Oleh: Nur Nabiila Masfuzah Binti Abdullah | Jururawat Terlatih 

1) Nurse dan Doc sekarang lebih percaya kepada kajian orang kafir dari berpandukan Al-Quran ;

Ilmu sains yg kita guna sekarang ini adalah dari islam. Agamawan Islam telah mengkaji segalanya sebelum dirampas kesemuanya selepas zaman kegelapan british (Zaman renaissance)

** Selepas kejatuhan empayar islam yg terakhir, semua ilmu sains yang dimiliki orang islam, di claimed milik mereka oleh yahudi.

Kenapa Allah turunkan wahyu pertama kepada Nabi Muhammad S.A.W?
‘Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya’

(Surah Al Alaq ayat 1 – 5 )

Allah meminta kita sendiri menggali ilmu, kaji kebesarannya supaya dgn ilmu yg kita ada, kita semakin dapat melihat kebesaran Allah.

—-

2) Cakap kita tolak perubatan moden yang boleh menjanjikan penyembuhan..Itupun berdasarkan testimoni mereka.

Apabila tanya mana research atau data bertulis, mereka cakap cukup dengan testimoni sahaja. Macam tu, testimoni cakap, A..Maka A la jawabnya. Mereka tak tahu cara yang paling tepat untuk meneliti keberkesanan sesuatu produk adalah berpandukan data. Jika berkesan pula, kita perlu pula lihat kesan jangka panjang dan juga kesan sampingan (side effects). Proses kajian memakan masa yang amat lama untuk mendapat sample kajian yang cukup. Dan seperti biasa, ia memakan masa dan perlukan kos yang banyak.
Sebab itulah masih ada antara mereka yang hentam kromo sahaja, semua ubat dikatakan Pain Killer, rosakkan buah pinggang dan tak menjanjikan penyembuhan. Kalau dah makan Paracetamol 10 biji sekali hadap, tak rosak buah pinggang ke? Gelojohtitis sangat nak sembuh dari sakit kepala sebagai contoh; sedangkan sakit kepala dengan pengambilan ubatan harus diikuti dengan rehat yang cukup!.
—–

3) Mereka takk kisah kalau penyokong mereka menggunakan nama Doktor atas alasan menyokong amalan mereka. Tak apa, asalkan sesama bangsa nak sokong antara satu sama lain.
Doktor atau nurse yang sedia maklum berdaftar punya cakap dikatakan pengikut yahudi tetapi menipu menggunakan tittle yang tidak wujud tidak salah pula? Mengaut keuntungan atas risiko yang bakal ditempuh oleh pelanggan mereka tak kisah asalkan, badan jadiiii ringan selepas proses perawatan.
Jadi ringan sampai tak perlu pergi kesesi seterusnya okay juga kan? Kata nak sembuh terus..?.. Ubat yahudi tak boleh ambil kerap-kerap, tapi rawatan mereka boleh pergi sesi per sesi. Mana penyembuhan serta merta disitu?
Mereka tahu tak apabila bab cucuk jarum ‘direct’ ke salur darah ada bahaya serta kesan sampingan seperti
~ Kemasukan udara yang terkumpul boleh menyebabkan stroke serta masalah jantung (Air Embolism)
~ Jangkitan kuman di salur darah ditempat tusukan jarum diberi akibat kurang jagaan kebersihan atau penggunaan proper technique semasa menyucuk jarum ke vein. (Thromboplebitis)
~ Virus HIV dan Hepatitis yang kemungkinan disebarkan akibat jarum yang tidak dibuang dengan betul.(Blood Borne Disease)
~ Pendarahan yang banyak akibat penggunaan dosage heparine yang tidak betul.
—–
4) Placebo Effect 

Ia merupakan satu mainan minda positif dimana tahap keberkesanan sesuatu perawatan boleh dicapai melalui minda yang positif. Jika anda datang ke hospital, bersangka baik bahawa doktor dan kaedah rawatan boleh membantu proses penyembuhan, maka, proses penyembuhan boleh berjalan dengan baik. Tetapi, jika anda diomok-omokkan bahawa Doktor dan Nurse di dewan bersalin merupakan tukang sorak dan geng suka buat episiotomy suka-suka sahaja, makanya minda anda akan sentiasa berfikiran negative.
Begitu juga dengan kaedah yang digunakan oleh bomoh atau perawat tradisional yang lain, menjanjikan penyembuhan melalui permainan minda tetapi dengan syarat kunjungan berkali-kali.
—–

Kesimpulan

Tidak mengapa, jika dengan memberikan ilmu berdasarkan fakta pun masih lagi ada yang menganggap kami-kami ini jahil, sekurang-kurang kami berjaya memberikan masa kepada rakyat lain supaya dapat menilai yang mana kaca, yang mana manikam. Yang mana dakyah palsu, yang mana berdasarkan ilmu.
Nur Nabiila Masfuzah Binti Abdullah

Jururawat Terlatih

#SayaJururawat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleJawapan kepada Kuliah Ustaz Auni 
Next articleTemberang Ubat Sapu 
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com