Produk Lulusan KKM, Tapi Doktor Marah?

Produk Lulus KKM Tapi Doktor Marah! Kenapa? . Produk yang dikategorikan sebagai lulus KKM perlu melepasi syarat-syarat yang ditentukan oleh KKM itu sendiri. Tidak boleh memandai mendakwa bagai bahawa produk mereka telah mendapat persetujuan KKM bagi merawat penyakit. 1. Setiap ubat tradisional yang berdaftar dengan KKM cuba diberikan jaminan berkualiti dan selamat mengikut profile pengeluar […]

Pencapaian 2019

Terima kasih kepada semua followers yang mencecah 59K samada di profile atau fanpage. . Saya menulis ikut mood, masa rajin 2 artikel sehari. Masa malas seminggu sekali pun tak pos apa-apa. Akaun profile baju hijau tu adalah akaun peribadi [fb.com/Suhazeli.abdullah]. Saya selalu share tulisan samada tulisan serius atau suka-suka. Manakala fanpage pula tulisan agak berstruktur […]

Vaksin Boleh Memusnahkan Manusia?

Jika benar vaksin itu boleh memusnahkan manusia, sudah tentu program imunisasi diberhentikan. . Kita boleh lihat sendiri bahawa Program imunisasi kebangsaan yang telah diletakkan secara rasmi dalam negara kita sejak sebelum merdeka lagi (1956) dengan pemberian vaksin DT. . Sebelum dari itu pemberian vaksin Cacar diberikan di zaman kolonial British sejak 1895. Ketika itu hanya […]

Geng Antivaksin Hipokrit

Hipokrit sungguh geng antivaksin. Dulu, hujah mati-matian tolak vaksin atas pelbagai alasan. Vaksin ada kinzir la, AEFI vaksin serius la, vaksin ada logam merkuri la dan banyak lagi. Semua penulisan gavaks itu menolak total vaksin. Hatta termasuk vitamin K yang boleh mencegah perdarahan otak pun mereka phobia. . Kita sudah pun perjelaskan satu persatu semua […]

Baby Potter Anak Syurga

Kes bayi cacat seperti kepala kecik, tempurung kemek, kaki & tangan terpeleok seperti ni (gambar) amat jarang kita temui. Setahun nak jumpa satu kes pun susah. Tetapi sekali kes kami temui, akan dibincang dalam mesyuarat kematian bayi. . Walaupun kita tahu bahawa kes bernama Potter Syndrome ini akhirnya tidak dapat diselamatkan, tetapi beberapa langkah standard […]

Akibat Cucuk Steroid Pada Bayi

OTOT KECUT SEBAB CUCUK . Bukan nak menakut-nakutkan ibu ayah ni. Gambar berikut nak kaboroyak bahawa risiko boleh berlaku otot kecut di tempat kena cucuk oleh steroid. Banyak kes budak yang saya jumpa pinggul dia lekuk kecut. Apabila ditanya, mereka kurang pasti kenapa berlaku. Korek punya korek cerita lama, baru mak dia beritahu bahawa pernah […]

Jangan Pusing Kepala Baby

Jangan duk main-main pusing baby tu. Saya sendiri tak berani nak pusing baby songsang. Kena rujuk pakar kesihatan wanita (obstetrik), hanya depa yang pandai, mahir dan layak untuk pusing baby songsang. Tetapi itupun ada syarat-syarat yang ketat. . Kalau belum cukup bulan, sahih pakar tak akan buat. Banyak kesan buruk. Antaranya lahir pramatang, pecah ketuban […]

Doktor Tidak Masuk Syurga?

Sugul sekerat hari ni memikirkan nasib doktor yang ditohmah oleh seorang pendita dalam media maya. . Tulisannya meletakkan ciri-ciri doktor yang tidak masuk Syurga. Katanya pendapat ulama. . Saya terus bertanyakan sahabat-sahabat yang juga berstatus ulama, adakah benar apa yang ditulis itu? . Antara jawapan yang diberikan: . “Kenyataan tidak bertanggungjawab sehingga mengundang perspektif buruk […]

Tolak lah, Benda tu Mudarat

Kenapa ada lagi manusia tidak faham-faham amaran doktor-doktor dan juga Kementerian Kesihatan? Malah di kotak rokok itu sendiri pun terpampang amaran keras dengan pelbagai jenis gambar kesan dari rokok. . Apabila KKM mengenakan undang-undang larangan merokok di kedai makan itu bermakna satu mesej jelas bahawa merokok boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain. Tetapi ada […]

Vaksin Pneumokokal

Oleh Dr Amirul Amzar Tahniah kerajaan Malaysia atas kejayaan memasukkan vaksin pneumococcal dalam Jadual Imunisasi Kebangsaan bermula 2020. Tahniah juga rakyat Malaysia atas manfaat yang besar ini. Vaksin pneumococcal mencegah dari jangkitan streptococcus pneumoniae. Ia adalah sejenis bakteria yang boleh menyebabkan jangkitan pada telinga (otitis media), sinus (sinusitis), paru-paru (pneumonia) dan juga selaput otak (meningitis). […]

Tiup Air dalam Bejana

Terdapat dalam beberapa kitab ulama yang membincangkan mengenai hukum meniup air dalam bekas yang panas. Pelbagai huraian telah dibuat oleh mereka. Ada diantaranya menyatakan haram, ada juga yang makruh dan mengharuskan perbuatan itu. Cantik sungguh perbahasan mereka demi menjaga teguran Rasulullah SAW mengenai isu tersebut. Antaranya terdapat hadith bahawa Rasulullah SAW melarang daripada bernafas dalam […]

Bomoh Bukan Pakar Kanser

Ramai yang tahu bahawa mereka menghidapi penyakit tetapi tidak mahu berubat lanjut. Sudah banyak kes saya temui, doktor mengesahkan beliau kemungkinan menghidapi kanser, tetapi enggan dirujuk ke hospital dengan alasan ingin berubat kampung. Selang beberapa ketika, diberitakan bahawa beliau sedang nazak di hospital kerana kanser telah sampai tahap 4. Tahap yang hanya menunggu kematian menjengah. […]

TB Akibat Jin

Penyakit TB itu sejenis penyakit berjangkit yang boleh menyebabkan pesakit batuk, demam dan kurang selera makan. Jika tidak dirawat penyakit ini boleh membawa maut. Sebelum penemuan antibiotik, Tb membawa kematian seorang dari 7 penduduk dunia. Penyakit ini sebenarnya sudah wujud sejak sekian lama, cuma kuman tersebut tidak dapat dikenal pasti secara sahih. Mereka tahun bahawa […]

Sembuh Tanpa Ubat

Sudah acap kali kawan-kawan minta saya beri ulasan tentang poster program SEMBUH KENCING MANIS / KANSER TANPA UBAT. Tanpa prejudis kepada mana-mana pihak, saya suka berikan nasihat agar menjauhkan diri dari terjebak dalam program tersebut. Apa yang saya perhatikan bahawa, melalui iklan itu seolah-olah pihak berkenaan menghina reputasi profesion perubatan. Secara tersirat, mereka menuduh rawatan […]

Jangan Dengar Nasihat ini?

Dari segi logik memang tak logik sebab etiologi (punca asal / penyebab) serangan jantung atau stroke adalah saluran darah jantung atau otak tersumbat/pecah. Mana mungkin tumit kaki dikaitkan untuk merawat? Hatta dalam ilmu refleksologi pun tidak begitu. Namun bagi pesakit stroke mungkin kaedah jinjit kaki ini salah satu dari fisioterapi. Fisioterapi adalah satu kaedah untuk […]

Vaksin Punca Ekzema?

Ekzema adalah penyakit hypersensitivity kulit. Hypersensitivity bermakna kulit seseorang itu terlalu sensitif. Terkena bahan tertentu sedikit je terus bengkak. Bahan tertentu ini kita panggil trigger. Contoh trigger adalah debu, bahan kimia dan bulu kucing. Bermakna kalau ada terkena trigger, orang yg ada ekzema itu akan kena serangan ekzema atau kita panggil sebagai flare. Vaksin, tidak […]

5 Pesanan Penting Penghidap Ketuat

Lihat kepada bentuk ketuat ini biasa aje kan? Ada orang yang terlalu risau hingga jelajah seluruh klinik dan hospital kawasan dia. Ada orang yang hanya biarkan sahaja, buat tak kisah. Jika jumpa doktor pun, pelbagai reaksi diberikan. Ada doktor yang hanya rileks, beri nasihat supaya tidak perlu buat apa-apa yang drastik. Tapi ada pulak doktor […]

Risô

Benjolan di kaki seperti ini amat jarang berlaku. Pesakit pun tidak kisah sangat kewujudan benjol sebegini kerana tidak sakit dan tidak menjejaskan kecantikan. Lagipun wujudnya benjolan sudah bertahun lamanya. Apabila ditanya, pesakit pun sudah lupa berapa lama dan apa puncanya. Bahaya ke Risô lagu ni? Orang tua-tua kata tak bahaya pun. Ya, benar benjolan ini […]

Cacing Rayap

Cacing Kalau kaki anda nampak berurat sirat seperti rel keretapi seperti ini (gambar), sila jumpa doktor segera. Minyak gamat atau minyak cap kapak tak jalan untuk hapuskan makhluk yang menjalar itu. Kami sebut penyakit ni Cutaneous Larvae Migran. Di mana, sejenis cacing yang boleh masuk melalui kulit manusia dan bergerak menjalar di bawah kulit. Tempat […]

Vitamin A Untuk Pesakit Measles

Berkokok jua akhirnya golongan antivaksin (gavaks) memperli KKM memberikan vitamin A sebagai salah satu rawatan terhadap pesakit Measles orang asli di Kuala Koh, Gua Musang. Mereka mula mendabik dada bahawa akhirnya doktor-doktor KKM mengakui vitamin penting bagi merawat penyakit-penyakit yang boleh dicegah (Vaccine Preventable Diseases) dengan vaksin seperti Measles. Sebelum ini mereka (gavaks) memang lantang […]