Kalimah Allah adalah ucapan yang paling banyak disebut diseluruh dunia. Setiap muslim sudah pasti menjadi zikir harian mereka kalimah suci ini. Tidak dinafikan bahawa penganut kristian juga sekali sekala menggunakan kalimah Allah dalam ucapan dan penulisan mereka. Malah dakwaan mereka bahawa penggunaan kalimah ini sudah sekian lama dalam kitab-kitab mereka.

Al Quran menegaskan dalam beberapa ayat bahawa orang-orang kafir mengakui Allahlah pencipta seluruh langit dan bumi

Sekiranya kamu bertanya mereka (orang-orang kafir), siapakah yang menjadikan langit-langit dan bumi, nescaya mereka mengatakan Allah. Katakan (wahai Muhammad): Segala puji bagi Allah. Bahkan kebanyakan mereka tidak mengetahui.” Maksud Surah Luqman:25

Kafir zaman Nabi adalah sama taraf kekafirannya dengan kafir zaman sekarang. Mereka tetap mempercayai secara Rububiyyahnya bahawa Allah adalah tuhan. Cuma mereka mensyirikkan Allah dengan tambahan Tuhan bapa, tuhan anak dan ruhul qudus. Selain dari itu mereka tidak mengakui Nabi Muhammad adalah Rasul terakhir. Inilah perbezaan nyata antara Islam dan Kafir.

Apa reaksi kita? Sepatutnya kita mesti bersifat menerang bukannya menentang.

Jika kita bersifat antagonis, sehingga melakukan sesuatu yang merosakkan keharmonian hidup bermasyarakat, maka akan timbul beberapa konsekuen negatif terhadap agama Islam itu sendiri.

Orang bukan Islam akan menganggap Islam adalah penganjur keganasan. Yang paling ditakuti adalah mungkin orang bukan Islam akan menjalankan provokasi tertentu yang akan memburukkan lagi keadaan. Sepertimana yang berlaku kepada jemaah Islam timur tengah, di mana provokasi yang dilakukan oleh pihak musuh mengakibatkan ramai pemimpin Jemaah Islam ditangkap dan jemaah mereka diharamkan.

Sama-sama kita fikirkan.

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleCIRI-CIRI DAKWAH
Next articleHarga sekilo gula dan kencing manis
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com