​Sheikh Qaradawi Kecam Penyembelihan Etnik Rohingya Dan Seru Dunia Antarabangsa dan Islam Contohi  Pendirian Malaysia 

Qatar : Presiden Kesatuan Ulamak Islam Sedunia , Syeikh Dr Yusuf Al Qaradawi pada hari semalam mengecam sekeras-kerasnya kezaliman dan penindasan ke atas umat Islam Rohingya di Myanmar. 

Beliau juga turut melahirkan rasa sedih kerana ianya berlaku di hadapan penglihatan dan pendengaran masyarakat antarabangsa dan dunia Islam tanpa sebarang tindakan yang  segera diambil.

Beliau juga turut sependapat dengan Naib beliau iaitu Tuan Guru Dato Seri Hj Abdul Hadi Awang agar masyarakat antarabangsa mengambil pendekatan diplomasi secara lebih menyeluruh dan tegas untuk menghentikan penindasan yang berlaku di Myanmar sekarang ini.

Presiden Kesatuan Ulamak Islam Sedunia itu juga turut memuji sikap kerajaan Malaysia dan Perdana Menterinya YAB Datuk Seri Najib Tun Razak  yang mengambil pendirian yang berani dan tegas menentang kezaliman yang berlaku di Myanmar sekarang.
Beliau menyatakan demikian dalam satu kenyataan rasmi yang dihantar kepada pihak pejabat media Kesatuan Ulamak Islam Sedunia cawangan Asia Tenggara  disini semalam.
Pada hari Ahad lepas dua tokoh penting Malaysia Naib Presiden Kesatuan Ulamak Islam Sedunia YB Tuan Guru Datuk Seri Hj Abdul Hadi Awang dan Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Najib Tun Razak berada di atas satu pentas dalam majlis Himpunan Solidariti Ummah menentang penindasan rakyat Rohingya mengecam penghapusan etnik yang sedang belaku di Myanmar sekarang.
Syeikh Dr Yusuf Al Qaradawi juga turut menghargai dan menyokong pendirian Pertubuhan Negara-negara Islam OIC yang turut mengecam penindasan ke atas rakyat muslim Myanmar dan desakan agar bantuan kemanusiaan dibenarkan untuk memasuki Myanmar dalam usaha menghulurkan bantuan kepada mereka yang tertindas .
Menurut beliau lagi, masyarakat Islam Rohingya di Arakan telah memeluk Islam sejak sekian lama iaitu sejak kedatangan para saudagar arab pada era zaman pemerintahan Khalifah Harun Ar Rasyid lagi. Mereka memeluk Islam bukan disebabkan paksaan bahkan melalui akhlak yang mulia yang ditunjukkan oleh saudagar-saudagar Islam tersebut.

Salurkan sumbangan anda

“Kesatuan Ulamak Islam Sedunia mengistiharkan bahawa  hari Jumaat depan  sebagai Hari Membela Rakyat Rohingya , kami menyeru agar para khatib di seluruh dunia membicarakan tentang bantahan ke atas kezaliman yang berlaku ke atas umat Islam Rohingya” demikian tegas beliau dalam kenyataan tersebut .

Sumber: http://ulamasedunia.org/2016/12/09/sheikh-qaradawi-kecam-penyembelihan-etnik-rohingya-dan-seru-dunia-antarabangsa-dan-islam-contohi-pendirian-malaysia/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleSalahkah Tawakkal Ikhtiar Ubat Alternatif? 
Next articleSimpan Sikit KESIPUAN Diri 
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com