Perginya sebutir Mutiara

TRIBUT BUAT USTAZ HARUN TAIB: DIA MURABBI, AYAHANDA DAN TEMAN Oleh: Dr Riduan Mohamad Nor. Seharian alam siber berdecak dengan berita keuzuran Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, juga euforia syahdu dengan berita Dr Harun Din yang juga turut dimasukkan ke wad CCU IJN. Saya dan rombongan terbang ke bumi Tawau untuk program ekspedisi Dakwah yang […]

Antara Dua Darjat

Antara hikmah sambutan harijadi tidak diadakan malah seakan tidak disambut langsung oleh Dato Seri Presiden Pas adalah mengelakkan pembaziran. Jika ada sambutan sekalipun atas usaha keraian rakan pimpinan yang dibentuk secara spontan. Bukannya diwujudkan satu majlis khusus bagi menyambut majlis harijadi. Semangat sambutan ringkas ini sebegini bersesuaian dengan suasana masyarakat Melayu-Islam. Malah majoriti rakyat jelata […]

Kehidupan lebih mencabar

“Kalau saya tak cari duit tambahan, macam mana anak isteri saya nak makan doktor!.” Keluhan seorang rakan yang pernah staff bawahan saya satu ketika dulu. “Akibat ditukarkan jauh, saya terpaksa guna kaedah ini bagi menampung keluarga. Kos minyak berulang alik, makan pagi dan tengahari kena ambil kira juga.” Tambahnya sayu. “Nak top up telefon pagi […]

Immediate respond to home birth

By Prof Madya Dr Rafidah Hanim Yes, ajal is dictated by Qada and Qadar. But Islam emphasizes on the importance of ikhtiar and sound knowledge, and improve our decision with each experience and knowledge. There is this wide misconception that natural means Islamic. Natural means leaving things in the hands of Allah SWT. Active interventions […]

Mencari hikmat atas segala musibah

Alhamdulillah dapat merasai nikmatnya istirehat setelah 13 hari berpenat lelah di ops banjir Kemaman. Setiap orang diuji dengan kadarnya demi meningkatkan keimanan masing2. Reda kita pada ketentuan Nya adalah paling utama perlu dicari. Hanya Allah menjentik sahaja dengan ujian ini agar kita insaf bahawa hidup difana ini hanya sementara. Bayangkan orang lain yang lebih hebat […]

MERS-CoV oh MERS-CoV

Sekonyong-konyongnya terdapat tiga berita tidak benar yang menjadi viral dalam dunia maya pada musim haji tahun ini. Berita pertama: “Dukacita dimaklumkan bahawa arab saudi telah menutup kemasukkan Jemaah haji di seluruh dunia akibat berlakunya ribut taufan di arafah. Jemaah yg telah tiba di jeddah pon diarah pulang ke negara masing-masing. Kemudian diberi sisipan URL YouTube […]

Amalan di Tahun Baru

Saya melihat beberapa respons berkaitan amalan tahun baru yang disebarkan melalui media maya. Beberapa Ustaz tersohor memberi komentar masing-masing berdasarkan ketinggian ilmu dan kefasihan menafsir masing-masing. Ada yang menetang keras siap berdalil. Ada yang terlalu open juga berhujah tuntas. Ada yang di pertengahan. Tentang tidak dan terima pun tidak terima. Terima kasih atas pencerahan yang […]

Berhati-hati dengan Teknologi Canggih yang mengalphakan kita, Damlah Jawabnya

“Ustaz doktor, betul ke kita tak boleh ambil gambar selepas tawaf wida?” Tanya seorang petugas mahu kepastian. “Ya” jawab ku ringkas setelah mentelaah beberapa artikel dan bertanyakan petugas bimbingan ibadah haji. Perkara ini baru sahaja diputuskan dalam muzakarah haji Peringkat Kebangsaan kali ke 27 baru-baru ini. Salah satu dari 11 resolusi yang telah diputuskan adalah […]

Haji Tamattuk Tanpa Dam

Sebagai petugas haji setiap pergerakan amat memerlukan perancangan masa yang tertentu. Ini penting bagi melicinkan khidmat operasi haji di tanah suci. Sebagai pasukan akhir yang berada di Madinah Munawwarah, biasanya hari-hari yang menghampiri wukuf baru boleh ke Mekah. Beberapa faktor yang menyebabkan keadaan sedemikian. Pada kebiasaannya pasukan akhir ini akan memberi pelayanan khidmat kesihatan kepada […]

Perubatan Islam mesti ada sandaran

Saya tertarik dengan satu kaedah perawatan yang disyorkan oleh seorang pengamal pengubatan Islam Tanah Air. Pengesyorannya ringkas dan senang dibuat oleh setiap dari kita. Bahannya pun senang diperolehi. Ramuan semacam resepi. Bukan itu yang saya nak ulas. Apa yang menjadi keinginan saya membacanya lanjut adalah sandarannya. Adakah kaedah ini ada sandaran secara ujian? Atau hanya […]

Travelog Keningau siri 4

Akhir terjawab sudah debaran yang selama ini meruntun jiwa. Surat pertukaran ke semenanjung tiba atas meja bos. Terima kasih atas semua rakan taulan dan rakan sejawatan yang berusaha dan berdoa atas kejadian ini. Terima kasih kepada pihak kementerian yang juga melunaskan ‘janji’ dalam proses pertukaran ini. Sesungguhnya tempat jatuh lagi dikenang apatah lagi Apin-apin, tempat […]

Air Zam Zam Ganti Ubat?

Siaran semula artikel ”Tak makan ubat pun takpa, Air Zamzam kan ada” jawab seorang jemaah semsa mendapat rawatan di klinik Maktab. “Pak Cik dah seminggu tak makan ubat!” Ujar seorang lagi jemaah. ”Nak test…Ustaz kata Air Zamzam tu ubat segala ubat” Tambahnya lagi dengan penuh yakin. “Tapi..saya periksa tekanan darah Pak Cik dan paras gula […]

Travelog Keningau siri 2

Sebagai penjawat awam kita tak boleh lari dari istilah SYMP (Saya Yang Menurut Perintah). Dasar yang ditetapkan oleh kerajaan terpaksa kita tanggung atas batu jemala kita sebagai penjawat awam. Kecuali lah ianya bertentangan dengan syariat agama. Terdamparnya daku di bumi kejauhan Keninagu ini kerana menurut perintah. Sistem penempatan doktor-doktor pakar ke luar bandar (Sabah/Sarawak) minima […]

Antara Asmaa dan Al Tantuya Shariibu

Dunia politik kini yang semakin bertuhankan manusia. Tidak mengenal erti dosa dan pahala. Tidak lihat pembalasan akhirat yang sukar diduga. Yang ada cemeti kuasa bebas dan mendabik dada. Yang lemah daj tertindas menunggu duka didepan mata. Itulah senario semasa yang hanya orang beriman sahaja boleh sabar dengan seloka manusia.

Qurban dan Aqiqah Sudan & Eritrea

Buat kali ke-5 Yayasan amal Terengganu di beri mandat untuk menguruskan Program Khidmat komuiti dalam bentuk Qurban dan Aqiqah di Kem Pelarian Erithrea di  Kassala Sudan. Justeru saya membuka peluang kepada semua untuk membantu mereka dengan menyertai Qurban atau Aqiqah disana. Borang pendaftaran online boleh dicapai melalui link ini. Pada tahun  ini harga sebahagian dari […]

Buku Panduan SPSS Keluaran Pertama

Penyelidikan adalah asas bagi mengukuhan dan meningkatkan penjagaan kesihatan primer di seluruh dunia. Saya mengalu-alukan penerbitan buku ini iaitu nota berkenaan Manipulasi Data  SPSS dan Penyediaan Laporan yang disediakan oleh Dr Suhazeli Abdullah, di bawah Persatuan Pakar-Pakar Perubatan Keluarga Malaysia.   Amalan klinikal kita pada masa kini perlulah berdasarkan bukti saintifik yang terbaik. Bukti ini […]

Jawaban Sinis Blogger Bahaya Vaksin karangan Minda Ahad

Dipetik dari : http://keretamayat.blogspot.com/2013/06/bahaya-suntik-vaksin.html   Aku terima tsunami soalan berkenaan vaksin, bukak email, bukak FB, bukak blog semua pakat tanya: Apa pendapat Pakcik keretamayat mengenai suntikan vaksin untuk anak anak? Dan hampir semua soalan tu di lengkapkan dengan link dari penulis bernickname Minda Ahad yang bertajuk: Bahaya suntikan vaksin dan-imunisasi.   Apa pendapat aku?   […]

Hikmah di sebalik Morsi di’guling’kan

Sumber Ustaz Zamri Zainal Abidin Hikmah di sebalik Mursi di’guling’kan oleh komplot pemerintah tertinggi tentera Mesir yang kononnya membela dan menghormati kehendak rakyat. A. As-Sisi dan komplotnya ternyata tertipu dengan anggapan dan khayalan sendiri bahawa Mursi telah hilang sokongan majoriti rakyat. Cubaan barat untuk menggambarkan kepada dunia bahawa Mursi telah hilang sokongan rakyat apabila hanya […]

Apakah Generasi XYZ

Kredit kepada khairulabdullah.com Istilah Generasi X, Y dan Z digunakan untuk merujuk kepada kelompok generasi dalam kumpulan umur tertentu. Don Tapscott dalam bukunya Grown Up Digital membahagikan demografi penduduk kepada beberapa kelompok berikut: 1. Pre Baby Boom (lahir pada 1945 dan sebelumnya) 2. The Baby Boom (lahir antara 1946 – 1964) 3. The Baby Bust (lahir antara 1965 – 1976) – Generasi […]

Naturopati vs Alopati: Siapa lebih Islamik

Tulisan Dr Harmy Mohd Yusof Pensyarah dan Pakar Perubatan Keluarga USM [Menjawab beberapa persoalan pro-naturopati berkaitan perubatan dan pengubatan moden sebagai tidak Islami dan bertentangan dengan SunnatulLah] Kalau natural remedy boleh dibuktikan sebagai ubat contohnya seperti penicilin tak ada salahnya untuk ia dijadikan ubat. Apa beza Penicillin yang dihasilkan di makmal dengan mould yang ada […]