TB Paru-paru

Heboh dalam media sosial, punca kematian 13 orang asal di Kelantan akibat jangkitan kuman Tb. Kenyataan pihak polis itu masih tidak konkrit kerana siasatan oleh pihak perubatan masih belum selesai. Maka pelbagai andaian telah dilontarkan oleh netizen punca penyakit yang meragut nyawa itu. Apapun tunggu lah dahulu siasatan terperinci dari pihak berwajib. Media sosial bukan […]

Resepi Telur Goreng Mata Kerbau

Mai, saya juga nak kongsi resepi telur mata kerbau. Setengah tempat sebut mata lembu. Apa-apa saja la, asal menjadi. Cara-cara: 1. Sebiji telur, basuhkan dulu sebab kulit luar tu bernajis. Haram makan telur jika bercampur tahi. 2. Panaskan kuali. Tak kisah kuali warna apa, hitam, putih atau merah. Tak kisah juga dapur mana nak guna, […]

Punca Pesakit Kencing Manis Mandul

Terima kasih atas soalan ini. Satu soalan yang kerap ditanya oleh pesakit. Ubat kencing manis bukanlah punca mandul. Tetapi sebaliknya kencing manis adalah salah satu punca tidak subur samada wanita atau lelaki. Apa yang pasti penyakit kencing manis itu sendiri boleh menyebabkan ‘erectile dysfunction’ atau mati pucuk. Kandungan gula yang tinggi dalam darah boleh menyerang […]

7 Tips Pesakit Menghadapi 1 Syawal

Apabila tibanya 1 Syawal, umat Islam diharamkan berpuasa. Hari itu adalah hari gembira kerana meraikan kejayaan kita berpuasa selama sebulan di bulan Ramadhan. Di sini mulalah kita lupa bahawa kita perlu berhati-hati juga mengambil segala jenis maklika makanan di hari raya. Oleh kerana terlalu ingin qodo makan pada waktu siang hari di bulan ramadhan, kita […]

Perdarahan Selepas Putus Haid Adalah Tanda Kanser?

Ramai wanita mengadu bahawa mereka didatangi haid semula setelah putus haid beberapa tahun. Apabila mereka mengadu kepada suami, mungkin ramai yang pandang ringan, kerana persepsi ramai mengatakan normal haid datang semula setelah pencen. Malah pernah dibincangkan dalam kitab pengajian agama pun banyak kali ditekankan bahawa keluar darah semacam haid itu normal walaupun sudah menopos. Namun […]

Demam Campak Boleh Bawa Maut

Pastikan jika anak anda demam, tidak mempunyai tanda-tanda penyakit campak (Measles). Tanda-tanda klasikal bagi kanak-kanak yang diserang demam campak adalah: 1- Demam sehingga mencecah 38.0 C 2- Batuk 3- Selsema / hidung berair 4- Mata merah (radang konjuntivitis) 5- Ruam merah bermula di bahagian muka kemudian merebak ke seluruh badan. Biasanya ruam itu terjadi pada […]

Khasiat Bone Broth atau Sup GearBox

Musim raya qurban telah berlalu. Banyak lebihan tulang dan sendi lembu/kerbau yang masih tersimpan dalam peti ais di rumah untuk dimasak bila-bila masa sahaja. Tetiba tersebar satu video pendek dari seorang chef terkenal tanah air yang berkongsi cara-cara memanfaatkan tulang lembu/kerbau. Resepi mudah yang beliau kongsikan adalah air sup tulang renehan atau bone broth. Mungkin […]

Aktiviti Seks Selepas Serangan Jantung

Seorang sahabat karib baharu sahaja diserang sakit jantung minggu lepas. Umur beliau baru mencecah 28 tahun, tetapi bentuk badannya gempal dan kuat merokok. Beliau bertanyakan nasihat kesihatan dari saya sementelah selalu melakukan akitiviti persatuan bersama. Apakah tip-tip kesihatan yang membolehkan beliau kekal sihat dan terhindar dari serangan sakit jantung kali kedua? Nasihat pemula yang wajib […]

Anak Sawan Tarik, Apa Perlu Anda Buat?

Sawan selalu disebut oleh orang awan sebagai satu keadaan penyakit yang boleh menyebabkan mangsa jatuh pengsan serta menggelupur. Pelbagai nama digelarkan oleh mereka. Antara nama yang masyhur adalah sawan demam, sawan tarik dan sawan babi. Penyakit sawan berlaku tanpa mengira bangsa, tua atau muda, kaya atau miskin, cerdik atau dungu, semuanya mempunyai risiko dihinggapi oleh […]

Jangan Panik Jika Anak Dijangkiti HFMD

Serangan penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD) mula melanda negara sejak lebih dari tiga minggu berlalu. Jumlah kes amat membimbangkan. Terbaharu, berlaku kes kematian akibat komplikasi penyakit HFMD ini di Mukah Sarawak. Masyarakat mula risau dan panik akan kesihatan anak-anak mereka. Masyarakat seharusnya mendapat maklumat tepat mengenai penyakit ini. Bagaimana ia boleh terjadi, bagaimana merebak […]

Campuran Susu dengan Asam, Ikan Bahaya?

Lewat petang tadi tersebar tulisan yang melarang orang ramai mencampurkan susu dengan buah-buahan masam seperti oren, limau, nanas dan sebagainya. Katanya gabungan susu dengan bahan masam bukan satu makanan sihat dan boleh menyebabkan mudarat kesihatan. Maklumat yang disampaikan itu tiada rujukan jelas dan memberi nasihat bersahaja agar orang ramai tidak makan gabungan tersebut. Sedikit carian […]

Saringan HIV Bakar Pengantin

Setiap insan yang waras sudah pasti inginkan berkahwin, membina keluarga dan melahirkan zuriat yang soleh. Tetapi sebelum berlangsungnya sesatu ikatan yang sah, pasangan wajib mengetahui hak diri dan kemampuan masing-masing bagi melayari bahtera sehingga akhir hayat. Kemampuan itu terdiri dari kemampuan fizikal, mental dan sosio-ekonomi. Sihat tubuh badan, bebas dari segala penyakit yang boleh membahayakan […]

Lahir Selamat

Kehidupan doktor banyak yang manis. Saat paling manis apabila kita dapat selesaikan suasana cemas pesakit. Klinik kami memang sediakan khidmat ABC (Alternative Birthing Center). Ianya dikhususkan kepada kes-kes yang berkod putih. Ibu hamil kali ke 2 hingga 5, tiada penyakit lain, kedudukan bayi tidak songsang/senggeng/melintang dan beberapa kriteria lain lagi. Kod ini sesuai untuk lahir […]

Jawab Doktor Tentang Ubat Gigi Berflorida.

BAHAYA UBAT GIGI BERFLORIDA? INI JAWAB DOKTOR GIGI Seraya melayani fb saya terjumpa komen PROF MUHAYA mengenai isu FLOURIDE didalam UBAT GIGI. Saya dengan tegas menyangkal pendapat beliau mengenai kesan ubat gigi yang mengakibatkan PINEAL GLAND CALCIFICATION dan saya turut kecam sekeras-kerasnya tuntutan beliau kepada orang ramai dengan saranan tidak menggunakan UBAT GIGI BERFLUORIDA. Isu […]

Apakah Beza Khitan Anak Perempuan antara Malaysia dan Afrika?

Isu khitan anak perempuan dihangatkan semula sejak akhir-akhir ini. Perbahasan yang dikemukakan itu merujuk kepada definisi khitan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang membahagikan khitan kepada 4 kategori.[1] Potong Kemaluan Perempuan (Female Genital Mutilation) seperti yang digambarkan oleh WHO itu tidak sama dengan khitan alam melayu Islam di sekitar Nusantara ini. Tulisan ini merujuk kepada amalan […]

Sarapan Pagi Pengaruhi Emosi Anak

Oleh Pn Ruqayyah Muhd | Dietitian USM Sambil saya menyiapkan bahan untuk memasak esok pagi, anak kedua saya buat permintaan. “Ibu, esok boleh tak buat lempeng tak special. Zariff tak nak lempeng special tu. Suka yang tak special punya. Yang ibu selalu buat hari cuti tu.” Saya anggukkkan kepala saja. “InsyAllah kalau sempat ibu buat […]

Petua Terkena Gigitan dan Tertusuk Paku

Jika digigit binatang berbisa, dapatkan bantuan segera dari klinik atau hospital. . 1) Jangan bakar kaki dengan minyak masak. Dah lah sakit digigit dan bisa merayap, kaki pulak terbakar. Doktor terpaksa rawat dua penyakit pula. . 2) Jangan sedut luka gigitan. Kan double kojol sebab sedut bisa binatang. . 3) Jangan kejar binatang tu semata-mata […]

Kuman Bekam

Sedih dengar cerita seorang pesakit yang pernah dijangkiti virus Hepatitis C akibat berbekam. Mungkin ianya satu kes terpencil, tetapi boleh dijadikan iktibar kepada penggemar bekam seluruh dunia. . Kisahnya bermula beliau dihinggapi Hepatitis C. Setelah diselidik tiada sumber lain yang menyebabkan sumber jangkitan kecuali beliau pernah berbekam sebulan sebelum itu. Nasib baik beliau segera dirawat […]

Ubat Cair Darah Ibu Hamil

​KEMATIAN IBU BERSALIN Oleh: Prof Imelda Balchin Hari ini saya berbincang dengan pakar-pakar O&G dari negeri-negeri lain di Malaysia, dan juga Ustaz di PPUM tentang kematian ibu-ibu bersalin. Setiap tahun, di Malaysia, seramai 13 atau 14 ibu bersalin meninggal dunia disebabkan darah beku di dalam saluran darah paru-paru (pulmonary embolism). Dalam 100 kematian ibu bersalin di […]

Bahaya Strok / Angin Ahmar

STROK Sembang pagi bersama ahli kumpulan wasap pagi ni.. . “Dinasihatkan sesiapa yang ada Darah Tinggi atau Kencing Manis atau Cholesterol Tinggi atau kesemuanya sekali supaya makan ubat Aspirin atau apa sahaja pencair darah.” Ujar seorang sahabat yang kini menjadi YB di sekitar Selangor. Beliau istiqomah dan terlalu cakna dengan rakyat setempat. “Kalau tidak…boleh terdedah […]