Mari kita melihat dan merenung firman Allah Taala dalam surah Al Anfal ayat 60 yang bermaksud:
“Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh Yang menceroboh) Segala jenis kekuatan Yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda Yang lengkap sedia, untuk menggerunkan Dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh kamu serta musuh-musuh Yang lain dari mereka Yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. dan apa sahaja Yang kamu belanjakan pada jalan Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.”

Ayat ini dimasukkan kedalam logo Jemaah tersohor dunia Ikhwanul Muslimin. Justeru memberikan peringatan kepada kita yang berpegang kepada perinsip berjemaah bahawa kita mesti menyediakan kelengkapan jemaah sedaya mampu dengan kekuatan bagi menangani musuh.
Dizaman kini setakat yang mampu kita bentangkan kepada masyarakat adalah informasi atau perkataan lainnya adlah ilmu. Kita sebagai pendokong jemaah Islam perlu menyuburkan dikalangan kita budya ilmu ini. Kita membina kekuatan peribadi dan jemaah dengan ilmu yang mantap. Lantas kita menyebarkannya dengan kaedah yang baik.
Sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:
“Serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik… ”
Surah an-Nahl, 125

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
1 reply

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published.