, ,

Hukum Membela Anjing 

​#HUKUM_MEMBELA_ANJING


Hari ni terlihat sebuah video seorang muslim yang memelihara anjing. Kami di Pusat Talaqqi Batu Rakit (Fb.com/PTBR.Official) terus bertanyakan guru kami Ustaz Ahmad Tarmizi Taha berkaitan isu ini. Boleh ke muslim memelihara anjing dan bermesra dengannya. 

Berikut jawapan UATT 

🔴mohon pencerahan berkenaan seorang wanita Islam yang membuat kempen bela anjing
JAWAPAN
الحَمْدُ لِلَّهِ وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلَى نَبِيَّنا مُحَمَّدٍ؛ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِين
HUKUM MEMELIHARA ANJING 
Haram membela anjing tanpa ada keperluan ( hajat ). Dalilnya ialah beberapa hadis di antaranya:
Muslim meriwayatkan
مَنِ اقْتَنَى كَلْبًا إلا كَلْبَ مَاشِيَةٍ أَوْ ضَارٍ، نَقَصَ من عَمَلِهِ، كُلَّ يَوْمٍ، قِيرَاطَانِ
Sesiapa yang memelihara anjing  KECUALI  anjing yang menjaga binatang peliharaan atau untuk pemburuan , kuranglah pahala amalannya  setiap hari sebanyak dua qirat.
Muslim juga meriwayatkan 
مَنِ اقْتَنَى كَلْبًا لا يُغنِي عَنْهُ زَرْعًا وَلَا ضَرْعًا، نَقَصَ مِنْ عَمَلِهِ، كُلَّ يَوْمٍ، قِيرَاطٌ
Sesiapa yang memelihara anjing yang tidak diperlukan untuk menjaga tanaman atau menjaga  binatang peliharaan, kuranglah pahala amalannya  setiap hari sebanyak satu qirat.
Menurut Imam Nawawi qirat ialah 
مِقْدَارٌ مِنَ الثَّوَابِ مَعْلُومٌ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى
Kadar pahala hanya diketahui oleh Allah.
Apa  yang pastinya amalan menjadi berkurangan dengan sebab memelihara anjing.
Walaubagaimanapun Ibn Abd al Barr berpendapat memelihara anjing hukumnya makruh bukannya haram. Alasan beliau ialah hadis hanya menyebut pahala amalan menjadi berkurangan bukannya larangan membela anjing.
Pendapat beliau telah disanggah oleh Ibn Hajar di dalam Fath al Bari dengan menyatakan bahawa pahala berkurangan kerana perbuatan memelihara anjing menunjukkan perbuatan memelihara anjing  tersebut adalah haram. 
SEBAB PAHALA MENJADI KURANG
Imam Nawawi menyatakan beberapa pendapat ulamak tentang sebab pahala menjadi berkurangan akibat memelihara anjing. 
Pahala menjadi berkurangan kerana :
1-Para malaikat enggan memasuki rumah yang terdapat di dalamnya anjing.
2-Orang ramai menjadi takut dan bimbang dari kemudoratan anjing tersebut.
3-Melakukan perbuatan haram iaitu membela anjing tanpa kebenaran syarak.
BILAKAH HARUS MEMELIHARA ANJING?
Anjing harus dipelihara ketika wujud keperluan yang diakui oleh syarak. Keperluan ini dinamakan HAJAT. HAJAT ialah satu keperluan manusia yang ketiadaannya menyebabkan kehidupan menjadi susah tetapi tidak memudoratkan agama, nyawa, aqal, keturunan dan harta.
Apabila seseorang mempunyai HAJAT maka harus baginya memelihara anjing. Dalilnya ialah hadis di atas yang menyatakan harus membela anjing untuk menjaga binatang ternak atau untuk berburu.
Diqiaskan kepada berburu dan menjaga binatang ternak ialah segala HAJAT yang lain.
ANJING BINATANG YANG TIDAK PERLU DIBANTU?
Kenyataan di atas bukanlah membawa maksud anjing binatang yang wajib dihapuskan dan boleh dibunuh dengan sewenang-wenangnya.
Hanya anjing yang merbahaya sahaja yang wajib dibunuh seperti anjing gila dan anjing garang yang mengancam keselamatan manusia.
Adapun anjing yang tidak merbahaya, maka ianya dibiarkan dan haram disakiti. Bahkan jika kelaparan, maka berpahala memberi makan minum kepadanya.
Al Bukhori meriwayatkan
أَنَّ رَجُلًا رَأَى كَلْبًا يَأْكُلُ الثَّرَى مِنَ العَطَشِ، فَأَخَذَ الرَّجُلُ خُفَّهُ، فَجَعَلَ يَغْرِفُ لَهُ بِهِ حَتَّى أَرْوَاهُ، فَشَكَرَ اللَّهُ لَهُ، فَأَدْخَلَهُ الجَنَّةَ
Bahawa seorang lelaki terlihat seekor anjing sedang memakan tanah kerana kehausan, lalu lelaki tersebut mengambil  kasut kulitnya dan mengisi air ke dalamnya dan memberi minum kepada anjing tersebut sehingga hilang dahaganya. Allah meredai perbuatannya itu dan memberi balasan kepadanya. Lalu Allah memasukkan dia ke dalam syurga.
Al Bukhori meriwayatkan 
بَيْنَمَا كَلْبٌ يُطِيفُ بِرَكِيَّةٍ، كَادَ يَقْتُلُهُ العَطَشُ، إِذْ رَأَتْهُ بَغِيٌّ مِنْ بَغَايَا بَنِي إِسْرَائِيلَ، فَنَزَعَتْ مُوقَهَا فَسَقَتْهُ فَغُفِرَ لَهَا بِهِ
Sedang seekor anjing yang hampir mati mundar mandir di tepi sebuah perigi kerana kehausan, dan  seorang pelacur dari Bani Israel terlihatnya, lalu dia mencabut kasut kulitnya dan mengisi air ke dalamnya , dan memberinya minum , lalu dia diampun oleh Allah SWT.
Dalam riwayat Muslim dinyatakan
قَالُوا: يَا رَسُولَ اللهِ وَإِنَّ لَنَا فِي هَذِهِ الْبَهَائِمِ لَأَجْرًا؟ فَقَالَ: «فِي كُلِّ كَبِدٍ رَطْبَةٍ أَجْرٌ»
Para sahabat bertanya wahai Rasulullah adalah kami mendapat pahala kerana menolong binatang?
Baginda menjawab menolong setiap yang bernyawa mendapat pahala.
INGATAN
Setiap amalan baik akan diterima jika memenuhi dua syarat iaitu:
1-Ikhlas.
2-Menepati ajaran syarak.
Ibnu Kathir menyatakan ketika menafsirkan ayat :
بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
bahkan sesiapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah (mematuhi perintahNya) sedang ia pula berusaha supaya baik amalannya, maka ia akan beroleh pahalanya di sisi Tuhannya dan tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.
فإنَّ لِلْعَمَلِ الْمُتَقَبَّلِ شَرْطَيْنِ: أَحَدُهُمَا: أَنْ يَكُونَ خَالِصًا لِلَّهِ وَحْدَهُ، وَالْآخَرُ أَنْ يَكُونَ صَوَابًا مُوَافِقًا لِلشَّرِيعَةِ، فَمَتَى كَانَ خَالِصًا وَلَمْ يَكُنْ صَوَابًا لَمْ يُتَقَبَّلْ
Sesungguhnya amalan yang diterima mempunyai dua syarat:
1-Ikhlas hanya kepada Allah.
2-Menepati dengan syariat. 
Jika hanya dengan ikhlas tetapi tidak menepati syarat, maka amalan tersebut tidak diterima.
Bantulah binatang menurut garisan panduan syarak bukannya melalui aqal semata-mata.

Apabila nas diletak belakang dan aqal atau logik dijadikan pegangan, pegangan agama menjadi rosak.
وصَلَّى اللهُ على مُحَمَّدٍ وعلى آلهِ وصَحْبهِ الأَكْرَمِينَ والحمدُ لله رَبِّ العَالِمينَ
INTAHA ⏹
وَاللَّهُ أَعْلَم 
Pusat Talaqqi Batu Rakit 

fb.com/PTBR.Offical

, ,

Ubat Beralkohol itu Bukan Arak

UBAT/BAHAN BERALKOHOL

Assalamualaikum wr wt

Kepada: Dr Suhazeli / ust Tarmizi
Kategori: Hukum minum ubat batuk beralkohol

Soalan saya:

Dr / ust, mohon p’cerahan…
Dlm ubat batuk, Ada alkohol bolehkah kita minum bagi tujuan perubatan?

Sekian:

Daripada Pn Nurliyana

JAWAPAN

Waalaikumussalam w.b.t, Pn Nurliyana yang dirahmati Allah,

Saya paparkan di sini berdasarkan taklimat, pembentangan dan penjelasan yang disampaikan oleh pakar-pakar daripada Institut Penyelidikan Produk Halal, Universiti Putra Malaysia serta dengan mengambilkira keputusan-keputusan yang telah diputuskan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia terdahulu, Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang membincangkan isu alkohol dalam makanan, minuman, pewangi dan ubat-ubatan pada 14 hingga 16 Julai 2011 telah bersetuju memutuskan seperti berikut:
⑴ Setiap minuman arak adalah mengandungi alkohol. Walaubagaimanapun bukan semua alkohol itu adalah arak. Alkohol yang diperolehi dari proses pembuatan arak, hukumnya haram dan najis.
⑵ Manakala alkohol yang diperolehi bukan melalui proses pembuatan arak hukumnya tidak najis, tetapi haram (tidak boleh) diminum dalam bentuk aslinya kerana ia adalah racun dan boleh membunuh.
⑶ Minuman ringan yang diproses/dibuat bukan dengan tujuan untuk menghasilkan arak dan mempunyai alkohol di bawah aras 1% v/v adalah harus (boleh) diminum.
⑷ Manakala minuman ringan yang dibuat dengan niat dan cara yang sama seperti proses membuat arak, sama ada mengandungi banyak atau sedikit alkohol atau alkoholnya disuling adalah haram diminum.
⑸ Makanan atau minuman yang mengandungi alkohol secara semulajadi seperti buah-buahan, kekacang atau bijirin serta perahannya, atau alkohol yang terkandung itu terjadi secara sampingan semasa proses pembuatan makanan atau minuman adalah tidak najis dan harus (boleh) dimakan/diminum. [Contohnya dalam tapai sekitar 5% alkohol (tamb penulis).]
⑸ Makanan atau minuman yang mengandungi bahan perisa atau pewarna yang mengandungi alkohol untuk tujuan penstabilan adalah harus (boleh) digunakan sekiranya alkohol itu bukan dihasilkan dari proses pembuatan arak dan kuantiti alkohol dalam produk akhir itu adalah tidak memabukkan dan kadar alkohol tidak melebihi 0.5%.
⑺ Ubat-ubatan dan pewangi yang mengandungi alkohol sebagai bahan pelarut adalah tidak najis dan diharuskan sekiranya alkohol tersebut bukan diambil melalui proses pembuatan arak. [Rujukan http://www.e-fatwa.gov.my/…/alkohol-dalam-makanan-minuman-p…]
⑻ Bagi penggunaan gelatin, pepsin, dan rennet, bahan-bahan tersebut boleh digunakan jika sekiranya tiada unsur yang meragukan atau bernajis.
Isu Ubatan yang dilabel mengandungi alkohol
Dalam isu Paracetamol yang disebarkan tersebut (lihat gambar) adalah jenis alkohol [ethanol 6%] melebihi piawaian yang dibenarkan oleh pihak berwajib. Dan ethanol tersebut bukan terhasil dari proses pembuatan arak. Justeru, bukan isu hukum, tetapi ianya melibatkan keselamatan bahan dan kemudaratannya jika diberikan kepada anak-anak.

Viral message jadi nampak negatif pula.
Sebenarnya ethanol 6% tu tak sesuai utk kanak-kanak berumur bawah 12 tahun. Garis panduan KKM spt berikut:
{% ethanol Piawaian yang dibenarkan}
0.5%~ utk <6 tahun
5%~ utk 6-12 tahun
10%~ utk >12 tahun
(Food & Drug Act 1993)

Justeru message tersebut dikeluarkan bagi menarik balik semua jenis ubat syrup PCM yang tidak mengikut piawaian.

Mengikut garis panduan anak² kurang 2 tahun tidak digalakkan beri ubat selsema/batuk. Manakala ubat demam (PCM) diberi dalam dose tersukat ikut berat badan.

Dr Suhazeli Abdullah
Pakar Perubatan Keluarga
F: fb.com/drsuhazeli
W: suhazeli.com

 11.8.2016
, , ,

Berwaspadalah dengan Syiah

Sumber: FB Ustaz Imran Al Malizi*

*”Berwaspadalah dengan (Syiah) di negara kamu.”*
– Al-Marhum Dr.Abdul Karim Zaidan

syiahSetelah beberapa tulisan saya sebelum ini menyentuh tentang agama dan aliran dalam agama, jika kita dah faham.. saya kira baru sesuai kita bicara tentang kewaspadaan kita dengan penularan ajaran Syiah.

Sebelum saya pulang ke tanah air pada penghujung 2009, saya sempat menziarahi guru kami Dr.Abdul Karim Zaidan -rahimahullah- di Sana’a-Yaman, untuk meminta nasihat dan wasiatnya. Ada artikel khas tentang pesanan dakwahnya itu tersiar dalam Harakah sekitar Nov atau Dis 2009.

Ada perkara yang saya tidak tulis ketika itu. Di antaranya beliau bertanya kepada saya, “Adakah terdapat kelompok Syiah di negara kamu?”

Jawab saya, “Ada. Mereka minoriti.”

Tanya beliau lagi, “Berapa ramai?”

Jawab saya, “Saya tidak tahu angka atau peratus yang tepat. Tetapi sangat minoriti dan mereka tidak begitu menonjol.”

Kata beliau, “Berwaspadalah dengan mereka. Jangan biarkan ajaran Syiah merebak di negara kamu.”

Saya sangat memahami maksud beliau, kerana sebelum itu TG Hj.Abdul Hadi Awang juga pernah menyebut perkara yang sama ketika di Yaman. Bahkan Al-Syeikh Dr.Muhammad Mahmoud Siyam juga pernah berpesan begitu. Kedua-dua tokoh ini juga antara jemputan tetap ke Al-Majma’ al-‘Alami Lil-Taqrib Bainal-Mazahib al-Islamiyyah di Tehran. Seorang mewakili PAS (Malaysia) dan seorang lagi mewakili Hamas (Palestin) dan Pertubuhan Ulama Palestin.

Mereka pergi bukan kerana meletakkan agenda penyatuan (التأليف) namun mereka melihat pendekatan (التقريب) adalah peluang untuk kita berbincang isu-isu yang disepakati bersama dan boleh menjalinkan kerjasama.

Di sinilah perbezaan istilah al-Ta’lif (Penyatuan/usaha untuk bersatu) dan al-Taqrib (Pendekatan/usaha untuk mendekatkan). Ini yang dilanggar habis oleh semua orang yang hendak berbahas tajuk ini di media sosial. Sehingga sampai kepada tuduhan pro-syiah, taqiyyah, bersubahat dengan perogol sehinggalah takfir.

Bagi Dr,Abdul Karim Zaidan, beliau melihat bahaya di mana-mana negara umat Islam, demografi Sunni-Syiah bakal membawa malapetaka. Kerana ia umpama bom jangka yang menunggu masa untuk meledak atau bom yang boleh diaktifkan dari jarak jauh oleh kuasa-kuasa besar. Pengalaman di negaranya, Iraq (2003) adalah contoh yang jelas lagi nyata. Itu kira-kira 10 tahun sebelum Perang Syria meletus.

Namun bagi PAS dan Hamas, mereka jelas bahawa Taqrib bukan medan untuk mempromosikan ajaran Sunni dan mengajak mereka menganut Ahli Sunnah, begitu juga sebaliknya. Mereka berbincang tentang isu-isu yang disepakati bersama. Sebagai contoh, kewajipan membantu perjuangan membebaskan bumi Palestin.

Ketika negara-negara Sunni tunduk kepada tekanan AS dan Israel, Hamas tidak dibenarkan bertapak (ada negara yang menutup ibu pejabat Hamas), negara manakah yang memberi ruang Hamas berpengkalan?

Ya, Syria dan Iran termasuk Sudan. Sekalian lama Hamas dan Jihad Islami beroperasi di Damsyik dan Tehran. Mengapa Syiah bagi ruang kepada pejuang-pejuang Sunni? bukankah Sunni itu musuh ketat yang ‘halal darah’ dan ‘membunuh Sunni’ mendapat pahala?

Dari segi siasah, inilah natijah ‘Taqrib’ sekian lama sehinggalah meledaknya Arab Spring (2011) dan berlakulah apa yang telah berlaku.

Maka itu, usaha di kedua-dua pihak sememang ada agar mengawal sentimen sektarian Sunni-Syiah ini di negara masing-masing. Apabila tidak dikawal penularan Syiah di negara majoriti Sunni dan sebaliknya Sunni di negara majoriti Syiah, ianya boleh menjadi menjadi ancaman kepada keharmonian amalan beragama dalam masyarakat.

Taqrib juga bagi menjaga kepentingan minoriti Sunni di Iran dan negara-negara di bawah penguasaan Syiah yang lain.

Betul ke? Siapa yang tahu? Tentulah yang tahu perkembangannya ialah mereka yang terlibat. Di kala terdapat tokoh-tokoh Sunni yang berundur daripada meneruskan Taqrib, salahkah jika ada yang masih mahu meneruskan? Adakah jika kita terus menjauh dan memutuskan usaha ini maka keadaan menjadi lebih baik dan damai?

Berwaspada dan berdiplomasi dengan hikmah

Oleh itu, saya mengulangi semula pesanan Dr.Abdul Karim Zaidan agar berwaspada. Seperti yang saya sebutkan sebelum ini, bolehkah kita mengkafirkan mereka yang bertaqiyyah?

Perhatikan bagaimana Allah mengajar Rasulullah SAW untuk bermuamalat dengan golongan munafik yang menyembunyikan kekufurannya dalam hati:

هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ ۚ قَاتَلَهُمُ اللَّه

“Mereka itulah musuh yang sebenar-benarnya maka berjaga-jagalah engkau terhadap mereka. Semoga Allah membinasa dan menyingkirkan mereka dari rahmatNya.” [Al-Munafiqun: 4]

Perintah Allah agar berwaspada ini seiring dengan layanan baik Rasulullah SAW kepada mereka tanpa mengisytiharkan secara keseluruhan bahawa mereka itu kufur setelah beriman atau mengeluarkan mereka daripada kumpulan umatnya. Ini adalah perkara yang perlu kita berikan perhatian di zaman tiada penurunan wahyu lagi.

Berwaspadalah! Kita mempertahankan akidah yang benar dalam masa yang sama janganlah melampau batas dalam mengeluarkan manusia dari daerah Islam.
, , ,

Hukum Mangsa Perang Bunuh Anak Isteri Elak di Rogol

Hari ini ada sahabat-sahabat bertanya mengenai status para mangsa peperangan di Aleepo, Halab dan Syiria secara keseluruhannya. Beliau bertanyakan hukum mangsa perang membunuh isteri dan anak-anak perempuan mereka bagi mengelakkan dirogol oleh tentera Syiria.
_”Bolehkah bunuh isteri dan anak-anak perempuan, sebelum mereka ditangkap, di seksa, dirogol secara berterusan di depan mata?”_

_Seperti yang berlaku di Syria sekarang ni (Allepo Syria)_
Perincian daruriyyat dalam kehidupan termaktub melalui turutan 5 maqasid syariah itu ialah

1) Penjagaan Agama 

2) Penjagaan Jiwa/nyawa

3) Penjagaan Aqal

4) Penjagaan Keturunan

5) Penjagaan Harta.
Penjagaan jiwa atau nyawa berada pada hairaki kedua. Bermakna mengikut keutamaan, menjaga keutuhan nyawa perlu diutamakan berbanding dengan aqal, keturunan, harta. Keturunan (termasuk kes hubungan kelamin) berada pada kedudukan ke 4. Tambahan pula jenayah rogol yang akan dilakukan itu mungkin berlaku atau sebaliknya. Sesuatu yang belum pasti berlaku. Sedangkan membunuh keluarga pula dilakukan sebelum jenayah yang dijangkakan berlaku. Jenayah yang mungkin dilakukan tidak membolehkan perlakuan jenayah lain yang lebih besar.
Kesimpulannya, haram membunuh diri atau keluarga demi menjaga nasab keturunan kerana menjaga jiwa atau nyawa itu terlebih utama.
Ustaz Ahmad Tarmizi Taha

Penasihat Pusat Talaqqi Batu Rakit

fb.com/PTBR.Official
Wallahua’lam.

18 Dis 2016

, , , ,

Salahkah Tawakkal Ikhtiar Ubat Alternatif? 

🔴Soalan

Salam…sy sebenarnya takut utk bertanya sbb takut disalahertikan, tp disebabkan dah selalu sangat kena, jadi sy buat keputusan nak tanya juga kalau ada yg sudi bagi pencerahan…sy memang seorang yg percaya pd usaha dengan perubatan moden dan pada masa yg sama percaya dengan ikhtiar dengan cara lain juga..tapi bila sy utarakan pandangan yang contohnya patient ada penyakit kencing manis, doktor, ahli farmasi, dan nurse, dah sarankan utk ambk insulin tp patient tu menolak dahulu saranan pihak professional ini dengan alasan nak ikhtiar guna perubatan tradisional terlebih dahulu sebab kalau dh start cucuk insulin memang bergantung pd ubat seumur hidup…end up, kena marah dan selalu dikatakan “habis kalau xnak ikut kenapa pergi hospital jumpa doktor?” Soalan sy, adakah salah utk mencuba cara lain? Adakah perubatan moden merupakan satu2 nya jalan yg dipanggil ikhtiar? Adakah salah jika berjumpa pengamal perubatan moden utk mendapatkan pandangan ‘insight’ kpd penyakit tu tanpa mengikut saranan mereka sebab nk cuba yg less risk dulu?

Maaf kalau soalan sy ni dirasakan xperlu atau xrelevan atau xdisukai oleh mana2 pihak…sy mohon maaf sgt2, cuma insan yg ingin tahu…

◾◾◾◾◾◾◾

🔳 *Ulasan*

Jangan takut bertanya jika inginkan kepastian. Pepatah mengatakan jika malu bertanya sesat jalan. Sebab tu, sesi yang paling banyak diminati ramai adalah pertanyaan. Lihat kuliah Ustaz Azhar Idrus dan ramai lagi Ustaz tersohor. Taman Ilmu ni pun dibina untuk beri ruang kepada ahlinya bertanya kepada Syeikul Ustaz Ahmad Tarmizi.

Sebagai doktor perubatan moden, ulasan ini mungkin agak bias kerana penjurusan pengetahuan dan amalan saya hanya khusus dalam perubatan moden. Saya tidak terlibat dalam kaedah perubatan alternatif lain. Namun sudi sekiranya saya memberikan penjelasan asas umum dalam berubat dan kaedah berubat. Ianya boleh diguna pakai dalam semua kaedah perubatan samada moden atau alternatif. 

Pernah seorang pesakit mengemukakan pendapat kepada saya bahawa pengambilan ubat-ubatan hospital menolak konsep tawakkal kepada Allah.

Sekali imbas ada benarnya. Ditambah lagi bahawa proses tahnik bayi, susu ibu dan pemakanan sunnah seperti habbatussauda, ubatan herba, perubatan alternatif dan sebagainya itu sudah cukup untuk diambil bagi merawat penyakit. Telah dikisahkan banyak testimoni dari mulut ke mulut mahupun media sosial akan keajaiban ubatan tersebut. 

Saya hormati pegangan sedemikian. Bab pemakanan sunnah, saya pun muslim dan mengamalkan sunnah tanpa ingkar. Malah dalam setiap konsultasi pesakit, perkara awal yang disebut adalah Therapeutic Life Changes (TLC). Bersenam, menjaga pemakanan, kurangkan berat badan dan jauhi stres sudah menjadi isi dan kulit dalam nasihat kami secara kolektif. Disusuli dengan ubat atau prosedur, kemudian bertawakkallah.

Tawakkal itu tidak berdiri sendirian tanpa ikhtiar. Sebagai orang awam, kita tidak dikurniakan mukjizat, karamah atau irhasy. Sesuatu yang diluar dari lingkungan keistimewaan tersebut bagi orang awam adalah menyalahi adat.

Gambar hiasan Tali unta

Rasulullah SAW menegur secara bijaksana terhadap seorang badwi yang memahami konsep tawakal dengan hanya berserah sahaja kepada Allah SWT tanpa sebarang ikhtiar. Dalam sebuah hadis diriwayatkan oleh Anas bin Malik:

Suatu ketika seorang lelaki datang berjumpa Rasulullah SAW sambil meninggalkan unta tungganganya, seraya berkata, “Aku lepaskan untaku dan aku bertawakal.”

Maka Nabi menjawab, “Ikatlah untamu dan bertawakallah kau.”

Ikat unta itu mestilah dengan tali sengkang unta yang kukuh, bukannya tali pelepah pisang! Tidak kuat dan senang putus. Sedangkan sebelum bertawakkal perlulah dijalankan ikhtiar sekukuhnya. Kaedah fekah menyebut, yang lemah/tidak kuat hujah/keraguan fakta itu terhapus setelah datangnya sesuatu yang lebih yakin/sahih.

Berikut adalah catatan menarik dari kawan² saya di media sosial. (Panjang sikit ulasannya)

Apabila berdepan dengan sesetengah pesakit, ayat biasa akan diucapkan “Tak Salah Jika Nak Cuba”. Dek kerana takut atau masih ragu dengan ubat doktor nak beri. 

1. Doktor pun terkejut
2. Mak saya kerja nurse, dia tahu lah
3. Yang menyembuhkan tu Allah s.w.t. Ini cuma asbab sahaja
4. Tak salah mencuba
5. Dah tak perlu makan ubat hospital lagi
6. Saya ade kenal sorg doktor pakar yang amal benda ni
7. Ada doktor yang berhenti kerja sebab jual benda ni
8. Doktor pun terus order sekali
9. La, doktor pakar pun tak tau. 😂

Banyak testimoni tentang penyakit kencing manis, darah tinggi dan kanser sembuh sebaik sahaja menggunakan produk tertentu.

Alhamdulillah, jika penyakit mereka benar-benar telah sembuh. Namun jika ia hanya rekaan atau salah faham, ia boleh menimbulkan ‘fitnah’ terhadap dunia perubatan dan menyebabkan ramai orang terpedaya.

Testimoni mereka biasanya hanya diletakkan nama singkat dan / atau gambar serta ayat-ayat magik bahawa penyakit mereka sembuh terus melalui ‘ikhtiar’ produk tertentu.

Malah, penggunaan ayat “doktor terkejut penyakit sembuh” sering menjadi pick-up line untuk memasarkan produk mereka.


Kami di #MedicalMythbustersMalaysia (NGO Kesihatan yang berusaha menjawab mitos perubatan masa kini) amat prihatin akan polemik yang semakin meruncing ini.


Kami dengan ini memohon agar mana-mana pihak yang benar-benar telah sembuh daripada diagnosis penyakit kencing manis / darah tinggi / kanser selepas menggunakan produk tertentu agar tampil dan memberi kebenaran kepada pihak kami untuk mendapatkan perincian berkaitan penyakit dan ikhtiar mereka.

Kami juga, sekiranya diberi kebenaran, akan cuba sedaya upaya melakukan perjumpaan bersemuka bagi mendapatkan informasi terperinci dan berdiskusi bagi mengesahkan sesuatu testimoni berkaitan isu ini.

Ada yang mahu tampil? Pembaca juga boleh cadangkan nama rakan, saudara atau kenalan yang menjaja testimoni diri mereka sebegini.

Fb/MedicalMythBustersMalaysia


Jika kaedah tu TIADA ASAS dan ‘karut’ (maaf sebut). Lebih baik tinggal perkara yg sia sia.


Hospital pun ikhtiar. Cuma ikhtiar berdasarkan kaedah yang paling hampir dengan keberkesanan, selamat dan berkualiti. Takdir sembuh, hidup dan mati atas Nya jua.

Benar dari satu sudut. Tetapi jika sesuatu ubat itu mengikut zhan yang kuat dari doktor pakar, wajib ambil, maka mengambilnya menjadi wajib demi menyelamatkan nyawa. Jika tidak ambil, mengikut ghalib pengalaman doktor pakar menyebabkan cacat atau kematian maka bahan haram pun diharuskan.


Biasanya Saya akan buat disclaimer perbualan: 

“Saya tak kisah makcik nak makan apa. Saya takkan cakap benda ni bagus atau tidak. Terpulang la. Badan sendiri tanggungjawab sendiri.”
“Tanggungjawab Saya untuk terangkan kalau tak makan ubat akan jadi bla bla bla…”
“Sekarang ni, kalau makcik nak makan ubat hospital, saya akan kasi. Kalau tak nak, tak payah nak habiskan budget kerajaan. Ubat dah mahal.” 

~Korang rasa frust tengok patient yang sekejap.~


“Aku frust menonggeng bila jaga patient dekat icu berhari hari masuk minggu. Aku off sedation (ubat bius) sebab patient dah nak baik. Family dia kata anak saya buka mata sebab dia bawa dan sapu air jampi.” Luahan sorang pakar bius. 


Wallahuklam. 

,

Amalan Copy Paste dan Forward Mesej 

Imam Al Bukhori meriwayatkan
كَانَ يَنْهَى عَنْ قِيلَ وَقَالَ

Adalah nabi SAW menegahkan dari memindahkan ucapan seseorang kepada pihak lain .

Menurut para ulamak maksud larangan di atas ialah amalan menyebarkan ucapan orang lain kepada umum tanpa membuat kepastian kebenaran ucapan  tersebut atau tanpa mendapat keizinan dari yang berucap adalah perbuatan terlarang.
Perbuatan tersebut juga menyebabkan mudah termasuk dalam membicarakan perkara yang tiada kaitan dengannya yang menjadi tanda pegang agamanya tidak elok.
Pada hari ini budaya forward mesej tanpa mempedulikan isi kandungan sama ada betul atau salah berleluasa dalam kalangan segelintir manusia.
Antara faktor ketagih forward mesej tanpa batasan ialah:

1-Memberi maklumat kepada sahabat handai.

2-Bersungguh-sungguh memaklumkan info terkini. 

3-Suka-suka. 

4-Menganggap perbuatan forward tiada kaitan dosa pahala.

Menjadi kewajipan kepada yang mampu membetulkan kesalahan yang dilakukan didepan matanya supaya ianya tidak tersebar luas. 

Sanggupkah orang forward itu menerima teguran tersebut?

Semoga Allah jauhi amalan yang tidak sihat ini dari hidup.Aamiin.
Sumber: Ustaz Ahmad Tarmizi Taha Pensyarah UniSZA 

Hukum Makan Pasi (Dakwat) Sotong 

Al Kafi Li Al Fatawi ke 464. Oleh Mufti Wilayah Persekutuan 
Soalan:

Saya berasal dari Terengganu, setelah berhijrah ke Kuala Lumpur saya dapati kelainan yang terdapat pada masakan sotong di sini apabila mereka memasaknya bersama-sama dakwat/pasi sotong tersebut. Maka apakah hukum memakan sotong bersama-sama sotong tersebut? Mohon pandangan SS. Mufti.

Jawapan:

Sebelum kami mengemukakan pandangan hukum bagi permasalahan tersebut, dibentangkan terlebih dahulu definisi dan habitat sotong.

Pengertian Sotong

Anatomi Sotong

Sotong ialah sejenis haiwan laut dalam keluarga Teuthida, yang mengandungi kira-kira 300 spesies. Sotong bertulang satu dan mempunyai lapan lengan serta dua tentakel yang biasanya lebih panjang. Sotong dikelaskan di dalam kumpulan cephalopoda, subclass coleoidea, order teuthida . Terdapat dua suborders yang utama iaitu myopsina dan oegopsina. Oegopsina merupakan kumpulan sotong gergasi (giant squid). Teuthidia merupakan order cephalopod terbesar iaitu sekitar 300 spesies di dalam 29 families. Pengkaji meramalkan terdapat lebih kurang 200 spesies sotong yang masih belum dikenal pasti.

Ciri-ciri dan Habitat Sotong

Habitat sotong berada di wilayah yang berupa laut terbuka atau teluk. Sotong tinggal di habitat sekitar karang, batuan di dasar perairan, dan paparan laut. Sotong adalah haiwan yang banyak hidup dan aktif bergerak jika bertemukan cahaya, oleh itu sangat mudah bagi nelayan untuk menangkap sotong. Secara umumnya sotong mempunyai lapan lengan dan dua tentakel. Ada juga jenis sotong yang mempunyai 10 lengan. Tantakelnya berfungsi untuk menangkap mangsa dan pegangannya dikukuhkan lagi dengan bantuan lengan. Setiap lengan dan tentakelnya mempunyai tiup penyedut bulat yang bertindak sebagai penyedut yang menguatkan pegangan. Lengannya akan membantu menghalakan mangsa ke arah mulut. Kesemua lengannya bersambung terus ke bahagian kepala sotong.

Di kepalanya terdapat sepasang mata yang besar. Mata besarnya memudahkan ia untuk mencari makanan dan mengesan musuh. Sotong agak menyerupai ikan berdasarkan bentuk badannya serta mempunyai sepasang sirip renang dihujung badan. Gabungan tiub tubuh dan siripnya yang aktif memberikan kelebihan kepada sotong untuk memecut dan berhenti secara tiba-tiba.

Salah satu keistimewaan sotong adalah simpanan dakwat hitamnya. Selalunya sotong memancutkan dakwatnya apabila ia rasa terancam. Jika pancutan dakwatnya terkena mata, ia akan mengakibatkan pandangan kita menjadi kabur dalam beberapa minit. Dalam tempoh berkenaan sotong sudah mampu untuk melarikan dari dari musuhnya. Ada spesies sotong yang mampu mengawal pancutan dakwatnya untuk dilepaskan sedikit demi sedikit secara berulang-ulang.

Menurut saintis, sotong merupakan satu spesies yang boleh digunakan sebagai penunjuk kepada kualiti air laut. Sotong dikatakan tidak boleh hidup di kawasan yang tercemar. Kawasan yang mengandungi sotong menunjukkan kualiti air di kawasn berkenaan adalah baik. Sotong hidup secara berkumpulan dan berpindah randah. Sotong akan mengikuti pola pergerakan makanannya. Ia akan berhenti di kawasan yang selamat dan mempunyai makanan yang cukup. Sotong juga berhenti di sesuatu lokasi untuk bertelur tetapi tempoh persinggahan berkenaan tidak lama.

Perubahan cuaca terutamanya pemasanan global boleh merencat pertumbuhan dan pembiakan sotong. Sotong dapat mencerna makanannya dengan baik di kawasan sederhana panas. Pertambahan suhu akan merendahkan kemandirian sotong untuk hidup dan membiak. Pemanasan global juga akan menghadkan kewujudan makanannya seperti anak-anak ikan, udang dan ketam.

Hukum Memakan Sotong dan Pasinya

Para ulama telah berbeza pandangan dalam permasalahan ini seperti yang berikut:

Menurut sesetengah ulama mazhab Hanafi, hukum memakan sotong adalah haram kerana sotong bukan tergolongan daripada jenis ikan. Mereka telah berhujah dengan alasan berikut:

1. Diqiyaskan habitat sotong sama seperti habitat tikus. Ini kerana habitat sotong memakan segala jenis makanan sama ada yang baik dan kotor di dalam laut sertab kadang-kala dijumpai pasir dan kotoran di dalam badan sotong. Oleh itu, apabila tikus darat diharamkan maka tikus laut (sotong) juga diharamkan.

2. Selain itu, sotong juga mempunyai dakwat hitam yang kotor dan memakan benda kotor jugak adalah haram.

Namun begitu, ia bukan pandangan majoriti mazhab ini, bahkan terdapat sebahagian ulama mazhab Hanafi yang mengharuskan makan sotong. Dalam mazhab al-Syafie pula, hukum memakan sotong adalah harus dan ia merupakan sebahagian daripada haiwan laut yang diharuskan untuk dimakan sebagaimana firman Allah SWT:

ﺃُﺣِﻞَّ ﻟَﻜُﻢْ ﺻَﻴْﺪُ ﺍﻟْﺒَﺤْﺮ

Maksudnya: “Dihalalkan bagi kamu buruan (haiwan) laut”

Sabda Nabi SAW:

ﺃَﻧَّﻪُ ﺳَﻤِﻊَ ﺃَﺑَﺎ ﻫُﺮَﻳْﺮَﺓَ، ﻳَﻘُﻮﻝُ : ﺳَﺄَﻝَ ﺭَﺟُﻞٌ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ، ﻓَﻘَﺎﻝَ : ﻳَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠَّﻪِ، ﺇِﻧَّﺎ ﻧَﺮْﻛَﺐُ ﺍﻟﺒَﺤْﺮَ، ﻭَﻧَﺤْﻤِﻞُ ﻣَﻌَﻨَﺎ ﺍﻟﻘَﻠِﻴﻞَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﻤَﺎﺀِ، ﻓَﺈِﻥْ ﺗَﻮَﺿَّﺄْﻧَﺎ ﺑِﻪِ ﻋَﻄِﺸْﻨَﺎ، ﺃَﻓَﻨَﺘَﻮَﺿَّﺄُ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﺒَﺤْﺮِ؟ ﻓَﻘَﺎﻝَ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ : ‏« ﻫُﻮَ ﺍﻟﻄَّﻬُﻮﺭُ ﻣَﺎﺅُﻩُ، ﺍﻟﺤِﻞُّ ﻣَﻴْﺘَﺘُﻪُ »

Maksudnya: “Dari Abu Hurairah berkata; seorang lelaki telah bertanya Rasulullah SAW, katanya: Kami naik kapal laut dan kami bawa air darat sikit sahaja. Jika kami berwudu’, kami akan dahaga, apakah boleh kami berwudu guna air laut? Jawab nabi: airnya suci dan bangkainya pun halal”

(Riwayat Tirmizi, no. 69)

Bagi menjawab persoalan tentang hukum memakan pasi sotong, Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Terengganu Kali Ke Lima Penggal Ke Sembilan yang bersidang pada 7 Disember 2011 bersetuju untuk mengekalkan keputusan fatwa yang telah dibuat oleh Allahyarham Syed Yusuf bin Ali Az-Zawawi (Mufti pada tahun 1953 hingga 1975 ) iaitu pasi sotong adalah najis kerana cecair tersebut kotor dan berbau busuk jika dibiarkan lama. Cecair ini juga termasuk dalam kategori bahan kumuhan binatang dan orang yang mempunyai selera yang normal tidak akan memakan cecair (pasi) tersebut.

Tarjih

Setelah melihat kepada pandangan ulama, kami lebih cenderung berpandangan memakan sotong adalah diharuskan begitu juga dengan pasinya memandangkan ia sebahagian hidupan laut sebagaimana umum nas yang dinyatakan tadi. Dalam konteks pasi sotong, ia didapati sebahagian daripada anggota sotong yang boleh dimakan dan diambil manfaat daripadanya. Ini kerana tiada sebarang nas syarak yang jelas melarang memakannya, maka ia tertakluk kepada asal sebagaimana kaedah Fiqh yang menyebut:

ﺍﻷﺻﻞ ﻓﻲ ﺍﻷﺷﻴﺎﺀ ﺍﻹﺑﺎﺣﺔ ﺣﺘﻰ ﻳﻘﻮﻡ ﺍﻟﺪﻟﻴﻞ ﻋﻠﻰ ﺗﺤﺮﻳﻤﻪ

Maksudnya: “Asal pada sesuatu adalah harus sehingglah terdapatnya dalil yang mengharamkannya” .

Justeru, masakan sotong berserta pasinya juga merupakan sejenis masakan yang telah sedia maklum menjadi uruf setempat. Oleh itu, ia dikira sebahagian daripada uruf yang diiktiraf pada kaca mata syarak sebagaimana kaedah yang menyebut:

ﺍﻟﻌﺎﺩﺓ ﻣﺤﻜﻤﺔ

Maksudnya: “Adat setempat yang dijadikan sebagai hukum”

Oleh itu, dengan mengambilkira faktor ini, memakan pasi sotong bukanlah merupakan sesuatu yang kotor dan menjijikan, malah ia telah menjadi uruf setempat sesebuah masyarakat meskipun tidak diterima oleh masyarakat yang lain.

Wallahu’alam. 

Sumber.Website Mufti Wilayah Persekutuan 

22 November 2016 

◾◾◾◾◾◾◾

Sedikit ulasan dari Penasihat Pusat Talaqi Batu Rakit, Ustaz Ahmad Tarmizi Taha 

  1. Apa yang dicatat adalah benar.
  2. Apa yang ditarjih olehnya boleh diperdebatkan.

Isu besar dalam tarjih ialah sebelum ditarjih, wajib dinyatakan sebab khilaf terlebih dahulu.

Dalam disiplin ilmu Fiqh Muqoran @Perbandingan, perkara berikut mesti dinyatakan menurut turutan berikut:

  1. Isu yang disepakati.
  2. Isu yang tidak disepakati.
  3. Sebab khilaf.
  4. Pernyataan pendapat fuqaha.
  5. Dalil setiap pendapat dan huraian.
  6. Munaqasyah iaitu perbahasan dalil sama ada kuat atau lemah.
  7. Tarjih. Tarjih tidak mengikat pihak lain. 

Setiap penulisan yang tidak memenuhi 7 perkara di atas dianggap tidak lengkap.

Peranan pengkaji ialah menguatkan setiap hujjah sebelum membuat tarjih.

Berkenaan tarjih dalam penulisan di atas, penulis sewajarnya menjelaskan terlebih dahulu punca khilaf.

Penulis juga sepatutnya menjelaskan konsep istitobah dan istikhbath dan pandangan fuqaha berkaitannya.ll

Ringkasnya tarjih tidak sesuai untuk didedahkan kepada orang awam kerana orang awam mungkin menganggap pendapat yang ditarjih itu adalah semestinya kuat dan pendapat satu lagi semestinya lemah. 

Wallahua’lam.

Fb.com/PTBR.Official

, , , , , ,

Hamil 4 Tahun dari Perspektif Sains

Berita Sinar Harian hari ni memaparkan seorang wanita Cina hamil 17 bulan.[1] Saya kira sesuatu yang mengejutkan dunia perubatan semasa dan perlu dibuat ‘case report’ agar ia menjadi satu catatan sejarah. Akan tetapi, diteliti dari sumber pemberitaan, sumbernya hanya dari wanita berkenaan, bukan dari pihak berwajib yang merawat beliau. Berat sebelah dan agak sangsi dengan dakwaan tersebut.

Boleh baca dialog ini:
*Ikuti sembang bersama sahabat karib Doktor dan Ustaz*
Ustaz J: السلام عليكم, Nak tanya seperkara. Air mani lelaki lama mana boleh kekal bertahan dlm rahim wanita sehingga membolehkan sampai wanita mengandung?
Dr S: Waalaikumsalam. Dalam ilmu perubatan, Air Mani lelaki boleh survive 72 jam, manakala Telur wanita 24 jam.
Ustaz J: Selepas 72 jam dia akan rosak dan tidak boleh menjadikan wanita hamil?
Dr S: Tidak active dan mati
Ustaz J: Apa pandangan doktor yang Imam Syafie kata selama-lama tempoh mengandung 4 tahun?
Dr S: Adakah sahih dari Imam Syafie? Atau Syafieyyah?
Ustaz J: Ok. Kalu syafiiyah.
Dr S: Ana lama duk cari matan dari Imam Syafie yg kata sedemikian. Ada dalam kitab mana? Mungkin Imam Syafie ada alasan yg dihurai dalam kitab tu. Jika ustaz boleh huraikan lagi baik.
Ustaz J: Ya, Sebab tempoh ni memang ada khilaf, 2, 4, 5 tahun dan 9-10 bulan.
Dr S: Tapi dari segi perubatan, ia diluar bidang perbahasan medik (Jika melebihi 9-10 bulan). Dengan kata lain mustahil. Kecuali…Dizaman yg tiada alat mengesahkan hamil seperti UPT (Ujian Air Kencing) atau ultrasound. Anggapan pakar pada masa tersebut adalah tidak datang haid dikira sebagai hamil. Ada sesetengah wanita (biasanya umur akhir remaja), setelah beberapa kali datang haid normal, kemudian tidak datang haid beberapa bulan hingga bertahun². Ini kerana kilang telur wanita muda berkenaan belum matang sepenuhnya. Justeru telur tidak pecah dan haid tidak terhasil (unovulatory cyle). Jadi mungkin (pada andaian ana) Imam Syafie melihat keadaan ini sebagai hamil bertahun lamanya. Dan malah masa sama wanita berkenaan juga berkahwin. Begitu juga pada keadaan tertentu, wanita mempunyai penyakit seperti ovarian Cyst (atau penyakit kilang telur / rahim) yang mengakibatkan ganguan kepada kitaran haid dan sesetengahnya tidak datang haid pada satu tempoh tertentu. Anggapan pada masa tersebut mengatakan dia hamil. Al Quran menyebut secara kiraan tempoh hamil dan menyusu bagi wanita lepas bersalin. Tetapi tidak dinyatakan secara kias tempoh maksima hamil. Jika kita lihat dalam hukum anak tidak sah taraf pun mengambil tempoh minima 6 bulan. Bermakna disini, kita boleh menolak hujah secara indirect yang mengatakan hamil melebihi 42 minggu. Maaf Ustaz, Ana juga masih kurang ilmu…itu setakat yang ana pelajari. Perbetulkan saya jika silap.

Ustaz J: Ya Dr. Hal ini juga menjadi khilaf yang besar di kalangan fuqaha’ Islam. Perselisihan pendapat dikalangan mereka adalah lebih merumitkan. Sesetengah fuqaha’ seperti Ibnu Hazm (Mazhab Zahiriyyah) dan Syi`ah Jaafari berpendapat satu kehamilan itu tidak boleh melebihi daripada tempoh 9 bulan. Sementara ulama’ yang lain pula seperti Ibn Rushd (Averroes) dan Ibn Abdul Hakam pula menerima 1 tahun (hijrah) sebagai had maksimumnya. Abu Hanifah dan al-Tsauriy pula berpendapat 2 tahun, al-Laith Ibn Saad menerima 3 tahun, manakala Imam Shafie, Hanbali, dan Zaidi mengira 4 tahun sebagai tempoh maksimum kehamilan. Mazhab Malik pula berpendapat 5 tahun, bagi al-Zuhri 7 tahun, manakala Abu Ubaid pula tidak meletakkan sebarang had tempoh. Adapun tujuan dan niat semua perbezaan pendapat dalam menentukan tempoh maksimum bagi kehamilan ini adalah untuk menentukan kejadian sebenar dan untuk mengelakkan ibu tersebut dari tuduhan zina yang boleh membawa kepada hukuman rejam. Undang-undang di negara-negara Islam juga berbeza-beza. Arab Saudi yang bermazhab Hanbali menerima tempoh maksimum kehamilan selama 4 tahun. Ketua Qadhi Makkah, Mustafa bin Abdul Qadir al-Alawi menghukum bahawa Khadijah (seorang wanita yang melahirkan anak selepas empat tahun dari tarikh perceraiannya) sebagai anak yang sah. Berdasarkan hukum Syariah, bekas suaminya yang menafikan nasab anak itu terpaksa menerimanya dan membayar nafkah kepada bekas isterinya itu sepanjang tempoh kehamilan, yang mana dikira masih di dalam `iddah. Allahyarham Sheikh Abdul Aziz bin Baz, bekas Mufti Am Arab Saudi dan Sheikh Bakr Abu Zaid, mantan Timbalan Menteri Kehakiman pula mengumumkan bahawa mereka berpendapat bahawa 7 tahun adalah tempoh maksimum bagi kehamilan.[2]

Dr S: Bagus juga huraian khilaf ini. Ada manfaat juga dari perundangan. Realiti zaman kini, tempoh maksima Hamil adalah 9 bulan (atau maksima 42 minggu). Tiada lagi bukti kajian yang menyatakan lebih dari itu. Bukan ana nak pertikai ulama muktabar, cuma perkiraan Imam Malik dan iman yang menyatakan lebih dari 42 minggu itu pula bersandarkan dari mana? Jika ada hujah kukuh insyaAllah, sains perubatan selari dengan agama. Mungkin pada masa tersebut betul ada pakar yang buat kajian dan imam-imam Imam muktabar mengambil hujah bahwa tempoh maksima ibu hamil itu lebih 4, 5 atau 7 tahun. Cuma pada masa kini tiada bukti itu. Mungkin masa akan datang, dengan kecanggihan teknologi, tidak mustahil kehamilan boleh menjangkau ke 7 tahun. Wallahuaklam.
Ustaz J: Dr, Islam tidak bertembung dengan waqi’ iaitu apa yang benar-benar terjadi. Oleh itu jika terdapat pada zahir pertembungan antara nas dan waqi’
Cara penyelesaiannya ialah tentukan status nas. Ada dua status nas.
1-Status kesohihan
2-Status penunjuk.
Semua ayat quran adalah mutawatir. Oleh itu setiap ayat tidak terlibat dengan proses penentuan status kesohihan. Hadis pula mesti melalui proses penentuan kesohihan. Hadis yang tidak melepasi proses ini tidak boleh dibuat hujjah. Contohnya  hadis  palsu atau terlalu lemah. Nas yang diakui perlu melalui proses kedua iaitu proses penunjuk. Maksud proses penunjuk ialah apa makna yang terkandung di dalam nas. Nas dari sudut status penunjuk ada dua:
A) memberi faham satu makna.
Nas ini tidak menimbulkan kekhilafan dalam memahami makna. Adakah ianya boleh dijadikan hujjah? Ya boleh dijadikan hujjah jika memenuhi syarat berikut;
1-tidak dinasakhkan
2-tidak bertembung dengan nas yang lebih kuat.
Inilah maksud yang disampaikan oleh al Qardowi Nas sohih dan sorih.
B) Memberi faham lebih dari satu makna.
Nas ini menimbulkan perbezaan pendapat. Berkaitan tempoh hamil yang kita bincangkan ini, tempoh sekurang-kurang disepakati oleh fuqaha kerana nas tersebut memenuhi dua ciri sohih dan sorih. Manakala tempoh paling lama berstatus nas yang boleh dipertikaikan. Maka timbul kekhilafan. Sekarang terbukti had maksima tempoh hamil ialah lebih kurang 9 bulan. Maka adakah pendapat ulamak perlu dirombak atau bagaimana? Cumanya untuk lebih mantap hujjah Ibn Hazmin patut diperhalusi. Sandaran pendapatnya berdasarkan perubatan pada zamannya atau ada hujjah dia yang tersendiri. Isu besarnya ialah dia mengganggap semua perkhabaran yang mengatakan tempoh hamil lebih dari 9 bulan adalah tidak boleh dipercayai? Mengapa  Imam Malik boleh menerima cerita yang dilaporkan kepadanya bahawa ada wanita hamil selama 4 tahun? Sedangkan Imam Malik seorang mujtahid dan ahli hadis. Adakah Imam Malik tidak menggunapakai metod tabayyun dalam menerima sesuatu perkhabaran? Kenyataan tempoh hamil 9 bulan oleh ahli perubatan jelas kepada semua pihak dan diterimapakai.
Dr S: Itulah Ustaz, apa yang saya sebut tadi adalah berdasarkan waqi terkini. Bukti tempoh maksima lebih 42 minggu pada zaman dahulu pun tidak disebut dengan jelas, cuma ikut pengalaman semasa tersebut berdasarkan bukti pakar perubatan pada masa itu. Terima lah seadanya.
Ustaz J: Apa maksud kehamilan palsu?
Dr S: Pseudopregnancy?
Ustaz J: Ana x tahu istilah perubatan tu.
Dr S: Ya. Ada istilah tersebut tetapi sepanjang karier sebagai doktor, tak pernah jumpa kes hamil palsu. Mungkin orang lain jumpa. Ada rakan ana yang jumpa.
Ustaz J: Sbb ada satu kes di sabah. Seorang wanita bersalin slps 2 tahun berpisah daripada suami. Mahkamah menetapkan sabit nasab kpd bekas suami atas alasan selama2 tempoh mengandung 4 tahun. Kalau dr segi kehakiman selamat nama baik wanita tersebut dan baby. Baby dpt hak2 dr seorg bapa.
Dr S: Kehamilan palsu / pseudocyesis / Pseudopregnancy biasa berlaku kepada haiwan Mamalia. Manusia jarang berlaku. Penyakit ini akibat dari perubahan horman dalam badan yang seolah-olah seseorang itu hamil. Tetapi secara hakikat sebenar melalui ultrasound, tidak hamil. Ini juga akibat dari kesan psychology bagi wanita yang terlalu mengidam inginkan anak.
Ustaz J: Isunya tulah. Ana ada baca artikel arab yg kaitkan fiqh dgn perubatan.
Dr S: Apa kata dia?
Ustaz J: Artikel tu tolak habis pandngan yg kata ngandung yg mengambil masa bertahun tu. Dia nukil pandngn ibn hazmin yg kata ngandung hanya selama 9 bulan dan sekrgnya 6 bulan. Kenyataan ngandung bertahun mengundang perbuatan keji wanita. Kemudian mendakwa kandungan tersebut drp bekas/arwah suami.
Dr S: Wah.. hampir sama dgn pandangan ana. Tapi dalam bab suami yang hilang, 4 tahun cut point.. Itu guna hujjah mana? Dr Wahbah Zuhaily ada sebut isu tu?
Ustaz J: Yg tu zaman dulu. Skrg dah x sama. Kena ijtihad. Tp ana x berani ijtihad. Kes hilang ni lain sikit ijtihad dia. Sebab undang2 yg terikat dgn satu mazhab sahaja.
Dr S: Ok
Ustaz J: Tkasih dr atas perbincngan
Dr S: Afwan

Semoga Bermanfaat
Dr Suhazeli Abdullah
_Insan Faqir_
Fb.com/drsuhazeli
#MedTweetMY
#MedicalMythBustersMalaysia

17.8.16

Rujuk:

[1] Berita Sinar Harian. http://www.sinarharian.com.my/mobile/global/17-bulan-mengandung-masih-belum-bersalin-1.553052

[2] Persidangan Fiqh Islam, Rabitah. Makkah 16-17 Feb. 1990.

, , , ,

Jawapan kepada Kuliah Ustaz Auni 

Oleh: Psuedoscience Watch. [https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1453990574611882&id=1084310118246598]

Lihat dan dengar video:

Kami ingin memperbetulkan apa yang Ustaz Auni perkatakan menerusi Videonya yg sedang viral.

Takpe Ustaz. Kalau tak tahu boleh belajar dgn guru. Ulama kata jgn belajar sorang-sorang. Nanti yg akan menjadi gurunya adalah syaitan yg membawa kpd kesesatan sama seperti dalam video ustaz ini.

Kami ingin memberi dalam bentuk point agar Ustaz serta kuncu2nya yg sesat senang hadam akan perkara ini

1) Ubatan moden hanya menahan sakit tidak menyembuhkan

Ini satu salah faham mungkin disebabkan ustaz tidak mempelajari secara mendalam berkenaan dengan perubatan. Untuk pengetahuan semua kita ada pelbagai jenis ubat-ubatan sbg contoh:

– Antibiotik-
fungsinya untuk membunuh bakteria. Yang ini bukan ubat tahan sakit ye. Setelah kehadiran ubat, ramai daripada askar US tidak menghadapi jangkitan kuman pada tempat luka. Ini mengurangkan kadar kematian sebab jankitan kuman pada luka ketika berperang. Bukan itu sahaja, ia juga telah membantu dalam melawan jenis bakteria di atas muka bumi ini.

– Anti-viral-
Fungsinya untuk membunuh virus. Berapa ramai yang telah selamat apabila antiviral ini diberi ketika menghadapi jangkitan virus yang merbahaya. Sebagai contoh jangkitan selaput otak yang boleh disebabkan virus Herpes boleh dirawat dgn memberikan ubat Acyclovir. Ubat ini bukan menahan tapi merawat.

– Anti Emetic-
yang ubat memang jenis tahan muntah. Ia tidak merawat penyebab muntah. Tetapi dapat mengurangkan muntah yang boleh berakhir dengan dehydration. Kalau muntah itu disebabkan virus, maka kita bagi ubat ini untuk tahan muntah dan badan akan melawan sendiri virus tersebut. Tetapi jika disebabkan jangkitan kuman pada otak, pendarahan otak dan lain-lain mungkin intervensi yang lain perlu diberikan

– Painkiller –
ubat ini untuk tahan sakit. Memang ubat ini tidak menyembuhkan. Tetapi membantu dalam mengurangkan simptom sakit. Sbg contoh kalau patah tulang, takkan lah ubat tahan sakit tidak diberikan. Lagipun kalau nak pembedahan nanti, for sure lah kena pakai ubat tahan sakit. Mau tak menjeritnya kalau ubat tahan tak bagi

– Ubat kencing manis –
Ubat ini bukan untuk menyembuhkan kencing manis. Tetapi mampu mengawal kawalan gula di dalam badan. Mungkin orang kata ubat inilah yang akan merosakkan organ-organ badan. Jawapannya tidak. Yang merosakkan organ adalah gula yang tinggi di dalam darah hingga membuatkan buah pinggang rosak. Sebab tu kalau gula dalam darah tinggi, ia dapat di kesan dalam air kencing. Ia menjadi beban kepada buah pinggang dan akhirnya rosak. Kita bagi ubat nak kawal komplikasi. Lagipun kalau pancreas dah rosak, kita bukan boleh ubatkan ia dgn makan ubat. Ini kena belajar anatomy dan fisiologi pulak

– Dan pelbagai ubat lagi yang diberikan dgn pelbagai indikasi. Kita bukan bagi ubat untuk tahan sakit semata-mata ya. Ada objektif yang besar bersandarkan Qawaid Fiqiyyah

2) Ganja adalah ubatan yang dikatakan dalam hadith nabi?

Pernyataan yang mengatakan susu dan madu itu sebagai ubat seperti yang tertera dalam hadith nabi adalah sesuatu yang boleh diterima pakai. Tetapi Ganja tidak dikatakan oleh Nabi SAW. Perbuatan Ustaz dalam menisbatkan ganja dgn mengatakan ia perubatan yang termaktub dalam hadith nabi adalah sesuatu dosa yang besar.

Mohon ustaz bertaubat

3) Yahudi tanam secara besar-besaran ganja adalah bukti penyembuhan ganja

Kami faham Ustaz bukanlah ahli dalam bidang perubatan ini. Kenyataan sebegitu hanyalah kenyataan dangkal. Yahudi tanam secara besar-besaran bukanlah bukti bahawa ganja berkesan dalam melawan sesuatu penyakit. Malah Allah pernah berfirman

“Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan pernah merasa puas/ridha kepada kalian sampai kalian mau mengikuti ajaran agama mereka.” (QS. al-Baqarah [2]: 120).

Ini adalah bukti bahawa Yahudi dan nasrani akan sedaya upaya mengajak cara hidup mereka dalam apa jua cara pun. Kita lihat bagaimana negara eropah dirosakkan dengan dadah. Malah mereka menukarkan dadah dengan ganja. Mereka membenarkan orang2 mereka lalok dengan ganja pula. Tiada beza. Kedua-duanya masih haram jika diambil bertujuan untuk khayal

4) Ganja sebagai penyembuh yang kuat

Mungkin ini lebih kepada kurangnya ilmu yang Ustaz Auni hadapi. Telah banyak journal yang boleh dibaca dalam laman web yang menyimpan kajian berkenaan ganja.

Kesemuanya menunjukkan ganja ini lebih kurang kepada ubat tahan sakit dan kurangkan kesan sampingan kemoterapi. Tak lebih drpd itu. Kajian yang menunjukkan ia boleh membunuh kanser hanyalah kajian di dalam makmal yang tidak terbukti lagi boleh membunuh kanser secara klinikal.

Kami berharap Ustaz Auni tidak menjadi mind control kejahilan yang sedang berlaku di akhir zaman ini.

Dengan mengatakan Yahudi menyimpan pelbagai ubat untuk menahan kematian itu juga seolah-olah akan membuatkan orang takut akan besarnya kekuasaan dajjal dan yahudi.

Drpd buat ceramah mcm ni, lebih baik suruh umat islam belajar kimia, biology, fizik dan sebagainya. Sbb ceramah2 seperti ini tidaklah menaikka mutu umat islam itu malah menjadikan mereka ketakutan dan kebelakang.

Akhir sekali, nasihat kami jgn jadi mangsa mind control kejahilan

,

Ada Hadis Haram Rokok?

wpid-about_slim_vape_pen.jpgTerdapat para perokok tegar mencari alasan meng’halal’kan rokok dengan mengatakan bahawa tiada satu hadis pun melarang rokok. Hujah yang sama golongan antivaksin, kata mereka zaman Rasulullah tiada pun vaksin dan tidak pernah dianjurkan oleh Rasulullah mevaksinkan anak-anak kecil. Justeru, mereka merelakan diri mereka terus memamah rokok tanpa segan silu dan tiada rasa berdosa. Hatta mereka juga mengambil hujah beberapa ulama yang mereka berguru dengannya juga menghisap rokok dan shisha. Tiada pula ulama ikutan mereka tersebut memfatwakan rokok dan shihsa itu haram. Malah ulama-ulama tersebut itu penghafaz kitab-kitab serta melahirkan ribuan anak murid hingga kini.

 

Semasa saya muda belasan tahun dulu kebanyakan dari para alim ulama menyatakan rokok adalah makruh. Tiada pula yang terus menghalalkan rokok. Paling ketara pun terdapat ulama pada masa tersebut menghukumkan makruh mendekati haram kerana asapnya menganggu orang lain serta sifat riak para perokok. Mereka kiaskan kepada larangan Rasulullah yang menegah makmum memakan bawang sebelum solat dimasjid. Setakat itu sahaja. Seingat saya, kebanyakan ulama berhukum makruh sedemikan sekitar tahun 70-an dan 80-an. Namun sekali lagi…..Tiada seorang pun menghalalkan rokok atas dasar manfaat hilangkan mengantuk atau pencetus sel otak menjadi bijak berfikir.

 

Fekah dalam Islam tidak rigid. Senantiasa dinamik mengikut perkembangan zaman. Semamangnya di zaman Rasulullah tiada shisha dan rokok. Tetapi Rasulullah telah menjelaskan kepada kita perkara yang mendatangkan mudarat perlu dijauhi. Sebab itu dalam Islam, nas yang perlu kita ambil adalah dari Al Quran, Hadis, Ijmak Ulama dan Kias. Ini memandu kita dalam kehidupan zaman kini. Jika kita mengambil hukum secara literal, maka sudah tentu pil kuda, ganja dan perkara yang memabukkan halal diambil oleh kita. Begitu juga dengan perkara-perkara baru dalam dunia sains dan teknologi kini, jika kita jumud dengan hujah tidak disebut oleh Rasulullah maka janganlah sesekali kita menaiki kereta, kapal terbang, guna ultrasound bayi hatta berfacebook. Kerana semuanya itu tidak pernah disabdakan oleh Rasulullah SAW.

 

Saya bersetuju dengan jawapan almarhum Ustaz Fadli Al Yamani dalam sebuah YouTube berkaitan isu rokok.[1] Rokok bukan haram secara qatie sebab ianya tidak dinyatakan oleh Al Quran atau Hadis. Akan tetapi saya mengambil kiasan bahawa ianya adalah haram secara mendatang. Bermakna setelah mendapati bukti-bukti nyata mutaakkhir ini bahawa rokok mendatangkan mudarat kepada badan manusia. Ianya bukan lagi hukum makruh seperti pendapat ulama zaman 70-an atau 80-an. Banyak kajian yang mengesahkan merokok itu berbahaya. Merokok penyebab kematian pra matang (umur muda) seluruh dunia sebanyak 10 kali ganda. Terbukti bahawa 90% kanser paru-paru akibat rokok, manakala 80% penyebab kematian akibat penyakit paru-paru kronik (COPD). Risiko perokok dihinggapi serangan sakit jantung dan strok sebanyak 2-4 kali ganda dan banyak lagi komplikasi penyakit akibat rokok.[2] Kajian-kajian ini baru diperolehi dengan jelas pada sekitar 90-an hingga kini. Para pakar bergelut dengan kajadian-kejadian penyakit yang faktor utamanya adalah rokok seperti kanser dan serangan jantung. Sudah tidak dapat dinafikan lagi. Melalui kiasan yang sama juga shisha dan vape diharamkan oleh para ulama agar menutup pintu kerosakan lebih utama dalam masyarakat.

 

Beberapa hujah yang dikemukakan oleh ulama kini yang mengharamkan rokok, Shisha dan Vape:

 

1. Firman Allah subhanahu wa ta’ala,

 

يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ

 

“Nabi itu menyuruh mereka kepada yang makruf, melarang mereka dari yang mungkar, menghalalkan bagi mereka segala yang baik dan melarang bagi mereka segala yang buruk.” [QS. al-A’raf: 157]

 

2. Firman Allah subhanahu wa ta’ala,

 

وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا

 

“Janganlah kamu membazirkan hartamu secara boros. Sesungguhnya orang-orang yang berlaku boros itu adalah saudara saudara syaitan. Dan syaitan itu sangat ingkar terhadap Tuhannya.” [QS. al-Isra’: 26-27]

 

3. Hadits Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,

 

لا ضرر ولا ضرار

 

“Tidak boleh membuat mudharat kepada diri sendiri dan tidak boleh membuat mudharat kepada orang lain.”

 

4. Kaedah Fiqhiyyah

 

الضرر يدفع بقدر الإمكان

 

“Bahaya harus ditolak semaksima mungkin.”

 

5. Kaedah Fiqhiyyah

 

الضرر يزال

 

“Yang menimbulkan mudharat harus dihilangkan/dihindarkan.”

 

6. Kaedah Fiqhiyyah

 

الحكم يدور مع علته وجودا وعدما

 

“Penetapan hukum itu tergantung ada atau tidak adanya ‘illat.”

 

7. Ulama pelbagai negara juga memberi penjelasan yang sama, seperti Ulama Mesir, Jordan, Yaman, dan Syria bahwa hukum merokok di negara-negara tersebut adalah haram.

 

Saya hairan jika ada ulama zaman mellenium kini masih berfikiran lama tanpa melihat kerosakan yang berada dihadapan tangga mereka sendiri. Urusan hidup mati adalah ketentuan Rabbul Jalil, tetapi ikhtiar kita mengambil kaedah kematian husnul khatimah adalah amat penting. Muliakah kita mati dengan gelaran maut akibat rokok?

 

fikir-fikirkan

 

Rujukan:

[1] Kuliah Ustaz Fadli Al Yamani isu Rokok. https://www.youtube.com/watch?v=azwYnBT1Ep0

[2] Fakta perubatan bahaya rokok. https://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/fact_sheets/health_effects/effects_cig_smoking/

 

Dr Suhazeli Abdullah

Fb.com/drsuhazeli

#drsuhazeli

, ,

Wajib Hisap Rokok?- Jawapan kepada PU Syed Faiz

2016-11-10-16-35-37-711743451Terkejut dengan hujah seorang selebriti Pencetus Ummah (PU) dalam video pendek YouTube yang meng’halal’kan rokok. Beliau juga berhujah bahawa merokok tidak membazir kerana mengambil manfaat dari rokok. Malah menjatuhkan hukum wajib jika kehidupan perokok akan terganggu. Beberapa hukum fikah telah dijadikan dalil untuk meng’halal’kan rokok.[1]

Setelah beberapa bukti kerosakan badan akibat dari merokok, mutakkhir ini kesemua fatwa yang muktabar telah mengharamkan rokok. Seluruh ulama dunia sepakat akan pengharamannya. Walaupun terdapat sebilangan kecil mereka yang khilaf dan menghukumkan sebagai harus tetapi tiada dikalangan mereka mewajibkan rokok. Tetapi pendapat minoriti ini tidak diambil kira sebagai fatwa. Cermatnya fatwa adalah memberi fahaman keputusan sekumpulan alim ulamak yang diakui ilmunya berkenaan sesuatu perkara.

Lihat contoh dari fatwa Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan menerusi Jamaah ulama yang bersidang pada 25 Rejab 1435 Hijrah bersamaan 25 Mei 2014 dan atas titah perintah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad V membuat fatwa seperti berikut:[2]

1. Bahawa merokok dan menghisap shisha adalah haram pada pandangan Islam.

2. Fatwa ini dibuat berdasarkan hujah-hujah berikut :

i. Islam menyuruh agar setiap seseorang itu mengambil yang baik lagi berkhasiat untuk keperluan diri, keluarga dan sebagainya. Rokok dan shisha tidak termasuk dalam kategori di atas bahkan ia termasuk dalam kategori “الخبائث” iaitu benda yang kotor dan jijik kerana pengambilan kedua-dua benda ini boleh membawa kemudaratan kepada penghisap rokok dan shisha serta orang lain di sekitarnya. Perkara ini telah diakui oleh pakar-pakar perubatan berdasarkan kajian mereka.

Firman Allah Taala :

وَتُحِلُّ لَهُمُ الَطَيِّبَتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الخَبَئِثُ

Ertinya : Dihalalkan kepada mereka benda-benda yang baik dan diharamkan kepada mereka benda-benda yang kotor.

(Surah Al-A’raf : Ayat 157)

ii. Islam melarang umatnya membiarkan diri sendiri dan orang lain terdedah dengan berbagai bahaya dan kemudaratan. Menghisap rokok dan shisha adalah termasuk dalam kategori membinasakan diri sendiri dan orang lain sama ada jangka pendek atau jangka panjang. Pandangan pakar-pakar perubatan tentang bahaya asap rokok dan shisha kepada penghisap rook dan orang lain disekitarnya adalah bukti jelas tentang kemudaratannya.

(وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَهِ وَلَا تُلْقُواْ بِأَيْدِيْكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّه يُحِبُّ الْمُحْسِنِيْن)

Ertinya : Dan belanjakanlah harta benda dijalan Allah dan jangan kamu sengaja mencampak diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan dan berbuat baiklah sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berusaha memperbaiki amalannya.

(Surah Al-Baqarah : Ayat 195)

Sabda Rasulullah S.A.W:

لَا ضَرَرَ وَلَا ضِرَارَ

(Hadis riwayat Ahmad)

iii. Membelanjakan wang terhadap perkara-perkara yang tidak mendatangkan kebaikan dan manfaat amatlah ditegah dalam islam. Perbuatan sedemikian boleh mendatangkan keburukan dan membawa kepada pembaziran harta, masa dan tenaga. Menghisap rokok dan shisha termasuk dalam kategori ini. Islam melarang setiap pembaziran seperti firman Allah :

وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيْرًا

Ertinya : Dan janganlah kamu berbelanja dengan sangat boros.

(Surah Al-Isra’ : Ayat 26)

iv. Terdapat kaedah fiqh yang menegaskan pengambilan sesuatu yang memudaratkan adalah di larang.

كُلُّ مَا يَضُّرُّ فَأَكْلُهُ اَوْ شُرْبُهُ حَرَام .

Ertinya : Setiap yang memudaratkan, maka hukum memakannya atau meminumnya adalah haram.

v. Rokok dan Shisha diharamkan memandangkan ia mempunyai keburukan yang besar berdasarkan kepada kenyataan pakar-pakar perubatan.

Banyak kajian yang mengesahkan merokok itu berbahaya. Merokok penyebab kematian pra matang (umur muda) seluruh dunia sebanyak 10 kali ganda. Terbukti bahawa 90% kanser paru-paru akibat rokok, manakala 80% penyebab kematian akibat penyakit paru-paru kronik (COPD). Risiko perokok dihinggapi serangan sakit jantung dan strok sebanyak 2-4 kali ganda dan banyak lagi komplikasi penyakit akibat rokok.[3]

Walaubagaimanapun, bagi mereka yang menjadi perokok tegar, berada dalam situasi yang tidak mampu berpisah dengan rokok, bukan kerana suka-suka, tetapi sudah terlekat dan amat sukar untuk meninggalkannya, bagi insan ini sahaja yang ada perbincangan khilaf berkenaan. Kes terpencil ini tidak boleh menjadi alasan untuk merokok bagi yang belum merokok atau mampu berhenti merokok.

Jika beralasan merokok ini beri manfaat kepada orang yang bekerja supaya tidak mengantuk, bertenaga untuk mencari rezeki atau seumpamanya, ini adalah alasan singkat yang tidak melihat kepada kerosakan jangka panjang apabila merokok. Menolak mudarat yang lebih besar amat penting bagi mengambil manfaat yang sedikit. Seberapa ramai orang tidak merokok boleh hidup dan terus membanting tulang mencari rezeki, tidak pun ketagih dengan rokok. Malah kepada penagih rokok itupun tidak sampai mati atau cacat jika terus berhenti dari merokok. Sebaik sahaja jam pertama perokok berhenti merokok, beliau akan sihat.[4] Banyak lagi manfaat kesihatan jika terus berhenti merokok.

Ahli agama yang merokok tidak boleh dijadikan sandaran atau hujjah kepada orang lain untuk mengikutinya. Kemungkinan dia tidak mampu untuk meninggalkan rokok. Juga tidak boleh dihebohkan kepada umum hal itu kerana ianya boleh menimbulkan silap faham atau fitnah dalam masyarakat. Mungkin boleh difikirkan apakah dia ubat atau lainnya untuk menghentikan ketagihan rokok.

Ada orang yang berhenti merokok apabila anak-anaknya secara senyap meletakkan tahi ayam dalam rokok tersebut ketika ayahnya tiada di rumah. Selepas dihisap, muntah dan terus tinggal rokok sehingga ke hari ini.

Panel Pusat Talaqqi Batu Rakit

Fb.com/PTBR.Official

Rujuk:

[1] Kuliah PU Faiz. https://m.youtube.com/watch?v=eaJC3hqV_00&feature=youtu.be

[2] Fatwa Rokok dan shisha MAIK. http://mufti.kelantan.gov.my/v2/index.php/ms/perkhidmatan/fatwa/koleksi-fatwa/631-fatwa-tentang-hukum-menghisap-rokok-dan-shisha-dari-pandnagan-islam-soalan-1

[3] Fakta perubatan bahaya rokok. https://www.cdc.gov/tobacco/data_statistics/fact_sheets/health_effects/effects_cig_smoking/

[4] Manfaat berhenti merokok. https://quitsmokingcommunity.org/how-to-quit-smoking/nicotine-withdrawal-timeline-symptoms/

, , , , , ,

Sangkaan Baik atau Sial Majal dalam Perubatan 

Oleh: Dr Ahmad Rostam Mohd Zin | Pakar Psikiatri 

Pernahkah kita terbangun di waktu pagi merasakan semuanya akan tidak kena? Pagi yang kita terbangun lewat dan kita merasakan bahawa hari itu pasti menjadi hari yang kurang baik bagi kita? Baju yang tidak diseterika dengan baik, jalan sesak yang luar biasa, terlewat mengetik kad perakam waktu dan terserempak dengan ketua jabatan sebaik sahaja keluar dari tempat mengetik kad perakam waktu. Senyuman sinis bos menjadikan anda gelabah, kunci bilik pejabat pula tertinggal di rumah dan anda tertinggal bahan untuk anda membuat pembentangan dalam masa 5 minit lagi di dalam bilik tersebut.

Dalam hati terdetik,

“Dah agak dah hari ni confirm teruk…”?

Dan hari kita semakin teruk sehinggalah ke malam. Ada sahaja yang tidak kena dan mendatangkan rasa tidak senang di hati. Dalam diam kita berdoa moga esok akan lebih baik.

Apakah yang sebenarnya berlaku?

KAJIAN ROSENTHAL & JACOBSEN 1968

Pada tahun 1968, satu eksperimen sosial telah dilakukan oleh 2 orang pengkaji. Eksperimen mereka mudah sahaja.

Ujian kompetensi dilakukan terhadap sekumpulan anak-anak di sekolah Sekumpulan kecil kanak-kanak ini dipilih secara rawak oleh pengkaji tanpa merujuk kepada hasil ujian mereka. Guru-guru diberitahu bahawa kumpulan pelajar tersebut mempunyai potensi yang jauh lebih baik dari yang lain tetapi tiada layanan istimewa disyaratkan untuk kumpulan tersebut Guru-guru berpersepsi bahawa kumpulan anak ini pasti akan cemerlang 

Hasil kajian ini mendapati bahawa kumpulan anak tersebut sememangnya menjadi cemerlang di akhir tahun berbanding yang lain. Eksperimen ini menunjukkan bahawa ekspektasi guru tersebut mempengaruhi pencapaian anak murid walaupun dari segi kompetensi mereka tidak seimbang pada peringkat awal. Ekspektasi positif (sangka baik/husnudzon) menghasilkan pencapaian positif manakala ekspektasi negatif (sangka buruk/su’uz dzon) menyebabkan pencapaian yang tidak baik.

Rosenthal & Jacobsen menggelar kesan persepsi individu terhadap orang lain ini sebagai Kesan Pygmalion (Pygmalion Effect).

Ini didasarkan kepada premis sebarang ekspektasi kita terhadap situasi, individu atau keadaan akan mempengaruhi (secara langsung atau tidak) cara seseorang itu menghadapi keadaan tersebut yang akhirnya menyebabkan apa yang disangkanya pasti akan berlaku. (SELF FULFILLING PROPHECY)

GOLEM & GALATEA

Ianya adalah berkenaan tentang diri kita. Sangkaan tentang diri kita sendiri yang juga didasarkan kepada premis yang saya terangkan pada perenggan yang sebelum ini. Sangkaan positif akan menghasilkan kesan positif (Galatea Effect). Sangkaan buruk akan menghasilkan hasil yang juga buruk (Golem Effect).

APLIKASI DALAM KEHIDUPAN

Konsep bersangka baik (bukan berfikiran positif semata) dalam kehidupan adalah sesuatu yang tidak dipandang sebagai sesuatu yang serius walaupun ianya ada disebut dalam kehidupan beragama. Ini mungkin kerana konsep ini terlalu subjektif dan sukar juga untuk diamalkan. Kesukarannya mungkin disebabkan sistem/suasana kita dibesarkan, cara berfikir kita yang biasanya bersifat automatik atau faktor lain yang sukar dikawal.

Dalam aspek psiko-sosial, konsep ini amat penting bagi ibu bapa, guru-guru, ketua unit/jabatan dan sebagainya. Ibu bapa yang merasakan anak mereka satu hari nanti akan berjaya akan bertindak/bergerak secara sedar mahupun tidak ke arah itu (Galatea Effect) dan menghasilkan anak yang berjaya (Pygmalion Effect).

Dalam aspek kesihatan secara umum pula, bersangka baik terhadap Tuhan atau istilah psikospiritualnya, positive psychospirituality menghasilkan natijah kesihatan fizikal mahupun mental yang baik. Berdasar kajian, hanya sedikit nilaian sangka buruk pada Tuhan (negative psychospirituality) akan meningkatkan mortaliti mahupun morbiditi.

, ,

Hukum Qorban atas Orang Mati

Tulisan Ustaz Ahmad Tarmizi Taha berkait isu menjalankan sembelihan qorban semasa raya Haji berniatkan atas orang yang sudah meninggal dunia. Beliau adalah Pensyarah UniSZA. 
BERKORBAN UNTUK ORANG HIDUP

Tidak sah berkorban untuk orang yang masih hidup melainkan dengan izinnya. Namun begitu dikecualikan bapa atau datuk maka harus baginya berkorban untuk si anak atau si cucu dengan menggunakan harta bapa atau harta si datuk itu.

Adapun berkorban dan berniat pahala korban itu untuk orang lain yang masih hidup atau sudah mati maka itu dibolehkan. 

BERKORBAN UNTUK SI MATI

Menurut mazhab Shafei tidak sah berkorban untuk orang yang telah mati melainkan jika si mati itu berwasiat supaya dilakukan korban untuknya.hukum ini berdalilkan kepada hadis berikut:

عَنْ حَنَشٍ قَالَ رَأَيْتُ عَلِيًّا يُضَحِّى بِكَبْشَيْنِ فَقُلْتُ مَا هَذَا فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- أَوْصَانِى أَنْ أُضَحِّىَ عَنْهُ فَأَنَا أُضَحِّى عَنْهُ.

Maksudnya: _Dari Hanasy katanya aku pernah lihat Ali (RA) mengorbankan dua ekor kibas maka aku berkata kepadanya apa ini? ( mengapa korban dua ekor? ) jawab Ali (RA) sesungguhnya Nabi SAW berwasiat kepada aku agar aku berkorban untuknya, maka akupun berkorban untuk baginda._

Hadis riwayat Abu Daud
Kesimpulan 

*1. Jika arwah pernah berniat dan diwasiatkan untuk buat Qurban maka bolehlah waris membuat qorban diniatkan atas arwah.*

*2. Jika arwah tidak pernah pesan atau wasiat sedemikian, tidak sah. Kecuali waris melakukan qorban atas dirinya sendiri dan pahala qorban itu diniatkan kepada arwah (Perbuatan dan doa anak yang soleh akan terus menerus mengalir kepada ayh bonda yang sudah meninggal).*

Wallahuaklam

Dr Suhazeli Abdullah

Fb.com/drsuhazeli 

, , ,

Tok Arab Makan Membazir

image

ULASAN GAMBAR  HIDANGAN  BESAR

Gambar yang menunjukkan hidangan besar yang hanya dikelilingi oleh beberapa orang yang berpakaian arab kadang-kadang menjadi bahan bualan di alam maya.

Gambar ini sering kali diberi ulasan negative, bahkan ada yang mengatakan inilah tok arab! Bangsa jahat! Tiada orang arab yang baik melainkan nabi saja yang baik! Sebab itu berita arab banyak lebong!

Sehinggakan ada yang tidak mahu  pergi umrah, merasa jengkel melihat mereka yang memakai jubah dan lain-lain yang berkaitan bangsa arab.

Lebih parah lagi diregukan gambar di atas dengan keadaan di Afrika yng kekurangan makanan!

Saudaraku, Islam mengajar kita berlaku adil dalam setiap perkara. Sebelum mengulas berkenaan gambar di atas, pastikan kesohihan gambar tersebut terdahulu.

Jika gambar tersebut benar, tanya kepada diri sendiri berapa ramaikah yang memakannya?

Hidangan tersebut adakah untuk beberapa orang atau untuk jamuan besar?

Kita andaikan benar, adakah yang melakukannya orang Islam atau bukan Islam?

Perkataan orang arab memang jahat! Adakah ianya menepati ajaran Islam?

Siapakah yang dimaksudkan dengan arab di dalam perkataan di atas?

Islam menyatakan manusia yang paling baik ialah mereka yang paling bertaqwa tanpa mengira bangsa.

Walaubagaimanapun, saudara perlu ingat firman Allah :

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al-Quran, dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.

Bagaimana Allah menjaga al Quran?

Melalui pemeliharaan Bahasa arab kerana al Quran adalah tulisan yang menggunakan Bahasa arab. Siapakah yang pakar dalam Bahasa arab yang sentiasa mempertahankan dan mengkaji Bahasa arab ?

Jawapan pakar Bahasa Arab dan pakar qiraat serta ilmuawan muslim. Jumhur mereka adalah berbangsa arab sehingga ke hari ini. Jika mereka bukan berbangsa arab, jaluran guru mereka mesti ada yang berbangsa arab.

Mereka yang mempunyai sanad ilmu Islam , dalam sanad akan tercatat hampir keseluruhannya berbangsa arab.

Di India, gedung ilmu hadis di Deoband, sanad hadis mereka, kebanyakan guru-guru dalam sanad itu adalah orang arab!

Bagi tiada sanad , guru kepada guru kamu itu berbangsa arab jika ianya ada berkaitan dengan  ilmu Islam.

Baginda bersabda

إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ
RIWAYAT AL BAIHAQI

Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlaq yang mulia.

Hadis ini memberitahu, baginda hendak menyempurnakan akhlaq yang baik yang masih diamalkan oleh orang jahiliyyah!!

Bukannya baginda bukan bermula dari kosong !!!

Islam tersebar melalui pejuang yang kebanyakannya berbangsa arab. Kajilah sejarah penyebaran Islam ke seluruh alam dari dulu sehingga kini , kebanyakan yang terlibat ialah bangsa arab!

Solahuddin al Ayyubi yang kita rindui untuk bertemu dengannya berbangsa Kurdi, berjaya mengibarkan bendera Islam, kebanyakan tenteranya berbangsa arab!!!

Tulisan ini bukan untuk menafikan peranan bangsa lain tetapi untuk menolak tomahan jahat bahawa orang arab jahat!!

Setiap bangsa ada yang baik dan ada yang jahat!

Bagi menjadikan ucapan orang arab jahat, berapakah ramaikah orang arab yang kamu maksudkan?

Kamu menghitung semua?

Atau beberapa kerat atau kebanyakan?

Jika ya,
buktikan!!

Saya pernah menghadiri seminar Arus Pemikiran  Dalam Dunia Islam ketika berada di al Azhar, seorang pakar pemikiran menyebut, bahawa tiga cara musuh Islam sering menggunakannya bertujuan merosakkan imej Islam atu mendatangkan perasaan syak kepada Islam iaitu melalui Bahasa, sejarah dan al Quran.

Tiga saluran itu berkait rapat dengan bangsa arab!!

Sebab itu timbul pendapat memakai tudung kepala itu adat orang arab bukannya ajaran syarak!!

Semoga Allah pelihara kita semua dari perkara yang sia-sia dan yang dimurkai olehNya

مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ
Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya).

Wallahua’lam

PENULIS BUKAN BERBANGSA ARAB, BUKAN JUGA DARI BANI TAMIM.

Ustaz Ahmad Tarmizi Taha
Pengerusi
Pusat Talaqqi Batu Rakit
Fb.com/PusatTalaqqiBR

, , ,

Hukum Membaca Al Quran Pada Air

  1. Membaca al Quran pada air untuk diminum atau mandi adalah dibolehkan.
  2. Akan tetapi menjual air tersebut dengan penentuan harga air berdasarkan kekerapan bacaan, ianya tidak dibolehkan kerana membuka pintu fitnah.
  3. Begitu juga ianya tidak menepati ciri-ciri barang jualan yang dinyatakan dalam ilmu fiqh. Di antara ciri barang jualan ialah bermanfaat. Manfaat secara umumnya dapat diukur dan dikecapi. Penetapan harga berdasarkan kekerapan bacaan menyebabkan timbul fitnah jika air yang diminum itu tidak membawa apa-apa kesan, lalu timbul perasaan bacaan tersebut sia-sia.
  4. Adapun menjual air bukan kerana kekerapan bacaan tetapi kerana mutu air atau seumpamanya, maka ianya harus.
  5. Membaca al Quran pada air bukanlah bidaah tetapi mengkomersialkan air bacaan tersebut perlu dihindari.
  6. Adapun membaca al Quran pada air kemudian diminumnya maka ianya bagus jika niat untuk berubat.

    Wallahua’lam.

    Ustaz Ahmad Tarmizi Taha

, ,

Mimpi Ular Tanda Sihir?

image

Kepada : Ustaz Ahmad Tarmizi
Kategori: sihir

SOALAN

Benarkah jika bermimpi digigit atau dipatut ular ada kaitan dengan sihir?

JAWAPAN

وعليکم السلام ورحمة الله

Sihir adalah satu perkara yang luarbiasa atau perkara yang mencarik adat. Makna luarbiasa ialah di luar dari adat kebiasaan  atau hukum tabi’i.  Contohnya api yang panas boleh membakar sesuatu yang kering dan menerima hangus.

Ini dinamakan hukum adat iaitu menurut ketetapan kebiasaan. Hukum adat ini boleh berlaku sebaliknya iaitu berlaku lain dari kebiasaan seperti Nabi Ibrahim tidak terbakar ketika dibakar dan air keluar dari jari.

Menurut ahli Sunnah, sihir adalah benar bukan suatu khayalan. Manakala golongan Muktazilah berpendapat sihir suatu khayalan dan tidak mungkin berlaku.

Di antara perkara pelik atau luar biasa yang disenaraikan oleh ilmu tauhid ialah:

⑴ Sihir : Perkara ganjil yang berlaku kepada orang jahat  dengan cara mengamalkan ilmunya.

⑵ Karamah: Keajaiban yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. buat hamba-hamba-Nya yang soleh yang tidak mendakwa kerasulan atau kenabian.

⑶ Ma’unah: Keajaiban yang dianugerahkan oleh Allah S.W.T. kepada hamba-hamba yang biasa yang tersepit dalam kesusahan sebagai pelepasan buat mereka daripada kesusahan tersebut.

⑷ Irhash : Keajaiban yang berlaku kepada para nabi dan rasul sebelum mereka mencapai tahap kenabian atau kerasulan, seumpama pada waktu kecil mereka.

⑸ Istidraj : Perkara ganjil yang diberikan Allah S.W.T. kepada mereka yang kafir dan mendustakannya agar mereka terus tenggelam dalam kesesatan mereka.

⑹ Mukjizat: Keajaiban yang berlaku kepada para nabi dan rasul.

ADAKAH MIMPI MELIHAT ULAR DAN PERKARA YANG MENAKUTKAN  TANDA TERKENA SIHIR?

Jika mimpi melihat perkara tersebut sekali sekala kemungkinan ianya mimpi biasa.

Jika bermimpi melihat perkara tersebut secara berterusan, pada kebiasaannya ada kaitan dengan makhluk halus. Menurut pengalaman perawat, mimpi dipatuk oleh  ular berkali-kali menunjukkan gangguan tersebut berada paha tahap yang agak kritikal.

Di antara cara mengatasi masalah ini ialah:
⑴ Kuatkan hubungan dengan Allah dengan menyempurnakan amalan wajib dan sunat.
⑵ Amal makthurat dan ayat-ayat  jampi secara berterusan.
⑶ Memohon bantuan pihak yang soleh untuk merawat dan mendoakan kebaikan untuknya diri.

Sebagai peringatan untuk kita nabi SAW sendiri pernah disihir oleh si Yahudi dan baginda menyuruh membaca surah tertentu untuk menhindari sihir dan seumpamanya.

Juga sebagai satu peringatan, bagi mereka yang terkena sihir, jauhi menaruh syak atau menuduh seseorang yang menyihir dirinya, sibukkan diri dengan reda dan merawat penyakit yang dialami tanpa mencari siapakah yang melakukan kejahatan itu kepadanya.

WALLAHUA’LAM

-TAMAN ILMU 3-