Tuliskan Niat Kami 

Sejak tahun 2009, saya turun menjalankan khidmat Qorban luar negara. Bermula dengan program Qorban di Mindanao selama 4 tahun berturut-turut dan kemudian Sudan bermula 2013. Seronok kerana dapat menabur khidmat di negara yang dhaif dan memerlukan ini. Layanan mereka superb. Yang terpenting adalah kami dapat memberi khidmat kebajikan kepada masyarakat yang fakir lagi miskin. Contohnya di Basilan Mindanao, kami sempat melakukan pemeriksaan kesihatan kepada penduduk. Walaupun hari raya, mereka menyambut dengan penuh kepasrahan. Sanggup beratur panjang kerana ingin mendapat khidmat perubatan dari kami. Mereka tidak mendapat khidmat sedemikian sepanjang hidup dek kerana kehidupan yang mendesak.


Di Kasalla dan Gardarif (Timur Sudan), kami tidak sempat menjalankan khidmat kesihatan kerana tugasan utama adalah untuk menyembelih ternakan qorban. Masa tiga hari di sana digunakan sepenuhnya sampai malam hari. Penat, tapi puas hati kerana dapat melunaskan amanah yang diberikan oleh para peserta yang masuk bahagian Qorban dengan kami. Kesemuanya dilakukan sendiri oleh delegasi YAMCT. Saya pun bertukar profesion dari doktor kepada tukang sembelih lembu. Jika dikampung sendiri, ketar tangan juga nak menyembelih; tetapi di Sudan memberanikan diri menjadi tukang sembelih. Alah bisa tegar biasa.
Tahun ini juga akan ke sana sekali lagi bagi memberi khidmat terbaik buat para pelarian Sudan, Erithria dan Somalia. Mereka hanya dapat merasai daging setahun sekali. Menunggu dengan penuh pengharapan kedatangan kami. InshaAllah saya akan tunaikan permintaan mereka sejujurnya. Doakan saya. Terima kasih kepada para peserta yang berminat untuk menyertai bahagian lembu atau Kambing Qurban ini.
#QorbanSudan #AmalWorld

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...