Cermin mata berlubang-lubang boleh sembuhkan rabun??

Gambar hiasan

Pernah tengok cermin mata berlubang-lubang seperti ini.

Ada yang menjual cermin mata ini dengan harga yang mahal dan menyatakan bahawa ia boleh sembuhkan rabun.

Tetapi benarkah perkara ini??

Kami ingin menyentuh sedikit berkenan rabun dan cermin mata ini.

1) Apa itu Rabun?

Rabun ataupun dlm istilah perubatan dikenali sebagai ‘refractive error'(ralat pembiasan) merupakan salah satu masalah mata dimana pembiasan cahaya didalam mata tidak berlaku dengan betul.

Ini menyebabkan titik fokus tidak terjatuh tepat di atas retina dan menyebabkan pandangan menjadi kabur.

Kita ada 3 jenis ‘refractive error’ iaitu:

– Rabun jauh(nearsightedness)

– Rabun dekat(farsightedness)

– Astigmatism. Orang melayu panggil Silau. tetapi sebenarnya istila tersebut tiad tepat bagi menggambarkan Astigmatism

2) Apa itu Astigmatism?

Astigmatism merupakan salah satu penyebab ‘refractive error’ yang menghasilkan jumlah titik fokus lebih daripada satu.

Ianya disebabkan keadaan kornea yang tidak rata. Ini menyebabkan cahaya yang melintasi permukaan cornea terbias tidak sekata dan mempunyai banyak titik fokus.

3) Cermin mata berlubang

Cermin mata berlubang-lubang seperti ini hanya membantu mereka yang mempunyai masalah Astigmatism(silau) sahaja.

Ingin saya tekankan bahawa pemandangan itu akan menjadi semakin jelas apabila memakai cermin mata itu sahaja. Lepas bukak, pemandangan akan masih kabur. Ia tidak akan menyembuhkan astigmatism tersebut

Ini kerana apabila kita menggunakan cermin mata seperti itu, cahaya yang masuk ke dalam mata akan berkeadaan lurus dan menyebabkan hanya satu titik fokus sahaja yang terhasil. Disebabkan perkara itu, pemandangan mata akan menjadi lebih jelas apabila menggunakan cermin mata tersebut.

Perlu diketahui bahawa rabun adalah masalah pada struktur mata. Penggunaan cermin mata kaca ataupun berlubang-lubang seperti itu hanya akan menyelesaikan masalah pada ketika itu sahaja.

Jika benar-benar tidak mahu menggunakan cermin mata ataupun kanta lekap, maka pembedahan seperti LASIK perlu dijalankan untuk membetulkan balik struktur mata.

Penggunaan cermin mata berlubaOng-lubang ini tidak akan membantu dalam memulihkan rabun anda.


Sumber: Facebook Root of Science

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleKempen Bantuan Musim Sejuk Syria
Next articleRUU355 yang Tiada Keuntungan Politik
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com