Bicara 2 Mufti Sempena Persidangan Nusantara Perubatan ke 2

Perkembangan perubatan begitu pesat sekali. Sejak dari kegemilangan perubatan Islam zaman Rasulullah dan khilafah Islam, hingga kini banyak perubahan yang berlaku. Semuanya menjanjikan kebaikan kepada ummat. Namun isu-isu baru perlu dikupas sebaik mungkin oleh para cendikiawan samada pakar perubatan mahupun pakar agamawan.

Isu-isu perubatan sama ada dari segi falsafahnya, dari segi kaedahnya bagaimana rawatan dijalankan, bahan-bahan perubatan yang digunakan dan bagaimana ianya di warwar pada masyarakat sentiasa menjadi antara perkara yang dapat mempengaruhi sesuatu komuniti, sama ada diperingkat setempat atau pun diperingkat yang lebih besar sehingga ke peringkat nasional. Sebagai masyarakat yang berpegang kuat kepada nilai-nilai dan pandangan Islam di dalam menjalankan aktiviti seharian, isu-isu perubatan sudah tentulah tidak terlepas daripada kaca mata Islam. Hampir setiap tahun akan ada persidangan-persidangan Fiqh Perubatan dianjurkan di Negara kita Malaysia.

Pertubuhan Amal Perubatan Ibnu Sina Malaysia (PAPISMA) berbesar hati untuk menganjurkan satu Persidangan Nusantara Isu-isu Perubatan dari Perspektif Islam di TH Hotel & Covention Center, Kuala Terengganu di bawah tema ‘Islamic Medicine: Past, Present and Future (Perubatan Islam Merentasi Zaman)’.

PAPISMA berusaha untuk membawa persidangan akademik seperti ini lebih dekat dengan jiwa masyarakat dengan menganjurkannya diluar daripada pagar universiti serta berusaha mencari penaja dan penganjur bersama agar kos dan yuran yang lebih rendah dapat diberikan supaya lebih ramai anggota masyarakat dapat turut serta menyertai dan mengambil faedah daripadanya.

Jumpa di sana pada 15 hingga 17 September 2017

Justeru, konferens ini memberi ruang kepada cendikiawan bagi mengalirkan keilmuan mereka seterusnya digunapakai dalam kehidupan seharian ummat kini.

Dr Hj Awisul Islah Ghazali

Pengerusi Persidangan Perubatan Nusantara 2017

Daftar segera di http://conference2017.papisma.org/

Persidangan Nusantara Isu-isu Perubatan ke 2

Istilah Perubatan Islam adalah suatu istilah yang sering disalah ertikan. Jika ditanya kepada masyarakat umum apakah yang mereka faham dengan istilah Perubatan Islam, pasti ramai yang menjawab, Perubatan Islam adalah kaedah rawatan yang menggunakan jampi-jampi untuk menghalau jin-jin, juga kaedah rawatan yang dilakukan oleh Rasulullah seperti berbekam dan sebagainya.

Walaupun mungkin itu semua adalah benar, namun persoalannya apakah itu sahaja yang dikatakan sebagai Perubatan Islam? Bagaimana pula denga perubatan moden? Apakah rawatan moden yang dipraktikkan oleh doktor-doktor perubatan di hospital-hospital dan klinik-klinik yang mana kaedah rawatan tersebut tidak menyanggahi syariat itu, bukan perubatan Islam?

Tidak dinafikan, terdapat banyak nas yang mengaitkan Rasulullah s.a.w dengan amalan-amalan tertentu yang berkaitan dengan ilmu perubatan atau perawatan. Terdapat di antaranya mempunyai sanad yang sahih, ada juga yang bersifat dha’if (lemah) dan maudhu’ (palsu). Kita tinggalkan dulu perbincangan berkaitan dengan nas yang dha’if dan maudhu’ itu. Kita fokuskan kepada nas-nas yang dinilai sahih oleh para ulamak muhaddisin (ulamak hadis).

Dalam memahami nas-nas baginda Rasulullah s.a.w yang bersangkutan dengan ilmu keduniaan seperti, ilmu perubatan, ekonomi, pertanian dan sebagainya, para ulamak berbeza pandangan berkenaan dengannya.

Justeru, Persidangan yang akan berlangsung di Kuala Terengganu pada 15 hingga 17 September 2017 mengupas segala pertikaian dari falsafah dan pengamalan terkini.

Persidangan ini akan mengumpulkan ramai pakar perubatan dan ulama Islam. Perbincangan isu-isu terkini dan dari sumber yang tepat dalam sudut perubatan dan agama. Tunggu jadual penuh dari pihak penganjur.

Dato Dr Suhaini Kadiman

Presiden Papisma Malaysia

Daftar segera di http://conference2017.papisma.org/

Buku Panduan SPSS Keluaran Pertama

frontbookPenyelidikan adalah asas bagi mengukuhan dan meningkatkan penjagaan kesihatan primer di seluruh dunia. Saya mengalu-alukan penerbitan buku ini iaitu nota berkenaan Manipulasi Data  SPSS dan Penyediaan Laporan yang disediakan oleh Dr Suhazeli Abdullah, di bawah Persatuan Pakar-Pakar Perubatan Keluarga Malaysia.

 

Amalan klinikal kita pada masa kini perlulah berdasarkan bukti saintifik yang terbaik. Bukti ini datangnya dari penyelidikan. Tanpa penyelidikan yang dijalankan dalam persekitaran penjagaan primer, yang melibatkan pesakit yang dikendalikan di perkhidmatan penjagaan primer dan menurut perspektif doktor yang bekerja di penjagaan primer, kita tidak akan dapat bukti perubatan berasaskan dalam persekitaran penjagaan primer.

 

Kita semua perlu berusaha untuk membina asas penyelidikan dalam penjagaan primer dan mengapa setiap doktor penjagaan primer perlu mempunyai minat aktif dalam penyelidikan, sama ada sebagai penjagaan penyelidik utama atau sebagai peserta dalam penyelidikan.

Banyak cabaran untuk menjalankan penyelidikan dalam persekitaran penjagaan primer. Banyak negara telah gagal untuk membina kapasiti penyelidikan di dalam penjagaan primer. Kebanyakan pembiayaan penyelidikan mengabaikan kepentingan penyelidikan yang dijalankan dalam penjagaan primer. Cabaran lain termasuk kekangan masa, kekangan sumber dan kekurangan penyelidikan kepakaran di kalangan doktor penjagaan primer. Kita perlu menangani cabaran tersebut; jika inginkan cara penyampaian penjagaan kesihatan yang terbaik kepada pesakit, dan masyarakat. Kita perlu bekerjasama untuk membina budaya penyelidikan dalam penjagaan primer dan asas penyelidikan di seluruh penjagaan primer.

 

Salah satu cara untuk mula memperkenalkan budaya penyelidikan adalah dengan mengambil langkah-langkah permulaan yang kecil. Menggunakan nota penyelidikan, berbincang dengan kakitangan klinik  dan wakil-wakil masyarakat tempatan anda untuk mengenalpasti cabaran kesihatan yang paling penting yang dihadapi oleh komuniti. Kemudian mula bangunkan projek penyelidikan kecil untuk mengkaji isu-isu utama dalam klinik anda sendiri. Dengan menjalankan penyelidikan yang paling relevan kepada anda amalan sendiri, melaporkan penemuan kepada kakitangan dan komuniti anda, dan kemudian bekerja bersama-sama untuk melaksanakan penambahbaikan berdasarkan penemuan penyelidikan.  Seterusnya mula libatkan klinik lain dalam aktiviti penyelidikan dan bangunkan amalan penyelidikan yang berasaskan rangkaian anda sendiri.

 

Ucapan tahniah di atas penerbitan buku Manipulasi Data SPSS dan Penyediaan Laporan yang boleh digunakan sebagai panduan dalam proses penyelidikan.

 

Kita semua perlu berusaha untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan penjagaan primer melalui penyelidikan.

 

Dr Mastura Hj Ismail

Presiden

Demonstrasi Aman: Xpresi Hijau Cinta Rasul

image

Serlahkan perasaan anda dengan sama sama ber demo di masjid Tabung Haji Kuala Lumpur sejurus sahaja solat jumaat esok. Kemudian perarakan besar besaran akan diada kan ke kedutaan Amerika. Wakil kita akan menyerahkan memorandum bantahan kepada Duta Amerika.

Menjunjung kasih kebawah duli Tuanku atas Pemasyhuran sebagai Al Sultan Kelantan

Saya sebagai rakyat jati negeri Kelantan menjunjung kasih kebawah duli tuanku Sultan Faris kerana pemasyhuran sebagai Sultan Kelantan yang baru. Semoga dengan pemasyhuran ini akan menambahkan lagi keamanan dan kesejahteraan rakyat Kelantan secara keseluruhannya.

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008

Penubuhan CRC Peringkat Negeri Terengganu Tepat pada masanya.


27hb Januari 2010.ACC Kuala Terengganu. Jabatan Kesihatan Negeri Terengganu telah mencatat sejarah pada hari ini dengan pelancaran Pusat Kajian Klinikal (CRC). Pusat ini bertempat di bangunan Pusat Rawatan Harian HSNZ. Majlis perasmian telah disempurnakan oleh Dr Hjh Nordiyanah Haji Hassan, Pengarah Kesihatan Negeri Terengganu. Dengan wujudnya CRC ini akan menambah nilai lagi kajian-kajian klinikal yang akan dijalankan nanti. Setiap pengkaji dikehendaki mendaftarkan diri dalam CRC ini. Segala maklumat boleh diperolehi di website CRC (http://www.crc.gov.my).

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008

Pembukaan Ibu Pejabat Amal Terengganu

Amal Charity Shop

010110, Kuala Terengganu. Amal Terengganu mengorak langkah kedepan dengan memiliki Pejabat tersendiri di Bandar Kuala Terengganu. Aktiviti Amal Terengganu akan makin meriah dengan pelancaran Amal Charity Shop di Pejabat Amal Terengganu tersebut.
Pejabat Amal Terengganu ini terletak di Kg Wakaf Jela, Jalan Pulau Musang, Kuala Terengganu. Ia terletak berhadapan dengan Restoran Sri Wangsa. Lokasinya sungguh strategik dengan jumlah ramai orang ramai yang menggunakan jalan tersebut.
Pada hari ini gotong royong membersihkan premis tersebut dijalankan dengan jayanya. Turut serta mencemar duli adalah Presiden Yayasan Amal Malaysia, Cikgu Hussin Ismail.

Cikgu Husin dengan Aksi tersendiri.

Cg Fauzi dan Cg Ros sedang bertungkus lumus…

Mustaffa dan Cg Nawi juga tidak lepas peluang berbakti

Posing menarik…..

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008

Rayuan Dana Hari Raya Untuk ANak-anak Yatim Terengganu

Yayasan Amal Malaysia Cawangan Terengganu menyeru dan merayu kepada semua muslimin dan muslimat untuk berebut2 berbuat kebajikan kepada anak-anak Yatim Terengganu. Sebagai perantara, Amal Terengganu menyeru kepada semua…. perpanjangkan kepada kenalan kita…. Semoga ianya manjadi jariah untuk di bawa ke akhirat nanti……
Sekiranya terdapat lebihan derma… Duit tersebut akan digunakan sebagai Dana untuk penubuhan Rumah Anak-Anak Yatim di mana terdapat 2 kawasan tanah yang sedia menjadi kawasan Rumah Anak-anak Yatim….

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008

Tiga hari tiada telefon

Satu suasana baru berlaku dalam hidup apabila tiga hari tidak ada handpone. Sebenarnya aku punya handpone tertinggal kat Manik Urai pada hujung minggu lalu. Entah macam mana handphone tu terjatuh atau mungkin tak ingat nak masukkan semula dalam ganggangnya.
Staf kat pejabat, klinik semuanya anggap aku sengaja offkan telefon dan tak mahu bercakap dengan mereka. Begitu juga sahabat handai yang cuba telefon. Frustnya mereka kerana hanya peti pesanan suara yang berfungsi.
Walaubagaimana pun aku merasai suasana baru apabila sunyi dan tiada telefon berdering. Juga tidak tergesa-gesa menjawab sms. Kenangan ini kembali mengingati zaman tidak berhandphone dulu. Masa tu HO dan MO tahun pertama. Kalau nak kata sibuk, memang la period HO dan MO nilah yang paling mencabar. Tapi macam mana ek! Kita pada masa tu masih boleh berkomunikasi?

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008

Bravo Azhan Atan

Tepat jangkaan ku bahawa Azhan Atan adalah calon paling layak untuk menerima anugerah akademik Nasyid Pertama. Lihat pesembahan pertama beliau yang bertajuk Iqra’

dan persembahan kedua bertajuk segalanya pasti yang berjaya memikat para juri profesional, Sdr Farihin..Ustaz Rozi KUIS..

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008

Marhaban Ya Ramadhan

Kedatangan-mu ditunggu-tunggu
pemergian-mu dirindui
pada-mu sarat dengan rahmat, keampunan dan dijauhi api Neraka

marhaban ya Ramadhan

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008

Ledakan Baru Dalam Dunia Nasyid

Akan berlaku ledakan thunami baru dalam dunia nasyid tanah air…lihatlah bakat beliau..

Dan ini blogspot beliau

Copyright Control by aljazli design (c) 2003 – 2008