, ,

Demam Campak Boleh Bawa Maut

Pastikan jika anak anda demam, tidak mempunyai tanda-tanda penyakit campak (Measles). Tanda-tanda klasikal bagi kanak-kanak yang diserang demam campak adalah:

1- Demam sehingga mencecah 38.0 C

2- Batuk

3- Selsema / hidung berair

4- Mata merah (radang konjuntivitis)

5- Ruam merah bermula di bahagian muka kemudian merebak ke seluruh badan. Biasanya ruam itu terjadi pada hari ke 3 demam.[1]

6- Pengidap penyakit campak akan juga mengalami gatal mata, pening, sakit urat, kerengsaan kerongkong dan pembengkakan kelenjar.

Demam campak adalah sejenis jangkitan virus yang boleh merebak dengan cepat terutamanya di pusat asuhan kanak-kanak. Tempoh minggu pertama serangan campak ini amat mencabar ibubapa yang menjaganya. Kanak-kanak akan merengek, kurang selera makan dan tidak dapat tidur malam.

Kesan serius yang menakutkan akibat penyakit campak ini adalah kematian. Dicatatkan pada tahun 2013, terdapat 145700 kematian akibat campak seluruh dunia.[2] Pecahan ini mencatatkan 400 kematian bagi setiap hari dan 16 kematian setiap jam. Satu angka yang amat menggerunkan.

Empat perkara penting yang wajib anda tahu mengenai keseriusan demam campak.

1- Ianya boleh membawa maut jika tidak bertindak dan diuruskan dengan baik. Fakta mendapati komplikasi serius boleh berlaku terhadap kanak-kanak yang berumur kurang dari 5 tahun. Satu dari empat kanak-kanak yang diserang campak akan dimasukkan ke wad akibat keterukan penyakit. Satu dalam seribu kes demam campak mempunyai risiko bengkak otak dijangkiti virus dan satu atau dua kes dari seribu meninggal dunia. Menunjukkan pengesanan dan pengurusan kes demam campak perlu dijalankan sebaik mungkin. Jangan sesekali memandang enteng pemeriksaan para doktor dan rawatan yang dijalankan.

2- Virus campak paling senang merebak. Hanya dengan batuk, bersin atau pernafasan pesakit yang sudah dijangkiti di tempat yang tertutup boleh menjadi wabak. Sembilan dari sepuluh orang lain berisiko dijangkiti dalam sesatu kes yang positif. Pembawa yang dijangkiti mungkin boleh timbul tanda-tanda serangan atau menjadi pembawa virus sahaja. Ianya bergantung kepada tahap imuniti badan masing-masing.

3- Peningkatan kes penyakit Campak sejak akhir-akhir ini amat membimbangkan. Sebagaimana laporan dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) pada bulan Jun 2015 bahawa kes penyakit Campak (measles) di WP Kuala Lumpur sebanyak 73 kes. Kes berkenaan disahkan positif dihinggapi kuman Campak melalui ujian darah. Julat umur kes tersebut antara sebulan sehingga 43 tahun. Lebih menyedihkan majoriti (79%) daripada kes tersebut didapati tiada suntikan vaksin Campak (measles).[3] Begitu juga kes wabak penyakit Campak ini di Kuantan Pahang yang melibatkan sebuah sekolah agama, didapati liputan pemberian imunisasi Campak tidak mencapai 85% di lokalliti terbabit. Dengan ertikata lain, tiada lindungan Imuniti Berkumpulan (Herd Immunity) ke atas kanak-kanak di lokaliti berkenaan. Menyebabkan wabak penyakit berjangkit berbahaya seperti penyakit Campak ini senang merebak.

4- Pemberian vaksin khusus bagi pencegahan penyakit Campak semasa umur 9 bulan dan setahun kanak-kanak telah berjaya menyelamatkan 15.6 juta kematian dari tahun 2000 hingga 2013. Sebelum era vaksinasi (1980), jumlah kematian kanak-kanak dianggarkan 2.6 juta setiap tahun seluruh dunia akibat wabak penyakit Campak ini. Membuktikan vaksinasi memainkan peranan penting dalam kehidupan sejagat manusia.

Sasaran penyakit campak sifar 2010 musnah kerana jumlah yang menolak pemberian vaksin kepada anak-anak semakin bertambah. Sasaran terbaharu pihak berkuasa untuk menjadikan negara kita sifar campak 2015 juga tidak tercapai kerana jumlahlah semakin maningkat. Jika semua pihak tidak memainkan peranan bagi penghapusan deman campak ini, tidak mustahil sasaran sifar campak tahun 2020 juga akan gagal. Apa yang kita perhatikan punca yang boleh dikaitkan secara tidak langsung adalah wujudnya golongan yang menolak vaksin. Ibubapa yang menolak pemberian vaksin semakin meningkat setiap tahun. Sejajar dengan peningkatan kes campak yang juga bertambah.

Seruan saya agar setiap pihak mainkan peranan samada masyarakat awam mahupun ahli politik dan sebagainya agar virus campak ini pupus. Kita tidak boleh menyalahkan takdir jika usaha dan ikhtiar kita tidak dijalankan secara optimum.

Sekian dari suhazeli.com

Fb.Com/drsuhazeli

9.9.2018

Langkawi

Pautan

[1] CDC. Measles (Rubeola). https://www.cdc.gov/measles/index.html

[2] World Health Organization. Measles Facts Sheet. February 2015. Accessed online http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs286/en/known

[3] Dato Dr Noor Hisham. Kenyataan Akbar 28 Julai 2015. Capaian online di http://www.mmgazette.com/peningkatan-kes-measles-di-wpkl-terutama-di-kalangan-yang-tidak-divaksinasi-kkm/

,

Jangan Panik Jika Anak Dijangkiti HFMD

Serangan penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD) mula melanda negara sejak lebih dari tiga minggu berlalu. Jumlah kes amat membimbangkan. Terbaharu, berlaku kes kematian akibat komplikasi penyakit HFMD ini di Mukah Sarawak. Masyarakat mula risau dan panik akan kesihatan anak-anak mereka.

Masyarakat seharusnya mendapat maklumat tepat mengenai penyakit ini. Bagaimana ia boleh terjadi, bagaimana merebak dan apakah rawatan yang sepatutnya. Ini kerana sejak munculnya kesedaran masyarakat mengenai penyakit HFMD ini pelbagai produk kesihatan telah muncul bagai cendawan lepas hujan mempromosi kemujaraban produk mereka.

Justeru, apakah yang perlu masyarakat tahu berkenaan penyakit HFMD dan cara mencegahnya?

Virus HFMD sebenarnya virus yang tidak membawa maut. Kes-kes yang membawa kematian adalah kes terpencil apabila berlaku wabak yang besar. Itupun kematian bukan akibat dari virus itu secara langsung, tetapi ianya adalah komplikasi teruk jika mangsa tidak dirawat sebaik mungkin.

Terdapat dua virus yang punca kepada HFMD; Coxsackie Virus dan Enterovirus. Virus ini boleh berada dipersekitaran dan biasanya mengjangkiti kanak-kanak berumur bawah 5 tahun. Oleh kerana sistem pertahanan badan kanak-kanak masih tidak kuat, virus ini boleh menyebabkan tanda-tanda terhadap mangsa. Antara tanda-tanda serangan virus itu adalah seperti:

i) Demam

ii) Kurang selera makan

iii) Lepuh dalam rongga mulut (ulcer) dan sakit kerongkong.

iv) Letih dan tidak bermaya.

v) Ruam bintik merah di tapak tangan, kaki dan mulut.

Bintik merah akan nampak makin jelas setelah hari kedua selepas demam. Ketika ini lah ibubapa penjaga kanak-kanak mula panik dan mencapai pelbagai rawatan demi melihat anak mereka sembuh segera. Jika maklumat yang tidak tepat mereka perolehi dari dunia maya, maka akan berhabis ribuan ringgit membeli produk-produk sampah.

Penyakit virus HFMD ini adalah pulih dengan sendiri (self limiting). Ia tidak membawa kepada keterukan jika diuruskan dengan baik. Tempoh serangan virus ini boleh berlangsung sehingga 10 hari. Oleh yang demikian dinasihatkan ibubapa penjaga menggunakan ruang sepenuhnya untuk memberi tumpuan penjagaan kesihatan ke atas anak mereka sepanjang tempoh tersebut. Kunci utama supaya jangkitan tidak merebak adalah jaga kebersihan dan elakkan berhubungan dengan orang luar. Istilah kuarantin seketika boleh lah digunakan bagi memastikan anak anda selamat dan tidak merebak jangkitannya. Dalam masa yang sama ibubapa penjaga wajib mengetahui tanda-tanda penting yang memerlukan rawatan segera di hospital.

Tips berikut boleh digunakan:

i) Tidak benarkan anak anda dipeluk cium sembarangan. Walaupun arahan ini agak zalim bagi saudara mara yang hadir menziarahi anda. Namun tempoh penting ini patut diambil serius supaya virus tidak merebak.

ii) Didik diri dan keluarga supaya menjaga kebersihan persekitaran, rumah dan semua perkakas yang terdedah. Virus HFMD boleh sahaja bertenggek di mana-mana sahaja dalam persekitaran dalam tempoh tertentu. Dengan menjaga kebersihan diri, amalan membasuh tangan dengan sempurna dan menggunakan pelekap muka jika perlu terlalulah amat berguna pada masa ini. Semburan dari produk tertentu tidak membantu, kerana permukaan yang kering dan bersih amat diperlukan bagi menghalang virus berjangkit. Penggunaan antiseptik boleh digunakan pada ketika memegang anak anda atau sebelum/selepas menyentuh perkakasan rumah.

iii) Tahan diri anda dan anak-anak untuk bersiar-siar ke tempat yang ramai orang seperti pasar raya, pasar malam dan seumpamanya. Ditempat sebegini pelbagai jenis manusia wujud dengan pelbagai kuman hinggap bukan semata-mata virus HFMD. Jika terdesak sangat untuk membeli belah barang keperluan, serahkan kepada ketua keluarga untuk membeli. Tidak perlulah kesemua anak-anak kita yang masih kecil berasak-asak memenuhkan pasaraya. Virus HFMD senang merebak apabila orang yang dijangkiti atau pembawa virus itu batuk, bersin, bernafas depan muka dan bersentuhan dengan kita.

iv) Dapatkan rawatan segera untuk kurangkan demam anak anda. Pastikan alat pengukur suhu di simpan dalam rumah. Senantiasalah periksa sendiri suhu anak anda. Jika demam tinggi melebihi 38 C atau demam berlarutan melebihi lima hari, sila jumpa segera doktor anda. Pastikan anak anda minum air secukupnya, makan mengikut jizi yang sepadan. Jika kelihatan tidak bermaya atau kelakuan/perangai anak lain macam, sila ke hospital segera. Senantiasalah bersama anak anda dalam tempoh tersebut, jangan asyik bermain wasap dan leka dengan facebook.

Sekian nasihat dari suhazeli.com

Fb.Com/drsuhazeli

30.7.2018

Kuala Terengganu

Pautan

Jose R Romero (2018) UpToDate: Hand, foot, and mouth disease and herpangina.

Hand, foot and mouth disease – Clinical Practice Guidelines, Ministry of Health, Malaysia.

Centers for Disease Control and Prevention (CDC) – Hand, Foot and Mouth Disease (2017).

, ,

Apakah Beza Khitan Anak Perempuan antara Malaysia dan Afrika?

Isu khitan anak perempuan dihangatkan semula sejak akhir-akhir ini. Perbahasan yang dikemukakan itu merujuk kepada definisi khitan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang membahagikan khitan kepada 4 kategori.[1] Potong Kemaluan Perempuan (Female Genital Mutilation) seperti yang digambarkan oleh WHO itu tidak sama dengan khitan alam melayu Islam di sekitar Nusantara ini. Tulisan ini merujuk kepada amalan khitan sekitar nusantara. Tiada satu standard khusus kaedah khitan yang pernah dicatat. Selain dari benua nusantara, khitan bayi perempuan ini banyak dilakukan dibeberapa negara muslim benua Afrika. Adakah kedua-kedua benua itu melakukan khitan bayi perempuan dengan kaedah yang sama?

.

Kategori khitan wanita yang WHO nyatakan itu sudah terkeluar dari amalan tradisi negara Malaysia sejak sekian kurun lamanya, di mana amalan tradisinya melukakan sedikit kelentit dengan jarum atau pisau khas. Ringkas sahaja tanpa perlu memotong keseluruhan kelentit, atau memotong kemaluan dalam (excision labia minora) atau kemaluan luar (infibulation labia majora) sebagaimana yang dilakukan oleh sesetengah tradisi arab Afrika. Amalan FGM itu agak keterlaluan sehingga menimbulkan fobia dikalangan anak gadis mereka. Kami juga melarang teknik berkenaan diamalkan dalam negara kita.

.

Mari kita perhatikan beberapa perbahasan dan ulasan yang meletakkan hujah amalan berkhitan ini masih diamalkan dikalangan umat Islam. Ianya merujuk kepada hadis Khitan anak perempuan dinaskan dalam syariat. Rasulullah SAW bersabda kepada ‘Ummu ‘Athiyah radhiyallahu ‘anha:

إذا خفضت فأشمي ولا تنهكي فإنّه أسرى للوجه وأحضى للزوج

“Apabila Engkau mengkhitan perempuan, sisakanlah sedikit dan jangan potong (bahagian kulit klitoris/kelentit) semuanya, karena itu lebih boleh membuat ceria wajah dan lebih disenangi oleh suami.”[2]

.

Kitab Fiqh Islami menghuraikan bahawa khitan adalah sunat bagi lelaki dan perkara yang elok bagi perempuan menurut mazhab Hanafi dan Maliki. Manakala menurut Mazhab Syafei dan Hambali hukumnya wajib bagi lelaki dan perempuan.

Satu kajian hirisan lintang yang dijalankan oleh Dr Khatijah ke atas pengamal perubatan swasta seluruh Terengganu, mendapati 56.2% dari mereka menjalankan khidmat khitan bayi perempuan di klinik mereka. Dari jumlah tersebut pula, hanya 31.2% sahaja yang menganggap bahawa khitan perempuan ini sebagai wajib. Ianya agak kontrari dengan pegangan Mazhab Syafie di Malaysia.

Berkaitan dengan kaedah khitan pula, kajian ringkas tersebut mendapati 55.6% (n=15) di kalangan mereka hanya melukakan/hirisan kecil ke atas kelentit (lukisan 1), 25.9% (n=7); ada dikalangan mereka melukakan puncak klitoris dengan jarum steril (lukisan 2) dan 18.5% (n=5) memotong sedikit klitoris samada menggunakan jarum atau pisau steril (lukisan 3). Tiada seorang pun dari responden menggunakan kaedah seperti yang dikategorikan oleh WHO. Mereka mungkin menggunakan kaedah IV menurut kategori WHO tetapi tidak berlebihan dan memudaratkan bayi. Majoriti (62.9%) responden belajar menggunakan teknik berkenaan dari rakan-rakan senior dan pakar sakit puan.

.

Perdebatan yang panjang isu khitan perempuan dikalangan pengamal perubatan, sehinggakan sesetengah negara mengharamkan terus khitan anak perempuan. Mereka merujuk khitan perempuan itu kepada klasifikasi yang ditetapkan oleh WHO kerana kebanyakan kes yang dibuat kajian oleh pengkaji WHO adalah jatuh dalam kategori I, II, III. Teknik berkenaan diamalkan di kebanyakan negara Afrika.[4] Penentangan mereka bukan sekadar vokal di media cetak dan maya tetapi menetapkan akta khusus atas nama hak asasi wanita.

.

Mufti Wilayah perseketuan pernah menulis dalam lawam rasmi beliau berkaitan isu ini. Kata beliau;

“Timbul isu dalam kalangan masyarakat bahawa khatan wanita mencacatkan anggota dan tafsiran bahawa khatan wanita itu tidak disyariatkan di dalam Islam. Sebenarnya kami berpendapat isu ini berpunca daripada pengamalan budaya yang bukan Islam dan kejahilan sebahagian orang yang mengendalikan khatan yang melampau sehingga mencacatkan fungsi kemaluan wanita.

“Berkata Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi: “Dan wajib dipastikan tidak berlaku pencacatan oleh mereka yang mengendalikan urusan khatan anak perempuan mereka berdasarkan cara yang datang daripada hadis. Dan tidak boleh dilabelkan perbuatan khatan itu sebagai satu bentuk jenayah yang dilakukan dalam kurun ke 21, melainkan dalam kes-kes yang melanggar had-had yang disepakati dalam Syarak, iaitu al-isti’sal (pemotongan/pengembirian kemaluan), berlebihan dalam memotong, dan dikendalikan oleh orang-orang yang jahil daripada kalangan bidan dan selainnya, dan janganlah ubatan yang digunakan itu memandulkan.”[6]

“Berkata Prof. Dr. Wahbah al-Zuhaili: “Berkhatan itu disyariatkan, dan tidak ada pendapat yang boleh menidakkan perkara ini sama ada bagi lelaki mahupun wanita. Yang penting adalah hendaklah ianya disempurnakan oleh doktor yang dipercayai. Jika seorang wanita tidak melakukan khatan, tidak ada dosa ke atasnya kerana itu merupakan haknya dan satu bentuk penghormatan atas qaul yang rajih dan ianya bukanlah wajib dan tidak perlulah kamu mewajibkannya.” [7]

.

Akhir sekali beliau membuat penegasan:

“Hendaklah dalam urusan ini kita bersikap adil, tidak cenderung kepada masyarakat yang menzalimi wanita dan tabiatnya, dan tidak pula cenderung kepada mereka yang memperlekehkan Syariat Islam dan pengamalannya.

.

Sekian dari suhazeli.com

fb.com/drsuhazeli

15.1.2018

Ketengah Jaya

.

Pautan:

[1] Female Genital Mutilation WHO. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs241/en/

[2] Hadis riwayat Al Khatib dalam Tarikh 5/327, dinilai shahih oleh Syaikh Al Albani dalam Ash Shahihah.

[3] Dr Bekir London. https://www.circumcision-london.co.uk/best-age-time-circumcision/

[4] Kajian khitan perempuan. https://mmabbasi.com/2014/03/14/fgm-female-genital-mutilation-by-country/

[5] Hukum berkhatan Kaum Wanita oleh Mufti Wilayah. http://www.muftiwp.gov.my/index.php/ms-my/perkhidmatan/al-kafili-al-fatawi/1100-al-kafi-419-hukum-berkhatan-bagi-kaum-wanita

[5] Fatwa MUI. http://www.hukor.depkes.go.id/?dokumen=global&type=4&th=2010

[6] http://www.qaradawi.net/new/Articles-4379

[7] http://www.umatia.org/ftawa12.html

,

Sarapan Pagi Pengaruhi Emosi Anak

Oleh Pn Ruqayyah Muhd | Dietitian USM

Sambil saya menyiapkan bahan untuk memasak esok pagi, anak kedua saya buat permintaan.

“Ibu, esok boleh tak buat lempeng tak special. Zariff tak nak lempeng special tu. Suka yang tak special punya. Yang ibu selalu buat hari cuti tu.”

Saya anggukkkan kepala saja. “InsyAllah kalau sempat ibu buat lempeng.”

Saya suka hasilkan lempeng yang diadun bersama susu dan telur, dicampurkan oats untuk memberatkan hidangan, dan juga biji Chia ke dalam hidangan saya. Sedikit minyak zaitun sebagai lemak di dalam hidangan pagi anak saya.

Anak saya bercerita, ada kawan-kawannya yang pagi – pagi bersarapan mee goreng, nasi goreng dan sebagainya. Ada yang makan nugget dan sosej saja setiap hari. Ada makan biskut saja, emping jagung, bijirin sarapan segera dan pelbagai lagi makanan terproses. Ada yang pergi sekolah tanpa sarapan pagi.

Ya, pesakit saya juga ramai di dalam kategori terakhir. Tidak makan pagi sebelum ke sekolah. Alasan utama, “Tak lalu makan di pagi hari.”

” Emak tidak masak.”

” Tiada makanan di rumah. Minum Teh O saja. ”

” Makan RMT di sekolah.”

Yang ini sekurangnya pelajar makan di sekolah.

Terdapat banyak kajian yang menunjukkan anak-anak yang tidak makan sarapan pagi mempunyai daya tumpuan yang kurang di sekolah, tidak fokus, tidak aktif, lebih lambat menyelesaikan kiraan matematik dan tugasan yang diberikan di sekolah. Ada juga kajian menunjukkan anak yang tidak bersarapan mempunyai simptom ‘anxiety’ dan depresi di sekolah.

Rasa lapar akan menyebabkan anak kelihatan letih, tumpuan kurang, daya berfikir kurang disebabkan oleh penurunan aras gula darah.

Anak yang bersarapan pagi mempunyai daya tumpuan yang lebih tinggi, fokus dan mempunyai gred yang lebih baik di sekolah.

Senang cerita, kita lihat balik pada diri kita. Sebelum mula berkerja, pasti kita akan mahu bersarapan dahulu. Makan kenyang – kenyang dan baru dapat mulakan tugas dengan lebih baik, memberikan idea yang hebat-hebat ketika bermesyuarat dan lebih fokus dalam melakukan tugas.

Berbanding jika belum bersarapan, kerja dan fokus akan terganggu disebabkan lapar, rasa anxiety apabila mesyuarat lambat habis.

Tambahan pula zaman kemelesetan ekonomi ni, mesyuarat jarang ada makan dan minum pagi. Maka bertambah berkeroncong perut. Tengok muka bos yang semangat terlajak bagi idea dan hujah itu ini pun sudah rasa mahu telan bos pagi hari lagi.

Itu kita yang dewasa dan rasional.

Anak juga begitu. Tiada bezanya.

Kajian juga menunjukkan anak yang mengambil hidangan makanan yang tinggi kalori dan tinggi kandungan gula sebagai sarapan, tidak menunjukkan peningkatan pada prestasi dan markah di sekolah. Tambahan, makanan tinggi gula menyebabkan anak hiperaktif di dalam kelas disebabkan paras gula darah yang tinggi menyebabkan tumpuan berkurangan.

Sebagai contoh minuman manis seperti minuman bermalt, atau jus atau air soda atau yogurt yang manis atau bijirin sarapan pagi yang bersalut gula dan pelbagai warna warni. Atau kuih muih yang manis dan bersalut gula. Ini semua hidangan tinggi kandungan gula.

Makanan yang terlampau berlemak dan berminyak menyebabkan anak lebih ‘lemau’, mengantuk dan lambat menyelesaikan tugasan di sekolah. Ini berkemungkinan kerana lemak lebih lambat dihadamkan dan memerlukan proses yang lebih panjang berbanding makanan rendah lemak.

Banyak hasil kajian menunjukkan anak yang mengambil hidangan yang berkualiti dan seimbang, mempunyai gred dan prestasi yang lebih baik.

Bagaimana sarapan yang berkualiti itu?

Mengikut kajian, makanan berkarbohidrat yang tinggi kandungan lemak, serat dan protein memastikan paras gula darah yang lebih stabil pada anak-anak, selain melambatkan pengosongan perut. Ia membantu anak fokus dengan lebih baik dan meningkatkan prestasi anak di kelas.

Berbanding makanan tinggi kandungan gula yang akan menyebabkan gula darah mencanak naik dengan cepat, dan kemudian akan turun menyebabkan anak akan aktif di kelas pada awalnya dan kemudian mulai kurang tumpuan.

Makanan seimbang dan berkualiti sebagai sarapan tidak sukar disediakan. Pastikan ia memenuhi ciri-ciri Pinggan Sihat. Mempunyai karbohidrat, serat dari sayur dan buah, dan juga protein.

Jika dilihat kepada makanan masyarakat Malaysia, banyak sebenarnya hidangan yang berkualiti. Sebagai contoh, nasi lemak yang diambil bersama timun yang banyak, dan lauk pauk seperti telur rebus, kacang tanah bakar, ikan bilis goreng dan sedikit sambal. Dikahwinkan bersama segelas susu rendah lemak, sudah cukup menjadi hidangan yang berkualiti buat anak.

Semangkuk bubur nasi bersama sayuran dan isi ayam juga cukup untuk mengenyangkan anak sehingga waktu rehat nantinya.

Sekeping sandwich bersama telur rebus dan keju, bersama sayuran yang dipotong kiub atau sandwich roti pita bisa juga dijadikan hidangan ‘on the go’ di dalam kereta jika tidak punya masa yang lama untuk makan.

Jika ibu-ibu tidak punya masa yang lama untuk masak, semangkuk bubur oats yang dikahwinkan bersama buah kering seperti kismis dan kurma, dicampur susu juga boleh dijadikan hidangan sarapan yang baik.

Atau paling ringkas, sekeping roti bersama telur hancur, dimasak bersama parutan lobak merah dan tomato di dalamnya sebagai serat untuk diambil anak sebagai sarapan pagi. Sudah cukup mengenyangkan anak.

Pastikan setiap pagi, anak mengambil segelas susu untuk membantu tumbesaran tulangnya. Berbanding minuman bermalt yang manis atau teh O bersama gula, susu adalah pilihan yang lebih baik.

Anak yang makan pagi, mempunyai status pemakanan yang lebih baik, mempunyai prestasi pelajaran yang lebih baik dan mampu memberi tumpuan di kelas dengan lebih lama.

Sarapan pagi adalah hidangan yang penting untuk semua selepas berpuasa lebih 12 jam di malam hari.

Sediakan sarapan pagi buat anak, ringkas tetapi pastikan ia berkualiti.

Ruqayyah Muhd

Dietitian Pediatrik USM

#KAKAKDIET

, ,

Panduan Merawat Anak Demam

demam-pada-bayiAda sesetengah ibu-bapa yang punyai bayi berumur 10-12 bulan alami sedikit masalah dalam memberikan ubat demam.
Sering kali ubat demam tersebut disembur keluar semula oleh bayi dan ibu-bapa tidak tahu berapa banyak pula hendak ditambah bagi ubat yang keluar dan tidak ditelan oleh anak mereka. Bagaimana atasi masalah ini?
Ramai ibu-bapa berpendapat jika bagi dengan jumlah isipadu ubat yang sedikit boleh atasi masalah ini kerana bayi mudah telan jumlah isipadu yang kecil.
Suka diingatkan dos kanak-kanak adalah mengikut berat badan mereka. Ubat demam yang biasa digunakan adalah Paracetamol. Bagi dos Paracetamol untuk kanak-kanak, ia diberikan mengikut ukuran 15mg/kg (15mg Paracetamol bagi setiap kilogram berat badan bayi) dan diberikan setiap 6 jam.
Mungkin ramai yang tidak perasan dalam pasaran, ubat Sirap Paracetamol ada dua jenis kepekatan iaitu 1. Paracetamol 120mg/5ml & 2. Paracetamol 250mg/5ml. Maka ibu-bapa boleh membuat pilihan.
Ubat Paracetamol 120mg/5ml memerlukan jumlah isipadu ubat yang lebih besar berbanding ubat Paracetamol 250mg/5ml untuk dos yang sama.
Maka dengan ini masalah awal tadi dapat diatasi. Kaedah perkiraan ditunjukkan mengikut gambar. Oleh itu ibu-bapa perlu berhati-hati kerana terdapat dua jenis kepekatan ubat Paracetamol dalam pasaran. Baca label terlebih dahulu.
Kesilapan boleh berlaku sama ada terbagi kurang dos atau terlebih dos. Elakkan mengambil semua dos pada kebiasaannya. Baca label dan buat perkiraan untuk mendapatkan kepastian jumlah dos dan isipadu ubat Sirap Paracetamol yang diperlukan.
Untuk pemberian ubat sirap kepada bayi menggunakan picagari elakkan daripada terus pancut ke dalam mulut bayi ke bahagian tekaknya. Kaedah ini salah dan boleh menyebabkan bayi tersedak dan keluarkan semula ubat.
Cara yang lebih baik adalah untuk pancutkan ubat pada bahagian pipi bayi. Cara ini tidak menyebabkan bayi tersedak.
Ramai juga yang bertanya berapa lama boleh simpan ubat Sirap Paracetamol ini selepas dibuka? Kebanyakkan ubat-ubat sirap dibotolkan dalam botol 60ml. Jika setiap dos memerlukan 5ml ubat maka jumlah isipadu untuk 1 hari (setiap 6jam) adalah 20ml. Oleh itu ubat paracetamol dalam 60ml botol ini cuma untuk 3 hari sahaja.
Mungkin hari kedua anak telah baik demam. Maka adal lebihan 20ml lagi. Boleh jika mahu disimpan, namun dinasihatkan cuma untuk jangka masa sebulan sahaja.
Elakkan daripada menyimpan ubat berlebihan di dalam peti sejuk kerana apabila botol ubat dikeluarkan daripada peti sejuk kepada suhu bilik, titisan kecil cecair akan terbentuk. Dengan kehadiran titisan halus cecair ini membolehkan bakteria membiak dan merosakkan ubat.
Ubat dalam bentuk sirap kebanyakkan hanya perlu disimpan pada suhu bilik sahaja iaitu 25-30°C. Baca label pada botol ubat untuk mendapatkan kepastian berkaitan suhu simpanan.
Elok juga sekiranya sebelum memberi baki ubat dalam bentuk sirap yang disimpan lihat dan nilai dahulu bentuk fizikalnya seperti :

○ Berlaku perubahan warna atau tidak?

○ Berlaku perubahan kelikatan cecair ubat

○ Mengeluarkan bau seperti telah rosak

 

Sekiranya ada perubahan warna atau bertambah likat atau kandungan ubat terpisah membentuk dua lapisan walaupun digoncang namun tidak bercampur atau sudah ada bau yang busuk maka mungkin baki ubat dalam simpanan itu telah rosak.
Elakkan menggunakan ubat dalam bentuk sirap yang telah rosak atau disimpan melebihi sebulan setelah ia dibuka.
———————————————–

Informasi tambahan berkaitan demam
~Suhu badan normal : 36°c – 37.4°c

~Demam ringan: 37.5°c – 38.4°c

~Demam biasa: 38.4°c – 39.9°c

~Demam tinggi: 40°c – 41.4°c
Apakah penyebab demam yang terjadi pada kanak-kanak ;
✅ Batuk dan selsema disebabkan jangkitan kuman atau virus.
✅ Jangkitan tekak atau telinga
✅ Jangkitan pada paru-paru
✅ Jangkitan pada salur kencing
✅Radang otak
✅Demam denggi
✅Demam campak
Walau bagaimanapun, ada masanya suhu badan kanak-kanak juga boleh meningkat walaupun tanpa sebarang penyakit contohnya selepas mendapat suntikan immunisasi atau dipakaikan terlalu banyak pakaian dan balutan selimut terutama bagi bayi yang kecil.
Selain daripada itu ada juga keadaan seperti bayi mula tumbuh gigi juga boleh meningkatkan suhu badan tetapi selalunya tidak melebihi 37.8°C.
Kebiasaannya demam boleh ditangani tanpa ubat-ubatan, ibu dan bapa dinasihatkan membawa anak-anak berjumpa doktor untuk menjalani pemeriksaan sekiranya:
○ Demam mencapai 38°C atau lebih bagi bayi berumur kurang daripada 3 bulan
○ Demam mencapai 39°C atau lebih bagi bayi berumur 3 bulan sehingga 6 bulan
○ Demam dan mempunyai tanda- tanda penyakit yang lain bagi bayi dan kanak – kanak berusia 6 bulan ke atas
Demam yang disebabkan penyakit berbahaya jarang berlaku tetapi tanda- tandanya hendaklah diketahui agar keadaan anak dapat dipantau dan sekiranya terdapat tanda-tanda itu, anak tersebut dapat menerima rawatan awal tanpa berlengah.
Antara tanda tanda yang mungkin menandakan jangkitan atau keadaan yang lebih serius termasuklah;
□ Perubahan dalam kelakuan seperti menangis tanpa henti atau dengan suara yang nyaring dan sukar untuk ‘dipujuk’, tidak memberi tindak balas yang biasanya diberikan apabila berinteraksi
□ Kurang aktif atau terlalu banyak tidur daripada kebiasaannya
□ Sawan
□ Kurang minum dan kurang kencing daripada kebiasaanya (minum adalah lebih penting daripada selera makan)
□ Muntah atau cirit birit yang berterusan
□ Demam yang sangat tinggi tetapi tangan dan kaki kesejukkan atau kebiru – biruan
□ Perubahan warna kulit atau kelihatan ‘berpetak-petak’ (mottling) Terdapat ruam yang berwarna merah pekat / keungguan pada kulit badan
□ Bernafas dengan laju atau kesukaran untuk bernafas
□ Bengkak pada sendi-sendi
□ Demam yang berpanjangan
□ Demam dan tinggal di kawasan wabak denggi
🛇 Walaubagaimanapun, anak anak patut dibawa berjumpa doktor sekiranya ibubapa merasa risau tentang keadaan anak.

 

Peringatan;

Ibubapa digalakkan menyimpan ‘thermometer‘ atau alat penyukat suhu badan yang boleh didapati di farmasi-farmasi komuniti bagi tujuan menyukat suhu anak-anak selain menilai keberkesanan rawatan awal yang telah diberikan.
❗Elakkan ambil suhu bayi sejurus selepas dimandikan/dijelum dan juga jika dibedung / diselimutkan untuk jangka masa yang agak panjang kerana bayi anda sudahpun dalam keadaan hangat, ini boleh menjejaskan bacaan. Tunggulah sekurang-kurang 15 minit sebelum mengambil bacaan suhunya.
❗❗Tidak semua jangkitan yang menyebabkan demam perlu dirawat dengan antibiotik.
❗❗❗Elakkan menggunakan Air Sejuk/Ais –

Air sejuk/ais akan menyebabkan badan menggigil, dan badan akan memberitahu otak, bahawa badan kesejukan. Otak akan bertindakbalas dengan meninggikan suhu lagi, dan demam akan menjadi lebih tinggi.
Moga semua informasi berkaitan ubat demam dan dosnya serta informasi berkaitan demam ini dimanfaatkan oleh semua pihak.
Ditulis bersama-sama

Mohd Dziehan Mustapa

Pegawai Farmasi

Dan

Nur Nabilla Masfuzah Abdullah

Jururawat Terlatih

#Medical_Mythbusters_Malaysia

, ,

Bahaya Beri Makanan Pejal pada Bayi 

Pemakanan bayi perlu diteliti terutama ketika umur mereka kurang dari enam bulan. Ini kerana terdapat beberapa kes bayi terpaksa di bawa ke dewan bedah kerana usus tersumbat. 

Berikut adalah sedikit nasihat dari ahli perubatan dalam kaedah pemakanan bayi.

◾◽◾◽◾

Beberapa hari ini telah melintas di timeline saya gambar seorang kanak-kanak yang telah dilakukan pembedahan kerana usus tersumbat.

Persoalannya, mengapa masih ada lagi ibu bapa atau orang sesekeliling yang gemar memberikan nasihat yang tidak-tidak kepada si ibu dan sanggup memberi anak mereka makan diusia awal begitu atas alasan anak menangis seolah tidak puas atau tidak kenyang..
Makanan pejal seperti nestum yang sudah dibancuh, kanji atau bubur nasik tidak boleh diberikan sebelum umur 6 bulan kerana: 
🛇 Bayi belum dapat mengunyah dan menggigit dengan berkesan.
🛇 Makanan yang paling seimbang dan lengkap adalah susu badan.
🛇 Meningkatkan risiko alahan makanan dan jangkitan kuman.
🛇 Usus belum matang dan terdapat risiko kecederaan / usus tersumbat (‘intestinal obstruction‘).
🛇 Buah pinggang belum cukup matang untuk mengendalikan beban berlebihan dengan makanan pejal.
Mungkin ada yang mengatakan bahawa anak-anak mereka tidak mengalami perkara demikian. Tidak semua anak-anak bernasib baik. 

Ada sebab sebenarnya mengapa garis panduan pemakanan telah dikeluarkan. Ini kerana terdapat kes-kes seperti ini yang berlaku. Kami turut simpati kepada bayi yang kecil yang tidak dapat memberitahu kita bahawa mereka dalam kesakitan kecuali melalui tangisan hiba mereka.
Terdapat beberapa jenis makanan yang perlu dielakkan pada peringkat awal seperti ;
🚫 Madu hanya boleh diberikan untuk umur setahun ke atas. Madu berkemungkinan mempunyai clostridium botulinum yang boleh menyebabkan ketoksikan botolinum yang boleh menyebabkan anak mengalami paralysis yang boleh membawa kepada kematian. 
🚫 Telur putih adalah antara makanan yang boleh menyebabkan risiko alahan yang tinggi di kalangan kanak-kanak.
Manakala, telur kuning boleh diberikan pada umur 10bulan dengan memasaknya dengan sempurna. (Telur kuning kaya dengan lemak dan vitamin mineral seperti zat besi). 
Namun telur putih meskipun kaya protein, ia hanya digalakkan diberikan pada usia setahun ke atas untuk mengelakkan alahan terutama kepada anak yang mempunyai ekzema.
🚫 Kekacang seperti kacang tanah adalah antara makanan yang mempunyai risiko alahan yang tinggi kepada kanak-kanak. Selain bentuknya yang keras dan boleh menyebabkan anak tercekik dan menutup saluran pernafasannya. 
🚫 Makanan rendah lemak, rendah kalori tidak sesuai diberikan kepada bayi dan kanak-kanak. Kanak-kanak memerlukan pemakanan yang seimbang bagi membantu tumbesaran mereka. Lemak adalah antara sumber tenaga selepas karbohidrat dan protein. Ia diperlukan untuk pembentukan hormon, lemak tubuh dan pelbagai fungsi tubuh lain. 
🚫 Makanan tinggi serat tidak sesuai diberikan kepada bayi dalam jumlah yang banyak. Ini kerana makanan tinggi serat menyebabkan rasa kenyang yang lebih lama dan   menyebabkan anak kurang mengambil makanan. Seimbangkan pengambilan serat dari buah dan sayuran bersama sumber karbohidrat dan protein di dalam satu hidangan. 
🚫 Susu segar ( lembu atau kambing) tidak boleh diberikan kepada bayi bawah satu tahun. Ini adalah kerana saiz protein dan laktosa di dalam susu tidak boleh dihadam dengan sebaiknya oleh usus bayi. 
Kandungan garam mineralnya yang tinggi juga membebankan buah pinggang bayi. Berlainan pula dengan susu formula yang berasaskan susu lembu. Ia telah diubahsuai supaya menghampiri kandungan susu ibu dan sesuai diberikan mengikut umur bayi. 
Namun, berhati-hati sekiranya bayi mengalami alahan kepada susu lembu atau susu kambing. Susu segar yang tidak dipastur juga boleh mengandungi bakteria yang boleh membahayakan nyawa bayi.
—-
Jika anak anda sakit, adakah mereka yang ‘memandai-mandai’ itu yang akan membawa anak anda berjumpa doktor? Ataupun mereka yang akan berjaga siang malam untuk menjaga anak anda yang sedang sakit selepas pembedahan?

Tidak bukan? Malahan tanggungjawab itu terserah kepada kita keseluruhannya.
Maka sebagai ibu bapa, kita berhak membuat pilihan yang terbaik untuk anak kita sendiri. 
Notakaki;
Saya tidak menyalahkan ibu tersebut kerana terkadang pendirian kita ini akan ditewaskan oleh kata-kata orang lama. Bimbang juga jika dikatakan terlalu manjakan anak. Tetapi saya berharap perkara ini mampu memberikan kita pengajaran. Speedy Recovery baby!
Sumber rujukan
http://www.doktorbudak.com/2013/10/01/makanan-permulaan
Nur Nabiila Masfuzah Binti Abdullah

Jururawat Terlatih

FB : https://www.facebook.com/belnawhen
Ulasan Diet ;
Pn Ruqayyah Muhd

Dietician

FB : https://www.facebook.com/ladyqay
#Medical_Mythbusters_Malaysia