Kita Aidil Fitri, Mereka Aidil Pasrah

​#Kita_Aidil_Fitri_Mereka_Aidil_Pasrah Dr Maxwell Maltz, seorang pakar bedah hebat sekitar tahun 1950, mendapati pesakit-pesakit yang menjalani pembedahan berperangai pelik selepas sesi bedah. Kebanyakan mereka mengambil masa paling minima 21 hari untuk menyesuaikan diri dalam bentuk imej yang baharu. Contohnya pesakit beliau yang membuat pembedahan hidung, tempoh 21 hari diperlukan untuk melakukan adaptasi kehidupan dengan bentuk hidung […]

Penyakit Jamuan Raya 

​#Penyakit_Jamuan_Raya . Hari ni ramai yang mari klinik minta MC. Katanya sakit muntah dan cirit setelah masuk hari kedua puasa. Berlarutan sampai hari ini. . “Doktor kena beri cuti pada saya, jika tidak lagu mana saya nak gi kerja? Terpaksa bertuala sepanjang masa”. Gesa seorang pesakit separuh umur. Nampak kerut muka tu memang sah dia […]

Persediaan Hari Raya: Bank Kalori

Oleh: Dr Khairul Hafidz Alkhair Alhamdulillah kita telah hampir ke penghujung bulan Ramadhan, Syawal pula yang akan tiba. Dan yang pastilah ramai yang ingin meraikan kemenangan setelah mengharungi sebulan Ramadhan, dan cara meraikannya? Pastilah dengan makan. Siapa yang tidak terliur dengan juadah hari raya, dengan lemang, ketupat, rendang tok apa lagi kalau mendapat kuah kacang […]

Nafas Baru Menjelang Aidil Fitri 

​*#Nafas_Baru_Menjelang_Aidilfitri* Hampir sebulan kita berpuasa ramadhan. Sesungguhnya ramadhan adalah bulan latihan bagi mendidik nafsu kita. Jika sebelum ini kita banyak melakukan dosa samada kecil atau besar, kehadiran Ramadhan sebagai penghapus dosa-dosa dengan peluang keampunan dari Rabbul Jalil. Berdoalah, beristghfarlah demi meraih taqwa.  .  Tarikh hari-hari bulan Ramadhan juga boleh menjadi tarikh-tarikh keramat kepada perokok. Kita […]

Persiapan Pesakit Diabetes Di Hari Raya

*#Persiapan_Pesakit_Kencing_Manis_di_Pagi_Syawal* Statistik berikut amat membimbangkan kita. Pada 2006, 11.6 peratus penduduk negara ini menghidap diabetes. Terdapat peningkatan sebanyak 3.6 peratus pada 2011 menjadikan peratusan pesakit diabetes 15.2 peratus dan seterusnya meningkat kepada 17.5 peratus pada 2015. . Peratusan ini sangat tinggi berbanding dengan beberapa negara lain di Asia Timur. Sebagai contoh, walaupun China mempunyai 96 juta […]

Pancut Air Dalam Hidung

*#Sembur_Air_Buang_Hingus* Ramai sahabat bertanya berkait dengan kaedah buang hingus bayi dengan sembur air. Lalu dipost satu video seorang ibu muda dari Thailand sedang menyembur hidung anaknya menggunakan picagari bagi membuang hingus. Nampak happy aje budak comel tu. Tiada masalah pun. Kaedah berkenaan telah diluluskan dan selamat digunakan. Badan Berkuasa Makanan dan Ubatan (FDA) mengulas lanjut […]

Raja Satung

Pagi tadi seorang pesakit separuh umur datang jumpa saya di klinik. Beliau adalah pesakit kencing manis tegar tak terkawal. Ubat pil sudah optima, saya cadang pada beliau agar ambil suntikan insulin pula. Huh macam nak perang kat klinik kerana tuduh insulin ini agenda Yahudi dan ada kandungan babi. Saya terangkan dengan tenang akan kebaikan insulin […]

Kenapa Ujian Minum Air Gula dibuat? 

Terdapat sorang netizen facebook pertikai ujian air minum air gula yang dilakukan ke atas ibu hamil. Sehinggakan beliau menyarankan saman KKM kerana mengarahkan ujian tersebut dibuat.  Berikut adalah jawapan saya dalam soalan yang sama pernah diajukan oleh pesakit.  *Soalan*Apakah rasionalnya setiap ibu yg mengandung akn disuruh minum air gula? Kenapa mesti minum & apakah kesan […]

Metodologi Kajian 

Mulai isnin lepas hingga khamis, handle kursus melibatkan methodologi kajian. . Isnin, Selasa berkampung di Klinik Sebarang Takir, tepu otak berbengkel bagaimana menjalankan kajian dan penggunaan SPSS dalam membuat penganalisaan data.  .  Rabu, Khamis pula berkampung di RTC AMBS sampaikan ceramah asas kajian QAP. Kemudian sesi sumbangsaran setiap kumpulan bagi melahirkan kertas cadangan kajian masing-masing. […]

Air Nyiur Tawarkan Ubat Hospital? 

Oleh: Mohd Dziehan Mustapa Ramai yang bertanya, betul ke minum air kelapa bersama-sama ubat-ubatan akan mengurangkan keberkesanan sesuatu ubat itu? Soalan ini nampak mudah namun ia sebenarnya bermaksud interaksi antara ubat dengan minuman.Interaksi boleh memberi kesan sama ada meningkatkan kesan ubat dalam tubuh badan atau mengurangkan kesannya.  Air kelapa Air yang terkandung di dalam tempurung […]

Kaedah Pembuktian Kajian Saintifik dalam Perubatan

Ilmu perubatan terdapat beberapa tingkat pembuktian berdasarkan bukti bukti yang diperolehi. Tingkat pembuktian adalah seperti berikut: 1a. Peringkat pembuktian Aras 1a; Bukti yang di dapati mestilah melalui meta analysis di mana berpuluh-puluh atau beratus kajian digabungkan semuanya dan dianalisa semula. Tujuannya ia untuk melihat sejauh mana sesuatu kajian itu dijalankan dengan telus tanpa sebarang bias […]

Waspada Penyakit Kencing Tikus 

Saya ingat kembali peristiwa misteri kematian pasukan penyelamat mangsa lemas di lubuk Yu tahun 2010. Penduduk dan masyarakat secara keseluruhan sudah sasau-minda (panik) akan kejadian pelik tersebut. Timbul masa itu pelbagai cerita misteri direka. Wujud jin bunian lah, hantu mengamuk lah dan pelbagai lagi. Akhirnya misteri dirungkai dengan keputusan kematian mengejut para penyelam tersebut akibat […]

Sakit Kronik dan Ubat Ajaib

Oleh: Abdullah Bukhari bin Abdul Rahim. (5 Februari 2017) “Kalau buah pinggang kecut masih boleh diubati! Produk kami ni mampu menghidupkan kembali sel-sel buah pinggang awak. Nanti selepas beberapa ketika buah pinggang awak akan kembang balik.” Itu antara janji seorang penjual produk ajaib kepada saya dahulu. Setahu saya buah pinggang adalah anggota kekal seperti tangan, […]

Penyakit Meroyan Sukar di Kesan

Oleh: Sn Nur Nabila  Hari ini, timeline facebook agak ‘sibuk’ dengan kes ibu yang mengelar bayi 2 bulannya. Saya tergerak untuk repost semula post saya berkaitan kemurungan selepas bersalin. Saya cuba ringkaskan sebaik mungkin disini. —— Masyarakat Malaysia tidak mengira kaum sudah maklum dengan taboo berkaitan ‘Meroyan’. Ada yang mengaitkannya dengan kisah-kisah mistik..Gangguan ‘makhluk’ halus’ […]

Sudi Daku Tunjukkan Jalan

Nukilan isnin Pakar Perubatan Keluarga Prof Harmy Mohd Yusoff, Timbalan Dekan UniSZA menulis secara ringkas tahap-tahap kajian saintifik yang dijadikan standard masa kini. Bermula dari aras 1 yang meletakkan analisis meta sebagai hairaki teratas sehinggalah tahap 4, penilaian terbaik pakar (best expert review) atau “case series”.[1] Inilah konsep terkini bagi menentukan sesuatu ubat atau kaedah berubat […]

Ubat Durjana Abang Sado 

​Wahai abang sado Nak “build up muscle” gunalah cara Jantan sejati. Tidak perlu cucuk steroid untuk increase muscle. Bagi pihak gym pula, sepatutnya gym adalah tempat menjalankan aktiviti sihat. Bukan jadi DURJANA membahayakan pelanggan anda dengan menjual atau membenarkan ahli-ahli menjual Anabolic Steroid seperti Stanozolol ini (nama jenama ; Winstrol) Kesan sampingan Stanozolol (Winstrol) Bagi […]

Panduan Merawat Anak Demam

Ada sesetengah ibu-bapa yang punyai bayi berumur 10-12 bulan alami sedikit masalah dalam memberikan ubat demam. Sering kali ubat demam tersebut disembur keluar semula oleh bayi dan ibu-bapa tidak tahu berapa banyak pula hendak ditambah bagi ubat yang keluar dan tidak ditelan oleh anak mereka. Bagaimana atasi masalah ini? Ramai ibu-bapa berpendapat jika bagi dengan […]

Jari Terpotong: Apa Perlu Buat? 

Oleh: Mofrust  (Rawatan kecemasan ini boleh diaplikasi untuk jari kaki, jari tangan, atau mana – mana bahagian tubuh badan). Kalau nampak tepi jalan ada orang terputus jari. Apa nak buat dengan jari yang terputus itu? A. Pergi tanam belakang rumah B. Simpan dalam poket bawa pergi hospital C. Buat-buat tak nampak dan cabut D. Bawa […]

Bahaya Beri Makanan Pejal pada Bayi 

Pemakanan bayi perlu diteliti terutama ketika umur mereka kurang dari enam bulan. Ini kerana terdapat beberapa kes bayi terpaksa di bawa ke dewan bedah kerana usus tersumbat.  Berikut adalah sedikit nasihat dari ahli perubatan dalam kaedah pemakanan bayi. ◾◽◾◽◾ Beberapa hari ini telah melintas di timeline saya gambar seorang kanak-kanak yang telah dilakukan pembedahan kerana […]

Adakah Hadis-hadis Perubatan bercanggah dengan Perubatan Moden?

Prof Dr Sulaiman Asghar, Perubatan Islam, Madu, Habbatussauda