image

?Kategori: Haidh & Nifas

==============
▶Pertanyaan dri Puan Azira Adenan
=============

Pohon penjelasan Ustaz kenyataan berikut:

Darah yang keluar dari kemaluan wanita selepas melahirkan anak adalah darah nifas. Perkara ini telah disepakati oleh sekelian ulamak. Adapun darah yang keluar bersama dengan bayi (yakni semasa proses melahirkan anak), statusnya menjadi khilaf ulamak;

1. Menurut mazhab Syafi’ie; ia bukan darah nifas, akan tetapi darah penyakit. Mazhab Syafi’ie meletakkan syarat bagi darah nifas; hendaklah darah itu keluar selepas kosong rahim sepenuhnya dari bayi (yakni bayi telah keluar sepenuhnya dari rahim). Jika sebahagian sahaja badan bayi yang telah keluar dan masih tinggal sebahagian lagi yang belum keluar walaupun sedikit, maka darah yang keluar belum lagi dianggap darah nifas.

2. Adapun bagi Mazhab yang lain (Maliki dan Hanbali); ia telah dikira sebagai darah nifas, yakni bagi mereka apabila berlaku proses kelahiran, maka darah yang keluar telah dikira darah nifas sekalipun bayi belum sempurna keluar.

Mengenai darah yang keluar ketika saat-saat menanti kelahiran, ini juga menjadi khilaf di kalangan ulamak;

1. Menurut mazhab Syafi’ie; ia belum dikira sebagai darah nifas, akan tetapi dikira darah istihadhah (penyakit).[1] Oleh itu, wanita yang mengalaminya, puasanya masih sah (tidak batal) dan kewajipan solat juga tidak gugur darinya dengan dilakukan mengikut kemampuannya.

2. Menurut mazhab Hambali; darah yang keluar dua hari atau tiga hari sebelum melahirkan anak yang disertai dengan rasa sakit adalah dikira darah nifas (yakni statusnya sama seperti darah yang keluar selepas bersalin). Maka mengikut mazhab Imam Ahmad Hambal ini; wanita yang terbabit batal puasanya dan gugur kewajipan solat darinya kerana wanita yang didatangi nifas tidak sah puasa dan solatnya.

3. Menurut mazhab Imam Malik; darah yang keluar sebelum bersalin, ia bukan darah nifas tetapi darah haid. Berdasarkan pandangan mazhab Imam Malik ini, wanita yang terbabit batal puasanya dan gugur kewajipan solat darinya bukan kerana nifas tetapi kerana haid.

Pendapat dalam Mazhab Syafie yang paling rajih adalah darah sebelum bersalin dikira (haid) hadas besar.

Wallahu a’lam.

Rujukan;1. Al-Wajiz Fi al-Fiqh al-Isami, Dr. Wahbah az-Zuhaili, 1/125.2. Fiqh al-‘Ibadat, Syeikh Hasan Ayyub, hlm. 78.

======

SOALAN saya:

1) Adakah wujud ciri² tertentu yg perlu dipenuhi ke?

2) Kalau dua hari sebelum bersalin keluar tanda – mucus (lendir) dan sedikit darah, tetapi lepas tu tiada darah dah. Perlu mandi wajib dan bersolat ke?
3) Jika air ketuban mengalir berterusan. Hukum dia bagaimana?

———
Terdapat pendapat yg kata kalau darah 3 hari sebelum bersalin diiringi kontraksi dikira darah nifas.

========
JAWAPAN SOALAN 1

1) Adakah wujud ciri2 tertentu yg perlu dipenuhi ke?

Darah dikira haid apabila memenuhi ciri-ciri berikut:
1- Keluar dari wanita yang berusia lebih kurang  9 tahun dan ke atas.

2- Warna darah tersebut adalah hitam @merah@kuning@keruh@warna tanah

3- Tempoh keluarnya tidak kurang dari sehari semalam dan tidak melebihi 15 hari 15 malam.

4- Jarak antara akhir darah yang terdahulu dengan darah semasa ialah 15 hari.

Darah yang tidak memenuhi satu dari empat ciri tersebut bukanlah haid.

JAWAPAN SOALAN 2

2) Kalau dua hari sebelum bersalin keluar tanda – mucus (lendir) dan sedikit darah, tp lepas tu tiada darah dah. Perlu mandi wajib dan bersolat ke?

~ Ya wajib solat.

JAWAPAN SOALAN 3

3) Jika air ketuban mengalir berterusan. Hukum dia bagaimana?

~ Status dia sama dengan mereka yang sentiasa berhadas. Apabila dia hendak mengerjakan solat, dia wajib lakukan perkara berikut secara berturut-turut dan muwalat

1- Membasuh kemaluan selepas masuk waktu.

2- Memakai tuala wanita.

3- Berwuduk

4- Mengerjakan solat fardhu.

Wuduk ini dinamakan wuduk daruroh iaitu wuduk yang sah walaupun berlaku perkara yang membatalkannya jika dia berada dalam situasi biasa.
Ketika dia berwuduk, keluar air ketuban yang berterusan, oleh itu wuduk ini tidak sama dengan wuduk orang sihat.

Wuduk darurah hanya untuk satu fardu dan untuk amalan sunat tanpa batasan.

Apabila hendak dilakukan fardu kedua , wajib ambil wuduk yang baharu.

Wallahua’lam

Ustaz Ahmad Tarmizi Taha
Pengerusi
Pusat Talaqqi Batu Rakit
Fb.com/PusatTalaqqiBR

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Words Format E Book
Previous articleMengharmonikan pandangan Hukum perubatan yang membatalkan puasa atau sebaliknya dari sudut Doktor Perubatan
Next articleTok Arab Makan Membazir
Dilahirkan di Kota Bharu Kelantan. Pendidikan awal di sekolah Kebangsaan Perol dan Sultan Ismail College (SIC), Kelantan. Melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah perubatan di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan. Kemudian, melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana (Master of Medicine) dalam pengkhususan Perubatan Keluarga di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kini berkhidmat di Klinik Kesihatan Ketengah Jaya, Dungun, Terengganu sebagai Pakar Perunding Perubatan Keluarga. Banyak terlibat dalam menyampaikan ceramah mengenai fikah perubatan. Menulis secara aktif dalam laman web peribadi beliau berkaitan isu-isu semasa termasuk vaksin dan sebagainya. Motto utama hidup beliau adalah Hidup Bermanfaat. Maklumat lanjut mengenai beliau dan hasil penulisan lain boleh diperolehi dari laman web www.suhazeli.com