3. Jika ubat ini bagus dan tidak berbahaya kepada kesihatan mengapa pengusaha pusat Gym atau mana-mana syarikat tidak mendaftarkan ubat ini untuk indikasi membesarkan otot bagi “Abang Sado To Be”?
Bagi kaum wanita atau isteri yang mana suami mereka yang berjinak-jinak ke gym dan ingin menjadi “Abang Sado” perlu BERHATI-HATI”. 
Pantau suami anda agar tidak mengambil ubat yang telah disalahgunakan ini. Sayangi suami anda, jauhi kemandulan dan testis kecil dan elakkan menjadi janda kerana kematian suami akibat kesan sampingan ubat ini.   
Nasihat daripada saya

Mohd Dziehan Mustapa 

Pegawai Farmasi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleSyarikat Ubat Rasuah Doktor? 
Next articlePad & Bra Wanita Punca Kanser
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com