Friday, April 26, 2024

Top 5 This Week

Related Posts

Aksi 3½ minit untuk elak kematian mengejut?

 

surgical-team-900x600.jpgMitos yang disebarkan:

Sila ambil perhatian ini sebagai sangat penting untuk semua, yang dikongsi oleh doktor. – Bagi mereka yang bangun pada waktu malam dari tidur untuk membuang air kecil atau awal pagi: Setiap individu perlu mengambil kira 3 x 1/2 minit. Mengapa ia penting? 3 x 1/2 minit akan mengurangkan jumlah kematian secara tiba-tiba. Sering kali ini berlaku, seseorang yang masih kelihatan sihat, telah meninggal dunia pada waktu malam. Sering kali kita mendengar cerita-cerita orang, semalam saya telah berbual dengan dia, kenapa dia tiba-tiba mati? Sebabnya ialah bahawa apabila anda bangun pada waktu malam untuk pergi ke bilik air sering dilakukan tergesa-gesa. Segera kita berdiri, otak tidak mempunyai aliran darah. Mengapa “3 x 1/2 minit” yang sangat penting? Di tengah-tengah malam apabila anda dikejutkan oleh keinginan untuk membuang air kecil sebagai contoh, ECG corak boleh berubah. Kerana bangun tiba-tiba, otak akan menjadi lemah dan menyebabkan kegagalan jantung kerana kekurangan darah. Dinasihatkan untuk mengamalkan “3 1/2 minit,” iaitu:

1. Apabila bangun dari tidur, berbaring di atas katil selama 1/2 minit ke-1;

 2. Duduk di atas katil selama 1/2 minit yang akan datang;

3. Turunkan kaki, duduk di tepi katil itu selama setengah saat-saat akhir. Selepas 3 x 1/2 minit, anda tidak akan mempunyai otak kekurangan darah dan hati tidak akan gagal, mengurangkan kemungkinan jatuh dan mati mengejut.

 Berkongsi dengan keluarga, rakan-rakan & orang tersayang. Ia boleh berlaku tanpa mengira usia; muda atau tua.

Perkongsian bermakna. Jika anda sudah tahu, menganggap ini sebagai ulang kaji.

Jawapan:

3½ minit tidak mempunyai apa nilai yang ajaib, samada semasa bangun tidur atau sebagainya.[1] Kebanyakan kematian diwaktu awal pagi akibat dari penyakit yang sediaada seseorang. Bukannya posisi badan sebaik sahaja bangun dari tidur.

Kajian dari Dr Mukaish Jane mendapati kebanyakan dari orang mati di awal pagi berpunca dari ketidaktentuan rentak biologi badan (circadian rhytm) berlaku. Bagi sesetengah individu, ketidaktentuan melampau (erratic) boleh berlaku mengakibatkan fibrilasi otot jantung (ventricular fibrillation), akhirnya merencat perjalanan darah ke seluruh badan dan otak.[2] Amat menakutkan juga beliau mendapati 3 dari 4 kematian akibat serangan jantung di Amerika berumur antara 35 hingga 44 tahun. Waktu puncak bagi ketidaktentuan rentak jantung (KRJ) ini adalah antara jam 6.00 hingga 10.00 pagi.

Jika terdapat nasihat supaya mengamalkan kaedah 3½ minit aktiviti penjuru katil, boleh diamalkan kerana tidak mendatangkan kerugian pun. Cumanya amalan tersebut tidak dibuktikan secara kajian boleh menghalang berlakunya kematian diawal pagi. Perubahan ECG yang menunjukkan berlakunya KRJ tidak tertakluk kepada posisi badan sesorang itu. Badan kita mempunyai sistem regulasi yang seimbang kecualilah bagi pesakit kencing manis yang berrisiko berlaku tekanan darah turun (postural drop) semasa bingkas bangun secara cepat.

Rujuk:
[1] sebaran viral penting 3½ minit. http://www.justanswer.com/cardiology/9k4tn-received-following-forwarded-message.html
[2] Circadian Rhytm. https://www.acs.org/content/acs/en/pressroom/newsreleases/2013/september/explaining-why-so-many-cases-of-cardiac-arrest-strike-in-the-morning.html

Dr Suhazeli Abdullah
Pakar Perubatan Keluarga
Fb.com/drsuhazeli

2.11.2016
Manchester

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Dr Suhazeli Abdullah
Dr Suhazeli Abdullah
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com

Popular Articles