Terdapat satu tulisan dari seorang blogger yang bertajuk kanak-kanak 7 tahun gila akibat banyak membaca.[1] Pautan tulisan itu telah dikongsi oleh rakan-rakan media sosial yang lain, sehinggalah menjadi satu kebimbangan para ibu bapa untuk mendidik anak-anak sejak dari kecil. Bimbang perkara yang sama akan terjadi ke atas zuriat mereka.

Tulisan yang dimuatkan dalam blog tersebut agak keterlaluan dan berandaian silap. Lantas memberi konklusi negatif mengenai sesuatu amalan yang kita semua lakukan, mendidik anak-anak untuk membaca. Tulisan tersebut juga tidak menyatakan dengan tepat di mana berlaku dan siapa kanak-kanak berkenaan (Ya mungkin ingin menjaga kerahsiaan pesakit).

Cuma bagi saya sebagai seorang doktor, penceritaan ringkas sedemikian sukar untuk dijadikan dalil dan bukti bahawa terlalu banyak membaca samada melalui paksaan atau tidak boleh menyebabkan gila. Terlalu mudah konklusi/diagnosis diberikan! Ia boleh mendatangkan salah faham dan kecelaruan dalam masyarakat.

Jika lihat kepada penceritaan itu kemungkinan kanak² itu alami Autistic Spectrum Disorder (ASD). Bukan kerana paksaan para ibubapa utk membaca. Penyakit ASD ini boleh berlaku seawal berumur 3 tahun yang melibatkan ketidakbolehcapaian dalam interaksi, kominikasi, minat dan perangai. Keadaan tertentu, kanak-kanak ASD akan mengulangi perkataan sama dan meniru perbuatan seseorang secara berulang-ulang. Seolah-olah beliau berada dalam dunia ‘khayalan’ tersendiri. Jika diagnosis sedemikian, pakar sakit jiwa (psikiatri) adalah pakar perubatan yang paling layak serta khusus merawat kanak-kanak ASD ini.

Membaca jendela ilmu. Malah wahyu pertama Rasulullah juga iqra (baca), tidak boleh wewenang tuduh akibat membaca boleh jadi gila. Punah dunia jika berfikiran demikian. Penceritaan tanpa usul lanjut sebegini tidak tidak boleh dijadikan hujah kepada manusia akan datang supaya jangan membaca. Bertanya lah doktor, apakah penyakit sebenarnya (jika boleh). Jika tiada masa, tidak perlu berandaian bahawa kanak-kanak itu gila akibat banyak membaca.

Malah para Imam Mazhab yang besar jika dilihat sejarah hidup mereka membaca dan bijak sedari kecil lagi. Tak gila pun. Kita sendiri pun melatih anak-anak membaca dan menghafal Al Quran sejak mereka mula boleh bertutur.

Maaf atas teguran ini.

Dr Suhazeli Abdullah
Insan Faqir
Fb.com/drsuhazeli
#MedTweetMY
#MedicalMythBustersMalaysia

10 Ogos 2016
Dorsett Grand, Subang

Rujukan
[1] kanak-kanak 7 tahun gila. http://wartawan-jalanan.blogspot.my/2016/08/kanak-kanak-7-tahun-gila-akibat-terlalu.html?m=1
[2] Autistic Specteum Disorder (ASD). http://www.nimh.nih.gov/health/topics/autism-spectrum-disorders-asd/index.shtml

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleMakan Buah Semasa Perut Kosong
Next articleHukum Makan Pasi (Dakwat) Sotong 
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com