Hari ini ada sahabat-sahabat bertanya mengenai status para mangsa peperangan di Aleepo, Halab dan Syiria secara keseluruhannya. Beliau bertanyakan hukum mangsa perang membunuh isteri dan anak-anak perempuan mereka bagi mengelakkan dirogol oleh tentera Syiria.
_”Bolehkah bunuh isteri dan anak-anak perempuan, sebelum mereka ditangkap, di seksa, dirogol secara berterusan di depan mata?”_

_Seperti yang berlaku di Syria sekarang ni (Allepo Syria)_
Perincian daruriyyat dalam kehidupan termaktub melalui turutan 5 maqasid syariah itu ialah

1) Penjagaan Agama 

2) Penjagaan Jiwa/nyawa

3) Penjagaan Aqal

4) Penjagaan Keturunan

5) Penjagaan Harta.
Penjagaan jiwa atau nyawa berada pada hairaki kedua. Bermakna mengikut keutamaan, menjaga keutuhan nyawa perlu diutamakan berbanding dengan aqal, keturunan, harta. Keturunan (termasuk kes hubungan kelamin) berada pada kedudukan ke 4. Tambahan pula jenayah rogol yang akan dilakukan itu mungkin berlaku atau sebaliknya. Sesuatu yang belum pasti berlaku. Sedangkan membunuh keluarga pula dilakukan sebelum jenayah yang dijangkakan berlaku. Jenayah yang mungkin dilakukan tidak membolehkan perlakuan jenayah lain yang lebih besar.
Kesimpulannya, haram membunuh diri atau keluarga demi menjaga nasab keturunan kerana menjaga jiwa atau nyawa itu terlebih utama.
Ustaz Ahmad Tarmizi Taha

Penasihat Pusat Talaqqi Batu Rakit

fb.com/PTBR.Official
Wallahua’lam.

18 Dis 2016

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleLimau Nipis Rebus Sembuhkan Kencing Manis Pesara Imegresen
Next articleKaedah Ulama Berselisih Pandangan
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com