Botol Plastik Punca Kanser?

Sekurang-kurangnya terdapat dua sebaran maya yang memberi amaran kepada orang ramai supaya tidak menggunakan botol/bekas plastik kerana menjadi punca kepada kanser. Amaran pertama adalah larangan dari menggunakan bekas plastik ketika menyediakan juadah minuman dan makanan. Begitu juga larangan memasukkan botol plastik dalam mikrowave kerana ia mengundang 52 jenis kanser.

Sebaran kedua mengenai amaran dari seorang selebriti TV, Sheryl Crow yang kononnya pengidap kanser payudara supaya masyarakat tidak menggunakan botol plastik semasa meminum air, terutama sekali botol plastik air mineral yang terdedah atas dashboard kereta.

.

Saya terus membuat sedikit selidikan mengenai perkara tersebut. Saya menemui kenyataan dalam laman Youtube.com dari Sheryl Crow. Beliau telah membuat penafian sejak 2009 lagi. Malah selebriti Sheryl Crow berkenaan tidak pun menghidap kanser payudara akibat dari meminum air dari botol plastik.[1] Sebaran maya yang tidak bertanggungjawab itu cuba mengaitkan penggunaan botol plastik kitar semula mengandungi dioxin. Dioxin adalah salah satu bahan kimia yang dilepaskan dari botol plastik apabila mengalami perubahan suhu ektrim samada terlalu panas atau sejuk, dan ia dikaitkan sebagai agen pencetus kanser (carcinogenic).

.

Selain tokoh selebriti, terdapat juga sebaran maya yang cuba memalitkan universiti tersohor seperti Johns Hopkin yang kononnya mengeluarkan kenyataan rasmi berkaitan kanser dan penyebabnya. Penafian juga dibuat oleh Johns Hopkin.[2] Banyak lagi sebaran berita palsu lain yang disebarkan tanpa sebarang objektif dari para penyebar maklumat.

.

Dalam isu yang sama, laman web rasmi cancerresearchuk.org juga mengeluarkan kenyataan penafian.[3] Mereka menyatakan, terdapat kajian bahawa sejumlah kecil bahan kimia akan terperangkap dalam botol air minuman semasa proses pengilangan. Tetapi jumlahnya terlalu rendah. Kajian pengesahan telah dilakukan, botol plastik dipanaskan pada suhu 60⁰C (140⁰F) beberapa jam, paras bahan kimia yang terlepas ke dalam air dari dinding botol amat rendah dan selamat digunakan.

.

Botol plastik yang dijual biasanya dibuat dari plastik bernama polyethylene terephthalate (PET atau PETE). Ia senang digunakan kerana ringan, senang buang, boleh kitar semula walau digunakan berkali-kali.

.

Dua bahan yang kononnya dilepaskan dari PET ini jika berada dalam suhu sejuk; iaitu dioxin dan DEHA (diethylhydroxylamine). Namun dakwaan mengatakan DEHA ini dilepaskan dari PET adalah tidak benar, kerana DEHA tidak terlibat pun dalam campuran proses pembuatan botol plastik. Pun begitu pada Jun 2003, Makmal Pusat Swiss telah mengesahkan dalam kajian mereka bahawa DEHA tidak dijumpai dalam mana-mana botol plastik yang dikitar semula. Dengan itu WHO juga telah mengeluarkan kenyataan bahawa kandungan DEHA (jika wujud pun) adalah terlalu kecil dan selamat diguanakan botol plastik.[4] Isu ini juga disokong oleh Persatuan Kanser Amerika dan International Agency for Research on Cancer (IARC). Mereka menegaskan sekali lagi lagi bahawa DEHA bukan agen kanser.

.

Bagi dioxin pula, Majlis Kimia Amerika mengesahkan tiada kajian yang mengaitkan dioxin dalam botol plastik penyebab kanser. Malahan, dakwaan dioxin sebagai agen kanser juga tiada asas saintifik. Ini kerana dioxin adalah satu bahan kimia yang hanya terurai dalam suhu yang terlalu ekstrim melebihi 700⁰F (371.1⁰C). Terlalu amat sukar keadaan suhu yang ektrim itu berlaku dalam sinaran panas dalam kereta.[4] Sudah tentu kereta itu sendiri sudah terbakar dan meletup.

.

Sekian ulasan ringkas petang rabu dari suhazeli.com

fb.com/drsuhazeli

10.1.2018

Kuala Berang

.

Pautan:

[1] Penafian berkaitan Sheryl Crow hidap kanser. https://www.youtube.com/watch?v=YHKeRjoKMBI

[2] Penafian dari Johns Hopkin. http://www.hopkinsmedicine.org/kimmel_cancer_center/news_events/featured/cancer_update_email_it_is_a_hoax.html

[3] Kenyataan dari Cancerresearchuk. http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/cancer-controversies/plastic-bottles-and-cling-film

[4] Isu botol plastik yang dikitar semula. http://www.snopes.com/medical/toxins/plasticbottles.asp

Kuliah Maghrib Antara Fakta atau Auta? 

Kuliah Maghrib Khas Masjid Pinang Merah, 5hb Nov 2017.

Catatan oleh: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1678107075542715&id=100000303155013

1. Dalam sesuatu perkara, kita hendaklah bertanya kpd ahli. Dalam perkara agama, bertanyalah kpd para alim ulama, bagi isu perubatan, tanyalah kpd yg arif dlm perubatan, pegawai perubatan yg bertauliah.
2. Sistem penghadhaman manusia, x sama dgn sistem perkumuhan. Benar dlm badan manusia ada spinter(penapis), namun bukanlah proses penghadaman badan, air yg diminum secara berdiri, akan terus masuk ke buah pinggang.
3. Penyakit berjangkit dlm dunia, terdapat 216 jenis kuman yg boleh berjangkit kpd org lain.(infectious diseases). Darpd jumlah itu, 27 drpdnya amat2 merbahaya. Cth ; denggi, malaria, demam capak, tibi, defteria(kerongkong), …bahaya dlm ertikata boleh membawa maut.

Negeri Trgnu pd tahun lpas, merupakan negri ke5 teratas kes denggi yg tinggi.

4. Bagaimana sekiranya kuman yg berbahaya tadi terkena pd manusia?

Rawatan yg diberikan adalah, masuk wad, bg antibiotik dan sbgainya yg berkaitan. Tindakan trhdp masyarakat umum pula, ialah usaha pencegahan secara menyeluruh. Bergantung kpd jenis penyakit yg menular.
5. Salah satu unsur penting dlm kesihatan ialah memberikan perlindungan secara imunisasi (vaccine) kpd anak2. Kajian oleh para pengkaji sejak berkurun, usaha imunisasi ini telah banyak menurunkan kes2 kematian dri wabak penyakit berbahaya ini.
6. Apa itu vaccine?..

Vaccine adalah sejenis ubat yg diberikn kpd anak2; bayi, yg mengandungi virus yg telah dimatikan / dilemahkan dlm bentuk yg dinamakan toksoid. Dgn harapan, kuman2 yg dsuntik tadi, merangsang sistem imunisasi badan.
7. Sebagai contoh, pesakit yg terkena penyakit “jintungan / bertih / cacar air / chickenpox”, petua org2 dahulu, katanya, setelah seseorang terkena chickenpox, tidak akan mengalaminya bagi kali kedua. Tidak dinafikan ada kes yg berulang, ttapi majoritinya hanya sekali shj. Org2 tua dahulu, cara pengubatan mereka, mnggunakan serai kayu untuk hilangkan gatal dan sejukkan badan (symptomatic treatment)…
8. Dari 27 kuman berbahaya tadi, ada kuman2 tertentu sangat bahaya, maka kita x perlu menanti penyakit terkena pd badan. Cth; tibi… Pada seawalnya telah dimasukkan virus tibi yg dimatikan supaya badan manusia bersiap siaga sekiranya serangan penyakit tiba…

Pakar kanak2 muslim, ketika kegemipangan islam terdahulu, Ar Razzi merupakan pelopor kpd proses imunisasi.
9. Penyakit demam cacar(smallpox), 30% peratus yg dijangkiti cacar :- meninggal. Smallpox adalah dari kerabat cowpox, dari kajian, mereka yg bekerja, berurusan secara langsung dgn pemeliharaan lembu, tersangat sedikit terkena jangkitan cowpox mahupun smallpox. Elemen dr lembu diambil dan dicucuk kpd orgramai, ternyata gejala penyakit ini dpt dikawal. DiMalaysia, smallpox lupus dalam tahun 1980.
10. POLIO : serangan kuman ke saraf tunjang mengakibatkan kecacatan pd kaki. Kalau serangan pd paru2, x dapt bernafas. Polio dlm malaysia diishtiharkan pupus dlm tahun 2000.

Walaupun sudah pupus d msia, tapi vaccine polio masih d berikn. Ada 3 buah negara yg susah utk d basmikan : Pakistan, Afghanistan dan Nigeria atas kekangan kesedaran masyarakat itu sendiri.
11. HIV dlm msia, bermula 1982. Selaras dgn pergerakan manusia yg semakin cepat, begitu jugalah virus penyakit, merebak dgn cepat.
12. Penyakit Campak; pd tahun 2000, trdapat 40juta kes.1/2 juta kematian. Komplikasi kpd pesakit; 8% radang paru2. 
13. Batuk Kokol ; penyakit yg menyerang kerongkong. Mengakibatkan saluran pernafasan bengkak dan tersekat. Tahun lpas shj, 5 kes kematian akibat defteria.
Kesimpulannya, kesemua penyakit2 berbahaya menurun apabila pengambilan vaksin sedari awal. Kesedaran masyarakat amat perlu kerana apabila penyakit ini terkena, nak mengawalnya amatlah sukar. 
* Dr Suhazeli Abdullah *

Pakar Perubatan Keluarga

Ketengah Jaya.

Kod Warna Ubat Gigi 

*#Kod_Warna_Ubat_Gigi*

.

Pelik-pelik sungguh sebaran tak benar mengenai kesihatan dan alat-alat perubatan akhir-akhir ini. Sebaran viral tu seolah-olah benar dari sudut perubatan tetapi tipu dari sudut fakta sebenar. Saya mengistilahkan feneomena ini sebagai Tipu-Sains. Jika kita tidak selidik fakta sebenar, kita akan tertipu. Malah kita pula menjadi agen penyebar berita tipu tersebut.

.

Terbaharu, disebarkan dalam video klip kod warna yang terdapat di kelonsong ubat gigi. Setiap hujung kelongsong ubat gigi ditanda dengan kod warna tertentu. Menurut video tersebut,

1) Kod warna biru bermaksud bahan didalamnya dicampur bahan semulajadi (natural) dan ubat.

2) Kod warna hijau pula adalah bahan semulajadi,

3) Kod warna merah adalah campuran bahan semulajadi dan kimia.

4) Kod warna hitam pula dicampur kimia tulen.

.

*Fakta Sebenar*

.

Fakta sebetulnya adalah kod pengecaman mesin semasa proses pembuatan. Ia dikenali sebagai tanda warna (color marks) atau tanda mata (eye marks). Bertujuan memudahkan pengecaman mesin berkomputer menyukat setakat mana paras untuk berhenti semasa melipat dan gam (seal) dibahagian belakang kelongsong ubat gigi. Ianya BUKAN melabel isi kandungan di dalam ubat gigi tersebut samada bahan kimia atau semulajadi.

.

Umat Islam dinasihatkan berhati-hati dalam membuat sebaran tidak benar ini. Selidik dan teliti dahulu punca kesahihan dari pihak yang berkenaan. Janganlah jari jemari kita lebih laju dari kepala yang berotak ini.

.

Wallahua’lam

.

Suhazeli Abdullah

Fb.com/drsuhazeli
11.7.2017

Kuala Berang

Budu dan Pegaga Ubat Kanser?

*#Budu_dan_Pegaga_Ubat_Kanser*
Budu adalah salah satu makanan rakyat Kelantan sejak turun temurun. Ia diperbuat dari pemeraman ikan dalam satu tempoh tertentu dan menghasilkan cairan seakan-akan sos, samada ianya sos bilis atau sos ikan-ikan tempatan seperti ikan tamban, ikan parang dan sebagainya. Rakyat kelantan amat bangga dengan penemuan kajian yang dijalankan oleh Dr Lee YY dan rakan-rakan mereka dari USM Kubang Kerian.[1] Mereka mendapati bahawa tradisi memakan budu dan pegaga dikalangan penduduk Kelantan secara tidak langsung mengurangkan jangkitan kuman H. Pylori.
.
Kuman H. Pylori adalah sejenis kuman yang paling banyak didapati dalam perut sebahagian besar manusia di dunia. Dicatatkan sebanyak 50 – 70% penduduk dunia dijangkiti dengan kuman H. Pylori ini.[2] Jangkitan kuman H. Pylori ini mengakibatkan perut akan menjadi nipis atau “luka” (Peptic Ulcer). Wujudnya kuman ini dalam perut kita boleh menyebabkan gejala sakit perut terutama ketika perut kosong, loya, kurang selera makan, selalu sendawa, perut sebu dan kurang berat badan mendadak.[3] Istilah yang biasa digunakan oleh orang ramai adalah penyakit gastrik. Pengesahan hanya boleh dibuat dengan beberapa ujian khusus yang akan dilakukan oleh doktor pakar.
.
Kuman H. pylori ini merebak apabila makanan tercemar dengan najis. Bawaannya adalah sumber air serta makanan yang tidak bersih. Kaedah pembuangan najis juga amat penting. Bagi pengguna tandas lubang, risiko untuk jangkitan kuman HP ini amat tinggi. Kanak-kana mudah dijangkiti terutama apabila berada dalam masyarakat yang miskin, kepadatan penduduk yang tinggi disesatu kawasan seperti setinggan, kaedah pengurusan kumbahan dan najis yang tidak teratur dan seumpamanya.
.
Bagaimana Ulser Perut ini boleh menyebabkan kanser? Pada tahun 1994, Agensi Kajian Kanser Antarabangsa mengklasifikasikan kuman H. pylori sebagai karsinogen atau bahan penyebab kanser.[4] Pengkelasan dalam kumpulan 1 karsinogen ini sama taraf dengan bahan-bahan lain seperti rokok, daging proses, arak dan radiasi matahari.
.
Berbalik kepada kajian yang dilakukan oleh pengkaji dari USM itu, kajian yang mereka lakukan adalah mengenai sosiobudaya dan amalan pemakanan dikalangan penduduk Kelantan. Menurut mereka Kelantan adalah salah satu negeri yang terendah jangkitan kuman H. Pylori. Mereka bukan mengkaji kejadian kanser dikalangan rakyat Kelantan. Penemuan utama mereka adalah mengenalpasti lima amalan yang tidak menjaga kebersihan boleh menyebabkan jangkitan kuman HP ini; penggunaan perigi, penggunaan tandas lubang, tidak memasak air minuman, tidak membasuh tangan selepas buang air besar dan sebelum makan. Manakala dalam kajian itu secara tidak langsung pengamalan seperti minum teh, memakan budu serta pegaga mengurangkan risiko jangkitan HP.
.
Kajian yang hampir sama dengan beberapa orang pengkaji China, mendapati amalan memakan makanan organ dalamam haiwan, darah, ikan, makanan laut dan ayam ternak menyebabkan kurang jangkitan kuman HP.[2] Asas kepada semua pencegahan jangkitan kuman HP adalah amalan pemakan yang baik dan bersih.
.
Kesimpulannya, adakah budu dan pegaga ubat kanser? Tidak secara terus. Ibarat seperti tulisan sinis yang mengatakan memakai coli di kalangan wanita adalah penyebab kanser payudara. Bukan akibat coli itu yang sebenarnya penyebab kanser, tetapi amalan lain seperti merokok, mimum arak dan seumpamnya lah yang menjadi punca risiko. Dengan kata lain, gaya hidup sihat, penjagaan kesihatan dan amalan makanan yang sihat secara terus boleh mencegah kanser dikalangan manusia. Elakkan mengambil bahan-bahan karsinogenik.
.
Semoga bermafaat
.
Suhazeli Abdullah
fb.com/drsuhazeli
5.7.2017
Kuala Berang
Pautan
[1] Lee Y. Y. et al. Sociocultural and dietary practices among Malay subjects in the north-eastern region of Peninsular Malaysia: a region of low prevalence of Helicobacter pylori infection. Helicobacter 17, 54–61 (2012). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22221617
[2] Kajian Kuman H Pylori di China. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5004161/

Nasib Anak Haram 

​Oleh: SN Nabila | MedicalMythBustersMalaysia 


Rujuk Sana, Rujuk sini. Leceh!!
Hamil tanpa pernikahan yang sah serta ‘campurtangan’ Jabatan Kebajikan Masyarakat(JKM) tidak boleh dipisahkan. Malahan ada yang tanpa usul periksa menuduh bahawa JKM akan mengambil anak-anak ini dan memisahkan ibu dan anak. Sebenarnya matlamat asalnya adalah dischargekan bayi serta ibu kepangkuan keluarga. 
Kelahiran luar nikah terbahagi kepada dua kategori ;
1) Bawah umur 18 tahun ke bawah yang mana berkait dengan akta kanak-kanak.

2) Lebih dari 18 tahun

Kategori 1),
Kanak-kanak/remaja perlu di rujuk ke JKM oleh Pegawai dari Jabatan Kerja Sosial Perubatan (JKSP) hospital sekiranya ada timbul apa-apa keraguan yang boleh dianggap pengabaian oleh ahli keluarga. 
Contoh; 

Kelahiran bayi yang tidak di ingini oleh ahli keluarga, isu pengangkatan oleh individu atau isu sosial yang di kenal pasti. 

Namun sekiranya ahli keluarga seperti ibu/ayah/penjaga/datuk/nenek mahu bertangungjawab terhadap bayi dan ibu yg melahirkn bayi terdebut dan mempunyai perancangan yg kukuh terhadap kedua-duanya, maka kes di laporkan kepada JKM sebagai makluman dan rekod. 
❌ Bayi tersebut tidak di ambil oleh pihak JKM.
Kategori 2),
Bagi kategori kedua, (** juga untuk kes pertama) ibu dan juga bayinya perlu di discaj bersama ahli keluarga (ibu/bapa/adik-beradik ) walaupun pesakit telah berusia 40 tahun sewaktu melahirkan anak tanpa pernikahan yang sah. 
Ini bertujuan supaya ibu dan bayi selamat pulang ke pangkuan ahli keluarga dan selain mempunyai perancangan yg baik. 
** Peranan Pegawai JKSP pula bukan sekadar memastikan bayi dan ibunya selamat pulang kepangkuan keluarga, mereka juga memberi penerangan apa yg mungkin berlaku bila bayi mereka membesar dengan berbinti dan bin kn “Abdullah or 99 nama Allah di sijil lahir”.
Sebenarnya, pihak hospital, JKSP dan JKM bukanlah jenis yang mahu menjaga tepi kain ibu yang hamil tanpa nikah ini tetapi lebih kepada;
1) Memastikan ibu dan bayi pulang dengan selamat kerana melahirkan bukan setakat bayi sudah keluar sahaja, tetapi juga melibatkan risiko perdarahan selepas kelahiran, bayi kuning, jangkitan kuman terhadap anggota sulit dan lain-lain lagi.
2) Tidak berlaku pengabaian kanak-kanak atau ibu yang belum tentu bersedia menggalas tanggungjawab sebagai ibu muda maka penglibatan ahli keluarga amat dititikberatkan.

3) Tidak melibatkan perdagangan bayi/jual beli bayi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.
Tidak ada istilah pihak hospital sengaja ‘kepochi’ terhadap urusan ibu muda/ibu tidak bersuami ini dengan memaklumkan kepada ahli keluarga dari membenarkan rakan-rakan (yang kadangkala tak semenggah) ataupun orang asing yang dischargekan mereka.
Bukan tidak pernah pegawai dimarah, diugut dan dirayu agar hal ini tidak diberitahu kepada ahli keluarga. Malahan ada yang memohon agar kandungan yang sudah membukit itu digugurkan.
Hakikatnya, jika tidak ada ahli keluarga yang mahu mengambil tanggungjawab terhadap bayi tersebut, maka menjadi tanggungjawab pegawai JKSP untuk merujuk kepada JKM bagi urusan discharge bayi. 

Bagi kes remaja/ibu terbabit pula, kebiasannya mereka akan dihantar ke pusat jagaan kelolaan JKM bagi tujuan memberi suntikan kerohanian kepada mereka. Itupun jika ahli keluarga merasakan bahawa mereka belum mampu untuk menguruskan anak dan ibu tersebut.
Oh ya, di hospital juga terdapat badan agama islam yang diterajui oleh ustaz dan ustazah yang berkelayakan yang akan memberi kaunseling keagamaan bukan sahaja kepada ibu/remaja terbabit tetapi juga kepada ahli keluarga. 
** Kebiasaannya bagi kes unmarried begini, disiplin terlibat akan terus refer kepada badan berkait.
Bagi kes kanak-kanak atau remaja bawah umur pula;
Ibu/remaja juga akan direfer kepada unit psychiatrict jika masih belum mampu menerima keadaan diri. Ini bukan bermakna mereka gila tetapi mahu menaikkan semula jati diri. Kerana ironinya mereka ini juga terasa dengan tindakan komuniti yang jenis baling batu sembunyi tangan. Dia dah cerca mereka dengan kata nista, kemudian dia tuduh orang hospital pula bikin onar.
Ada remaja bertindak untuk menyembunyikan siapa yang menghamillan mereka sedangkan ia merupakan kes yang menyalahi undang-undang dan hukum agama itu sendiri. 

Kebiasaannya dengan kerjasama dari unit psychiatric, ibu/remaja akan bercerita dan membuka rahsia agar keadilan terhadap mereka boleh diperoleh.
Bukan senang sebenarnya mahu memulihkan emosi remaja yang terpaksa menelan aib diwaktu terlalu muda, tetapi dengan usaha pihak hospital serta kerjasama bersama JKM maka remaja ini ada juga tempat meluahkan segala derita rasa.
Cuma sayang, selain tohmah masyarakat yang jumud ada juga ahli keluarga yang enggan menerima anak mereka yang sudah terlanjur. Arang sudah diconteng katanya. Jadi, walau macam mana usaha pihak hospital, JKSP dan JKM pun tanpa kerjasama ahli keluarga, maka berlaku lagilah kehamilan tak bersuami pada tahun berikutnya. Lagi…dan lagi….
Notakaki;

Nasi memang dah jadi bubur. Tapi kalau kena dengan rencah, rasa bubur dah serupa bubur mcD. 
P/s;

Macam mana misi passover kes macam ni? Tidaklah pakai haler atau portable mic untuk kasi tahu seluruh wad/satu hospital. Malahan kes begini akan menjadi kes terakhir di pass over bagi menjaga privacy dan kehormatan ibu/remaja. Maka, jangan pelik/buat-buat nak ambil tahu kalau ada kes ibu diasingkan atau misi passover sambil bisik-bisik. Jangan tuduh misi mengata kalian dah la.
#BelNawhen

Experience in OT, HDW/ICU Paediatric Isolation + SCAN ward and medical ward.

#SayaJururawat

#EducatePromoteProtect

#D_o_N

Tuberkulosis 

*#TB*

TB bukan bermaksud takut bini tetapi sejenis penyakit bernama tuberkulosis. Ia pula dikategorikan kepada 2 jenis samada TB paru-paru atau bukan paru-paru. Boleh juga dikategorikan kepada TB calit kahak (smear) positif atau calit kahak negatif. 

TB ni sejenis penyakit berjangkit. Bergerak dari seorang ke seorang lain melalui udara. Jika kita bergaul rapat dengan pengidap TB smear positif, kita mempunyai risiko tinggi untuk dijangkiti. Tambahan pula jika tempat pergaulan kita bersama pesakit TB itu terkurung. Pengudaraan hanya berlegar setempat seperti bilik ber’aircond’. Lagi tinggi kadar risiko jangkitan. 

Jika pesakit disahkan TB kahak positif, saya selalu nasihatkan beliau rehat di rumah. Jika dia kerja, saya akan beri MC sehingga minima 2 minggu. Jumpa semula minggu ke-2 setelah mendapat rawatan ubat TB. Sapuan kahak akan diambil. Kita mendapati seawal dua minggu pertama, majoriti kuman TB dalam kahak pesakit sudah tiada. Bermakna, risiko jangkitan kepada orang lain akan berkurang. 

Sepanjang tempoh 2 minggu pertama rawatan intensif, pesakit dinasihatkan kurangkan pergaulan secara bebas dalam masyarakat. Nak istilahkan kuarantin pun bolehlah, tetapi bukannya berkurung dalam bilik jeriji besi! Bagi mengelakkan risiko jangkitan, pesakit atau ahli keluarga digalakkan memakai pelekap muka (mask). Jika batuk, elakkan secara terbuka, tersembur air liur atas muka keluarga. Gunakan saputangan atau tutuplah mulut-hidung semasa batuk. Makan ubat TB tanpa engkar. Ikut aturan, jangan gelong. 

Dari segi makan minum,  tiada pantang larang. Makan aje ikut selera. 

Ahli keluarga atau sahabat handai terdekat pula dikehendaki datang ke klinik tanpa segan silu. Kami akan lakukan saringan TB. 

InshaAllah penyakit TB 100%sembuh. 

Sekian info-nasihat dari suhazeli.com 

Fb.com/drsuhazeli 

20.4.2017

Ketengah Jaya Dungun 

Bahayakah Ultrasound Bayi

*#Bahayakah_Ultrasound_Bayi*
Sehari dua ni gegak gempita dalam dunia perubatan mengenai satu dapatan jurnal yang menyatakan ultrasound boleh membahayakan bayi. Kajian ke atas 22 ekor species arnab itu dilaporkan oleh pelajar UiTM.[1] Mereka mendapati bayi-bayi arnab yang didedahkan kepada ultrasound semasa hamil boleh menyebabkan tulang poros (osteoporosis).[2]
Agak pelik dapatan dari kajian ini. Pengsampelan beberapa ekor arnab yang hamil dan didedahkan kepada ultrasound selama 30, 60 dan 90 minit menunjukkan komplikasi negatif sehinggakan tulang temulang bayi-bayi arnab menjadi poros/rapuh.
Pemeriksaan doktor ke atas ibu hamil menggunakan ultrasound tidak lah mengambil masa yang lama sehingga setengah jam dalam sesatu sesi. Paling ringkas 5 minit siap.
Apa yang pelik hasil kajian berkenaan? Penulis yang membuat ulasan kepada kajian itu terus membuat konklusi bahawa jika ultrasound yang serupa didedahkan kepada janin manusia, hal yang sama akan terjadi, tulang poros. Sedangkan anatomi dan fisiologi arnab tidak sama dengan manusia. Jangkahayat arnab pun berbeza. Bayangkan prob ultrasound yang sama diguna ke atas sekecil arnab. Sudah pasti ianya mungkin memberi kesan yang berbeza. Janin arnab 10 kali lebih kecil berbanding dengan janin manusia.
Dari satu sudut, kaedah kajian seperti ini ada sisi benarnya. Kajian seumpama ini diberi nama kajian fasa pra-klinikal makmal. Ia boleh diterima sebagai salah satu kaedah ujikaji. Menggunakan haiwan sebagai subjek kajian ini adalah kaedah biasa dan digunapakai serata dunia. Bukan sahaja arnab, malah tikus, kambing, kuda, monyet, kinzir dan lain-lain. Pemilihan haiwan ujikaji makmal ini dikawal ketat dan perlu mematuhi etikanya tersendiri.
Kajian tersebut sepatutnya disusuli pula dengan kajian klinikal ke atas manusia samada dapatan dari kajian berkenaan memberikan impak yang besar samada sudut negatif atau positif. Ini kerana kajian ke atas haiwan masih dianggap pra matang untuk digeneralisasikan kepada makhluk manusia. Tindakbalas sesuatu ubat atau alat yang sedang dikaji mungkin menghasilkan natijah berbeza dari sudut fizikal serta fisiologi manusia. Jika ianya negatif seperti kajian arnab di atas, perlulah dibuat kajian fasa klinikal ke atas manusia. Jika benar berlaku perkara yang sama ka atas manusia, baharulah kita boleh mendakwa sesuatu ubat atau alat berkenaan mempunyai kesan negatif.
Namun, adakah ianya perlu? Sesetengah kajian ke atas haiwan tidak perlu diteruskan kajian susulan ke atas  manusia atas sebab-sebab tertentu. Ia tertakluk kepada etika dan kesusuaian kaedah kajian berkenaan.
Jika dilihat laporan asal kajian tersebut, termuat dalam jurnal Sciencedirect.com. Interpretasi yang diberikan amat berbeza.[3] Penyelidik mendapati ultrasound meningkatkan kepadatan tulang. Bukannya semakin poros.
Namun diperhatikan bahawa sudah banyak kajian saintifik yang lebih besar sebelum ini menyatakan sebaliknya. Ultrasound adalah selamat dan realiti pengalaman sebahagian besar doktor perubatan pun sebegitu. Ultrasound adalah selamat tanpa mendatangkan mudarat. Boleh lihat meta-analisis kajian yang berkaitan dengan penggunaan utrasound ini sejak lebih dari 3 dekad yang lalu. Sejumlah 61 penulisan diterbitkan dari 41 pelbagai jenis kajian: 16 kajian terkawal (controlled trials), 13 kohort (cohort) dan 12 kajian kawalan kes (case-control studies). Mendapati Ultrasound semasa hamil tidak dikaitkan dengan kesan negatif kepada ibu dan bayi seperti kegagalan fizikal, saraf, kejadian kanser dikalangan kanak-kanak, lemah daya intelektual dan penyakit mental.[4]
Semoga pencerahan ini dapat menghilangkan rasa risau dan takut dikalangan ibu hamil untuk bertemu dengan doktor dan seterusnya bersedia menjalani pemeriksaan ultrasound jika perlu. Tidak perlu terpengaruh dengan para penghasut yang senantiasa tegar memesongkan fikiran masyarakat ke dearah yang semakin jumud.
Suhazeli Abdullah
fb.com/drsuhazeli
#MedTweetMY
#MedicalMysthBustersMalaysia
17.4.2017
Felda Jerangau
Pautan:
[3] Effect of B Mode Diagnostic Ultrasound by UiTM (Original Article). http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1078817411001489
[4] Meta-analysis of Safety using Ultrasound in Pregnancy. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19291813

Kenapa Ujian Minum Air Gula dibuat? 


Terdapat sorang netizen facebook pertikai ujian air minum air gula yang dilakukan ke atas ibu hamil. Sehinggakan beliau menyarankan saman KKM kerana mengarahkan ujian tersebut dibuat. 

Berikut adalah jawapan saya dalam soalan yang sama pernah diajukan oleh pesakit. 

*Soalan*
Apakah rasionalnya setiap ibu yg mengandung akn disuruh minum air gula? Kenapa mesti minum & apakah kesan jikalau tidak minum air gula tersebut?

*Jawapan*
Ujian minum air gula (Oral Glucose Tolerance Test)
Rationalnya adalah mengesan kencing manis samada semasa mengandung atau tidak.

*Kaedah:* Ibu diminta berpuasa sedari jam 10 malam. Dengan ini paras gula dalam darah di pagi hari (jam 8 pagi) adalah paling minima. Jika melebihi hadnya maka dikira diabetes. Namun sistem badan kita yg Allah jadikan amat hebat kerana insulin akan mengawal keseimbangan gula dalam darah. Kemudian ujian minum air gula dilakukan bagi _challenge_ tindakan insulin dalam badan. Bagi ibu yang berisiko, insulin badan tidak dapat berfungsi dengan baik. Justeru bacaan nya akan melebihi paras. Ia akan di kira sebagai kencing manis semasa mengandung.

*Berikut adalah faktor risiko yang mewajibkan seseorang itu menjalani ujian MOGTT:*

1. Hamil itu sendiri adalah risiko kerana komposisi badan sudah berubah. Dan berat badan bertambah
2. Umur melebihi 25 tahun.
3. Sejarah keluarga kencing manis
4. Mempunyai sejarah berat bayi sebelum ini lebih 4 kg
5. Berat badan melebihi 80 kg
Dan beberapa risiko lagi

*Kesan kencing manis semasa hamil*

*Kepada ibu*: akan selalu pengsan dan boleh bawa maut
*Kesan pada janin:* Tumbesaran terbantut, air ketuban banyak, kerosakan tulang belakang janin, kelahiran pra matang, dan boleh membawa kematian bayi dalam kandungan.

Sekian

Fb.com/drsuhazeli
W: www.suhazeli.com
E: suhazeli@yahoo.com

Suplemen Bukan Ubat! Insaflah Wahai Teman. 

Oleh: Dr Mohd Fadhli Mohd Fauzi


Kebelakangan ini banyak produk makanan tambahan atau supplemen dalam pasaran bersilih ganti. Saya tiada apa-apa masalah dengan produk supplemen, namun apabila beberapa perkara dilanggar terutamanya bab pemasaran, ini memang pantang terutamanya bagi kami yang bekerja di bidang kesihatan.
Antara teknik pemasaran bagi melariskan jualan ialah dengan meletakkan pelbagai testimoni kononnya produk mereka ‘menyembuhkan penyakit’ atau ‘membantu kepada pemulihan penyakit’ terutamanya 20 penyakit yang dilarang pengiklanan mengikut akta seperti kencing manis, kanser, dan penyakit jantung.
Pesakit dengan 20 penyakit ini dikategorikan sebagai golongan yang ‘terdesak’ dan akan mencuba apa-apa sahaja atas nama ikhtiar. Di sinilah agen jualan akan ‘masuk jarum’ dengan pelbagai testimoni berkaitan penyakit ini. Demi bisnes yang dicari-cari, mereka hilang moral diri.
.
Testimoni.
Untuk makluman, penggunaan testimoni perubatan untuk produk makanan adalah melanggar Peraturan-Peraturan Iklan Makanan 2014. 
➡ [Bahagian II, 4(2)] Tiada  seorang  pun  boleh  mengiklankan  apa-apa  yang menyerupai testimonial,  pengendorsan  atau  mewakili  pendapat  atau  keutamaan mana-mana individu  atau  persatuan. 
➡ [Bahagian I] “testimonial”  ertinya  pernyataan  atau  pengakuan  atau  gambaran  secara langsung  atau  secara  tersirat  yang  dikeluarkan  oleh  mana-mana  individu berkenaan  keberkesanan  sesuatu  produk. 
Lebih malang, saya tidak nampak apa tindakan syarikat terhadap agen jualan mereka yang melanggar peraturan ini. Melalui satu komen, seorang agen mendakwa bahawa agen yang tidak beretika adalah kerana tidak hadir sesi taklimat berkala, maka ia bukan salah syarikat. Bolehkah syarikat mencuci tangan begitu sahaja? 😕
.
Testimoni realiti atau fantasi?
Testimoni yang bagus mereka ambil untuk dijadikan bahan pemasaran, malah ada juga yang merekacipta sahaja ataupun ciplak testimoni produk lain. Walaupun pelanggan mendapatkan rawatan moden pada masa yang sama, namun hanya produk yang akan dijulang namanya tanpa bukti bahawa ia disumbangkan oleh keberkesanan produk.
Manakala, apa-apa kesan buruk atau yang menyebabkan kematian, mereka akan nafikan dan minta bukti kukuh bahawa ia disebabkan oleh produk. Nampak double-standard mereka?
.
Produk, bukan bahan dalam produk.
Apabila diminta bukti kajian bahawa produk mereka ini memberi manfaat seperti yang diiklankan contohnya menyembuhkan penyakit atau membantu penyembuhan penyakit, maka diberinya kajian tentang ‘salah satu bahan dalam produk’, bukannya kajian tentang poduk ‘as a whole’. 
Nampak sama namun sebenarnya sangat berbeza. Lebih menampakkan kedangkalan mereka, diberinya blog atau testimoni semata-mata. Yang bijak sikit walau masih dangkal, mereka beri kajian peringkat makmal tentang ‘bahan dalam produk’.
.
Kajian RCT bukti sejati.
Seharusnya, bagi membuktikan keberkesanan produk, pihak syarikat perlu menjalankan kajian bertaraf ‘Clinical Trial’ atau ‘Randomized Controlled Trial’ (RCT) dengan menjadikan produk mereka sebagai Investigational Product. “Produk”, bukan “bahan dalam produk” dan pada dos-dos yang ditetapkan, bukan tentukan berapa sachet sesuka hati.
Kajian tahap RCT ini pun sebenarnya hanya mampu menentukan keberkesanan dalam persekitaran terkawal (efficacy), dan bukannya keberkesanan dalam dunia realiti (effectiveness). 
Untuk menentukan ‘effectiveness’, beberapa siri kajian lagi akan dilakukan. Inilah yang dilalui oleh ‘ubat’ sebelum boleh dipasarkan, malah lepas dipasarkan ia tetap dipantau ketat dan boleh ditarik semula jika dibuktikan bahaya. Semua indikasi, kontraindikasi, dos, dan info-info lain tercatat dengan jelas berdasarkan hasil kajian atas ‘produk’, bukan ‘bahan dalam produk’.
.
Doktor pun turut serta bukti produk berkesan.
Apabila ditegur, agen-agen ini akan memetik nama medical advisor mereka dan dijulang sebagai doktor senior. Jika sekadar doktor senior tanpa kepakaran dalam bidang sepatutnya, ia hanya boneka sahaja untuk melariskan jualan mereka. Atau mungkin juga doktor yang kononnya senior tapi sebenarnya Housemanship pun tak habis. 
Malah, mungkin sebenarnya mereka doktor phd dan bukannya doktor perubatan. Namun, apabila masyarakat dengar ia dijual oleh ‘doktor’, ramai terpedaya. Phd beli pun mungkin ada semata-mata untuk lariskan produk mereka.
.
Taja berjuta bukti produk berjaya.
Kejayaan syarikat untuk bertahan atau menaja berjuta-juta juga bukanlah indikator bahawa produk syarikat itu bagus. Ia boleh sahaja disebabkan oleh keuntungan yang dikaut melalui pemasaran tidak beretika. Jika mahu indikator keberkesanan produk, bawakan kajian tentang produk bertaraf RCT.
.
Teguran ikhlas.
Teguran buat agen jualan, janganlah jadi kakaktua mendengar apa yang upline atau syarikat kata. Jangan juga sekadar mendengar apa yang medical advisor syarikat kata yang tentunya ada ‘bias’. Positif positif juga, tapi jangan sampai diperbodohkan.
Mohd Fadhli Mohd Fauzi

19 Februari 2017

Kenapa Tiada Kajian atas Ubatan Sunnah?

Saya terima soalan dari netizen mengenai ubat-ubatan yang digunakan oleh orang ramai.
Soalan:
Dr. Pihak tuan memang tak pernah buat kajian ker atas Habbatus Sauda, Madu, Arabic Gum, Organik Pure Vinegar, Minyak Zaitun? Semua ni memang tak berguna langsung ker untuk kurangkan gejala penyakit. Kalau ada bagaimana?

Jawapan:
Saya yang berada diklinik kesihatan tidak membuat kajian secara khusus ubat-ubatan yang digunakan, kerana saya juga pengguna (end user). Kecuali terlibat dalam kajian klinikal (clinical trial) sesuatu ubat yang baru dalam proses pengsahihan keberkesaan, keselamatan dan kualiti. Ubatan untuk clinical trial ini sudah melepasi pra klinikal, fasa 1 dan 2 kajian yang dijalankan oleh pengkaji ubat.

Dalam dunia perubatan, apabila dakwaan sesuatu bahan itu boleh merawat atau mengubat sesuatu penyakit, maka dakwaan itu perlu dikemukakan bukti sahih dari kajian emperikal yang dijalankan. Termaktub dalam kaedah perubatan bahawa pembuktian itu wajib melalui fasa-fasa sebelum ianya berkesan dan selamat digunakan. Fasa kajian terbahagi kepada 5; Pra-Klinikal, Klinikal (Fasa 1 – 3) dan Pos-Kelulusan penggunaan. Setiap fasa ini penting bagi menjamin ketelusan, keselamatan dan keberkesanan ubat yang dipasarkan. Tindakan menarik balik kelulusan ubat boleh dikeluarkan dalam mana-mana fasa tersebut jika berlaku sesuatu yang tidak diingini ke atas ketelusan, keselamatan dan keberkesanan ubat.

Kaedah ini digunapakai kepada semua jenis ubat moden dan ubatan alternatif kerana dakwaan sesuatu ubat boleh menyembuhkan penyakit memberikan implikasi besar kepada pesakit.

Amalan yang biasa dijalankan adalah, pihak yang mendakwa sesuatu bahan/ubat itu boleh merawat penyakit, maka boleh dikemukakan dokumentasi mereka kepada Badan Berkuasa Kawalan Dadah Kebangsaan KKM. Di sana pihak yang menemui atau mencipta ubat tersebut diberi peluang untuk pembentangan akan profile produk, mekanisma ubat, cara penggunaan, keberkesaan, keselamatan dan ketelusan.

Jika ianya benar-benar memenuhi kriteria yang ditetapkan itu, tiada masalah untuk digunakan dalam premis kesihatan atau dijual difarmasi-farmasi seluruh negara.

Malah saya pun teruja ingin menggunakannya.

Suhazeli Abdullah
Insan Faqir
Fb.com/drsuhazeli

23.1.2017
Dungun

Syarikat Ubat Rasuah Doktor? 

Oleh: Prof Dr Harmy Mohd Yusoff, Pensyarah Fakulti Perubatan UniSZA.


Akhir-akhir ini terdapat banyak dakwaan berkaitan dengan isu perubatan berlegar secara meluas di alam maya. Ini termasuklah isu isu berkaitan dengan keberkesanaan sesuatu rawatan, ubat-ubatan baru, cara pencegahan penyakit dengan cara tertentu dan sebagainya.

Maklumat ini sangat pantas berlegar di ruang maya dan sangat mendapat perhatian daripada masyarakat.

Contohnya, Senaman lidah boleh menghalang seseorang daripada mendapat penyakit nyanyuk (Alzhemier disease). Rawatan kecemasan bagi mereka yang terkena stroke (angin ahmar) ialah dengan mencucuk jarum di bahagian telinga. Banyak lagi dakwaan dakwaan sebegini berlegar dalam masyarakat dan boleh menyebabkan kekeliruan dan kecelaruan pemikiran. Ironinya kadangkala ia boleh menyebabkan kemudaratan kepada mangsa kerana lewat atau tidak mendapatkan rawatan yang sepatutnya atau bergantung dengan cara rawatan yang belum dibuktikan berkesan.
Bertambah malang apabila sesetengah dakwaan tadi dikaitkan pula dengan agama, hadith atau amalan orang soleh yang kadangkala tidak dinyatakan sumber dan maklumat sebenarnya.
Menurut displin ilmu perubatan sesuatu dakwaan atau cadangan terhadap sesuatu rawatan mestilah berteraskan ilmu pengetahuan yang sahih dan disokong oleh kajian kajian empirikal. Islam tidak membenarkan sesuatu dakwaan dibuat tanpa merujuk kepada asas kepada kelimuan tadi.

Sebagai mana displin ilmu hadis yang menekankkan kesahihan sesuatu hadith mengikut tingkatan tertentu berdasarkan ketelitian dan kebolehpercayaan periwayat hadith tersebut sebelum ia mencapai darjat mutawatir, sahih hasan, hasan, hadith dhaif ataupun palsu.
Begitu juga di dalam ilmu perubatan terdapat beberapa tingkat pembuktian berdasarkan bukti bukti yang diperolehi.
Tingkat pembuktian adalah seperti berikut:
1a. Peringkat pembuktian Aras 1a;

Bukti yang di dapati mestilah melalui meta analysis di mana berpuluh-puluh atau beratus kajian digabungkan semuanya dan dianalisa semula. Tujuannya ia untuk melihat sejauh mana sesuatu kajian itu dijalankan dengan telus tanpa sebarang bias (berat sebelah) dan sesuatu keputusan atau dapatan itu konsisten pada semua kajian tersebut sehingga satu kesimpulan yang amat meyakinkan boleh dibuat dan dijadikan amalan baru dalam perubatan.


1b. Pembuktian Aras 1b

Bukti yang di dapat daripada satu atau beberapa kajian yang dibuat secara random dan tidak bias. Ia bertujuan supaya sebarang kesimpulan dapat dibuat dengan tepat dan betul.


2. Pembuktian Aras II

Bukti kajian yang dijalankan secara prospektif atau case control, di mana setiap kes atau penyakit yang dikaji akan mempunyai kawalan (e.g orang yang sihat atau relatif sihat) sebagai perbandingan untuk memastikan kesimpulan yang dibuat tepat terhadap sebarang hasil kajian. 


3. Pembuktian Aras III

Terdapat kajian yang di jalankan tetapi tidak mempunyai dirawakkan secara betul, atau kajian yang tidak mempunyai kawalan (control). Atau kajian yang hanya membuat pemerhatian sahaja dan melihat hubungkait sesuatu perkara atau penyakit dengan faktor-faktor yang mungkin berkaitan.

Pembuktian secara kajian sebegini juga rendah nilainya dan biasanya digunakan sebagai maklumat awal dalam amalan perubatan.


4. Pembuktian Aras IV

Bukti yang didapati daripada pengalaman mengendalikan kes kes (case series) atau

himpunan pandangan sejumlah pakar-pakar yang sangat berpengalaman. Ini merupakan peringkat pembuktian yang paling rendah dalam bidang perubatan dan tidak boleh dijadikan asas untuk membuat sebarang perubahan dalam polisi kesihatan.

Sebelum sesuatu amalan tersebut diterima sebagai amalan yang hendak dipraktiskan ia akan dibahaskan berdasarkan metod kajian yang saya sebutkan tadi. Dakwaan doktor hanya mendengar wakil penjual ubat (drug representative) untuk membuat keputusan bukan merupakan amalan sebenar dalam dunia perubatan. Maklumat lengkap ubat-ubatan wajib diberikan oleh syarikat yang terbabit setelah melepasi etika farmasiteukal.

Doktor yang beretika tidak hanya bergantung kepada maklumat yang dibekalkan oleh syarikat ubat, mereka akan memberikan pandangan terbaik berdasarkan bukti-bukti penyelidikan yang tidak dipengaruhi oleh syarikat pengeluar ubat tersebut.

Aallahua’alam.

Adakah Marijuana boleh mengubati kanser?

Oleh: En Fahmi Hasan | Ahli Farmasi

Salah satu tuduhan pejuang-pejuang melegalisasikan ganja adalah ahli profesional kesihatan moden sengaja menyorokkan keberkesanan ganja dalam merawat penyakit kanser.

Saya percaya di kalangan ahli profesional kesihatan sendiri, atau di kalangan keluarga mereka, ada yang diuji dengan penyakit kanser. Dan sekiranya mereka menyorokkan bukti kanser boleh dirawat dengan ganja semata-mata, sudah pasti tiada ahli profesional kesihatan atau keluarga mereka menjadi mangsa penyakit tersebut.

Mengikut kajian yang telah dijalankan setakat ini, berikut adalah kajian penggunaan marijuana dalam rawatan kanser dan yang berkaitan dengannya.

1. Sebagai mengurangkan kesan loya dan muntah akibat kemoterapi.

Terdapat 3 ujian klinikal berbeza terhadap penggunaan marijuana untuk mengurangkan rasa loya dan muntah akibat kemoterapi. 1 kajian menunjukkan kesan positif, 1 kajian menunjukkan tiada perbezaan antara marijuana dan placebo manakala 1 lagi kajian tidak dapat memberikan informasi yang lengkap [1].

Sesetengah pesakit memilih untuk menyedut asap marijuana berbanding mengambil secara oral kerana beranggapan ia bertindak lebih cepat dan lebih mudah diambil sewaktu berasa loya [2]. Walaubagaimanapun, tiada sebarang perbezaan apabila perbandingan ujian klinikal dilakukan antara pesakit yang mengambil marijuana secara menyedut dan secara oral [3].

Sekiranya ia diambil dengan tujuan untuk mengurangkan rasa loya akibat kemoterapi, tiada masalah untuk pengambilan secara oral dilakukan sebelum kemoterapi diberikan. Pengambilan marijuana secara menyedutnya dikaitkan dengan kesan khayal, keresahan, kesan psikotik akut dan orthostatic hypotension [4].

Terkini terdapat kajian ubatan baru yang lebih berkesan bagi merawat rasa loya pesakit. Unsur cannabinoids yang tiada kesan psikoaktif juga didapati lebih berkesan untuk merawat kesan loya [5].

Selain itu, sebahagian pesakit menolak untuk mengambil marijuana secara menyedutnya kerana tidak selesa dengan kesan psikoaktif marijuana. Pesakit-pesakit ini terdiri dari mereka yang tidak pernah menggunakan marijuana untuk tujuan rekreasi.

Oleh sebab itu, penggunaan marijuana secara menyedutnya tidak sesuai digunakan untuk tujuan perubatan melainkan untuk mereka yang memang mengambilnya dengan tujuan rekreasi [6].

Selain itu, cannabinoids boleh bertindak sebagai pelega atau penyebab loya. Loya dan muntah merupakan kesan sampingan yang dihadapi oleh mereka yang menyedut marijuana secara rutin [7].

2. Sebagai anti-kanser

Pada masa ini, kajian sedia ada menunjukkan hasil yang tidak seragam dengan keputusan yang berbeza-beza. Kajian-kajian ini merupakan kajian pra klinikal menggunakan sel manusia atau haiwan.

Keputusan yang tidak meyakinkan ini membuatkan ujian di atas manusia tidak dapat dilakukan lagi. THC didapati boleh merangsang, atau merencat pertumbuhan sel kanser [8-9].

Kajian kecil fasa 1 ke atas 9 pesakit kanser glioblastoma menunjukkan rawatan dengan THC tidak memanjangkan jangka hayat pesakit-pesakit tersebut [10].

Secara kesimpulannya, penggunaan marijuana dalam rawatan kanser setakat hari ini adalah sebagai mengurangkan rasa loya akibat kemoterapi. Walaubagiamanapun, penggunaanyya secara menyedut asap dikaitkan dengan pelbagai masalah termasuk kesan sampingan.

Tiada bukti kukuh setakat ini yang menunjukkan marijuana berupaya merencat perkembangan sel kanser di dalam badan manusia.

Fahmi Hassan (F. H. Abad)

Pegawai Farmasi

fb.com/fahmiabad

Adakah Daku Kufur Nikmat?

Seorang doktor senior kami pernah mencabar agar Pakar Perubatan Keluarga buat KPI kawalan DM (Kencing Manis) >80%. Indikatornya paras HbA1c kurang dari 6.5%. Kami agak cuak dan menggerutu juga dengan cadangan KPI ini. Tetapi telan ajelah. Setuju untuk tidak setuju. Selama ni nak dapat lepaskan 30% pun ssakit tayar.
Alasan valid yang diberikan adalah beliau sendiri yang sebelum ini HbA1c tinggi. Setelah beliau mengamalkan pemakanan ketat, kehidupan sihat dan ubat yang teratur, HbA1c berjaya diturunkan dalam tempoh 3 bulan. Bangga beliau kerana berjaya berbuat demikian.
“Apa kiranya para pesakit yang mendapat rawatan pakar di klinik kesihatan juga seperti saya?”
“Jika saya dapat buat tanpa jumpa pakar pun boleh control, kenapa pesakit tidak boleh? Sedangkan sudah dibawah seliaan pakar?”
“(Awak tu doktor, senanglah nak kawal. Cuba mari klinik ni. Ambik dua tiga sesi kaunseling pesakit DM. Baru tahu denyut nadi sebenar seorang doktor dilapangan)” Cakap ku dalam hati.
⚪⚪⚪
wp-1481444625724.jpgAnda mungkin pernah terbaca satu artikel dari jurnal Diabetic Care yang meletakkan tagline mereka “Kencing Manis sembuh dengan penjagaan makanan kalori rendah”. Mereka menamakan “Crash Diet” untuk DM jenis 2. Kajian tersebut dibuat oleh para pengkaji dari Universiti Newcastle, Universiti Glasgow, dan Universiti Lagos.[1] Cuba bayangkan bahawa semua sampel kajian diberi makan burger sebiji sekali sehari. Jika dalam negara kita disamakan dengan 2 keping roti canai sehari. Itu sahaja. Haramkan teh tarik, biskut dan apa sahaja tambahan lain. Boleh bayangkan juga  bagaimana memek muka pesakit kita apabila nasihat sedemikan diberikan? Mungkin ada doktor yang kena tampar….kerana menyekat hak asasi pemakanan mereka. Suasana pesakit kita berbeza…
Malangnya juga kajian tersebut dibuat kepada sampel kajian 30 orang sahaja, dan mendapati kejayaan menurunkan kandungan gula dalam darah selama tempoh 6 bulan seramai 12 orang (40%). Memanglah jika ditukar dalam bentuk peratus, 40% itu sudah amat memberangsangkan. Tetapi kaedah pengsampelan kajian dan penelitian analisa data agak kasar. Tidak boleh disamaratakan (generalisation) kepada masyarakat umum seluruh dunia. Sampel yang lebih besar amat perlu dalam kajian yang menakjubkan seperti ini.
Kami yang sudah bertahun lamanya di klinik-klinik kesihatan saban hari memberikan pelan perawatan yang terbaik kepada pesakit. Bukan sahaja lebih 250 pakar perubatan keluarga seluruh negara berkhidmat dalam sektor ini, tetapi dibantu pula oleh paramedik yang belajar khusus bab pendidikan pesakit (diabetic educator). Begitu juga nilai tambah yang diberikan oleh ahli farmasi, terus-menerus memberikan kekuatan kefahaman kepada pesakit akan peri pentingnya penjagaan penyakit mereka. Semuanya mendambakan komitmen dan ketekunan dalam merawat pesakit secara holistik. Selain nasihat supaya kekal gaya hidup sihat, kurangkan stres, kurang berat badan, patuh dengan ubatan yang dibekalkan, pesakit sekali sekala diberi insentif tertentu semasa sambutan hari DM sedunia. KKM tidak terlepas setiap tahun merayakan hari tersebut. Sarat dengan program setempat demi memberi motivasi kepada mereka.
⚪⚪⚪
Pesakit seolah-olah sudah menjadi saudara mara kita. Cara pergaulan dan percakapan sudah mencapai tahap adik beradik. Cuit dan gurauan pun begitu, sudah masak dan faham celoteh doktor yang merawat mereka. Jika sesekali kita bertegas atau marah bukan bermakna kita benci. Tetapi tandanya kasih dan sayang. Moto KKM pun ada menyebut “Penyayang, Profesionalism dan Kerja Berpasukan adalah Budaya kerja Kita.” Adalah normal bagi kita melepaskan “geram” kepada “saudara/pesakit” kita yang tidak langsung menghiraukan nasihat yang diberikan sepanjang bertahun kita merawat. Lagi “geram” jika dia pulangkan balik selori pen insulin yang beribu harga setelah luput tarikh. “Geram” marah ini juga tanda sayang. Sayang kepada beliau yang masih tidak masuk minda segala pendidikan kesihatan yang diberikan. Sayang juga kepada ubat yang telah dibazirkan bertahun lamanya. Jika sedari awal diberitahu dia tak guna, senang…..kita akan gunakan alternatif lain demi merawat. Hakikatnya adalah kesihatan dan kesejahteraan pesakit itu diutamakan.
Tambah “geram” sayang lagi, jika doktor senior kata kita “kufur nikmat” kerana tiada perasaan terhadap pesakit itu……alahai
Maafkan daku….
Rujuk
Dr Suhazeli Abdullah
Pakar Perubatan Keluarga
11.12.2016
Ketengah Jaya

Liku-liku Perjalanan Hukum Syariah 


​25 NOV: Pembentangan Rang Undang-Undang (RUU) Akta Mahkamah Syariah (bidang kuasa jenayah) pindaan 2016 atau RUU 355 oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang sehingga menimbulkan pertikaian oleh ahli parlimen PAN adalah disebabkan mereka tidak mengetahui tatacara RUU Persendirian.
Ini ditambah pula dengan pelbagai persepsi pihak luar termasuk media yang tidak mengetahui mengenai proses pembentangan sesuatu RUU sehingga ada mengaitkan pembentangan RUU 355 oleh Ahli Parlimen Marang di Dewan Rakyat pada Khamis sebagai bacaan kali kedua.
Mungkin sebab itu, Speaker Pandikar Amin Mulia tersenyum dan ketawa melihat gelagat Ahli Parlimen PAN Parit Buntar Datuk Mujahid Yusuf Rawa dan Ahli Parlimen PAN Shah Alam Khalid Samad mempersoalkan kenapa RUU 355 itu masih tidak dibahaskan.
Menurut mereka ini kali kedua Presiden PAS bangkit di Dewan Rakyat membaca RUU tersebut dan pada kali ini Hadi masih meminta supaya penjelasan mengenai RUU 355 dibuat pada sidang akan datang.
Sebenarnya, tata cara pembentangan RUU Persendirian dengan usul dibawa oleh kerajaan amat berbeza.
Menurut Pandikar Amin, pembentangan RUU Persendirian oleh Hadi belum sampai bacaan kali pertama sebaliknya hanyalah usul yang perlu perbincangan dan penelitian.
“Kalau kerajaan yang bawa usul atau undang-undang, (ia) tak perlu dibahas, tak perlu sokong, (hanya) sebut saja tajuknya serta disebut untuk bacaan kali pertama,” kata Pandikar Amin bagi menjelaskan kekeliruan ahli-ahli parlimen PAN berhubung RUU 355 yang dibawa Hadi.
Speaker kemudian menegaskan bahawa ahli-ahli parlimen patut membaca Peraturan Mesyuarat dan memahami supaya tidak terkeliru antara RUU Persendirian dengan RUU yang dibawa oleh kerajaan.
“Cuma yang duduk di sini (kerusi speaker) yang faham sebab saya berpandukan hansard dan peraturan-peraturan mesyuarat, Proses RUU Persendirian perlu dibaca dengan Peraturan Mesyuarat 49, 49(1), kemudian 49(2), 49(3) dan 49(4) sebelum sampai ke situ (untuk bacaan kali petama),” katanya.
Menurut Pandikar Amin, selepas dibahas dan dikemukakan kepada Majlis dan jika ada belah bahagian, baharu dapat keputusan dan dicap sudah sah baharulah boleh disebut untuk bacaan kali pertama.
Proses itu katanya belum berakhir lagi kerana ia akan dibawa oleh menteri yang berkenaan dengan memberi pernyataan, diikuti mesyuarat serta pernyataan baharu sebelum dibawa untuk perbahasan atau bacaan kali kedua.
Namun, disebalik ‘tidak tahu’ Mujahid dan Khalid, Ahli Parlimen PAS Kota Bharu Datuk Takiyuddin Hassan mengambil peluang menempelak kedua-dua wakil rakyat itu yang sebelum ini pernah bersama-sama PAS.
“Ini hanya peringkat Undang-Undang Persendirian. Bukannya Marang (Hadi) boleh buat apa-apa termasuk tubuh jawatankuasa. Apabila sudah sampai kepada Peraturan Mesyuarat 49 serta lulus bacaan kali pertama dan kerajaan ambil alih, baru kerajaan tubuh jawatankuasa,” katanya pada perbahasan isu sama.
Jawapan Pandikar Amin dan Takiyudin telah menyebabkan ahli-ahli parlimen Barisan Nasional (BN) serta PAS di dalam Dewan bersorak kerana mereka menyedari hujah Mujahid dan Khalid mendedahkan mereka tidak mengetahui beza pembentangan RUU Persendirian dengan yang dibawa kerajaan.
Barangkali juga, wakil rakyat PAN ini terlalu ghairah mahu menunjukkan kepada sekutu mereka DAP bahawa mereka akan berhabis-habisan membantu DAP menentang RUU 355 kerana kejaaan Hadi pasti menconteng arang di muka mereka yang sudah meninggalkan PAS.

Doktor dan Nurse Percaya Kajian Kafir? SN Nabiila Jawab

Oleh: Nur Nabiila Masfuzah Binti Abdullah | Jururawat Terlatih 

1) Nurse dan Doc sekarang lebih percaya kepada kajian orang kafir dari berpandukan Al-Quran ;

Ilmu sains yg kita guna sekarang ini adalah dari islam. Agamawan Islam telah mengkaji segalanya sebelum dirampas kesemuanya selepas zaman kegelapan british (Zaman renaissance)

** Selepas kejatuhan empayar islam yg terakhir, semua ilmu sains yang dimiliki orang islam, di claimed milik mereka oleh yahudi.

Kenapa Allah turunkan wahyu pertama kepada Nabi Muhammad S.A.W?
‘Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam. Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya’

(Surah Al Alaq ayat 1 – 5 )

Allah meminta kita sendiri menggali ilmu, kaji kebesarannya supaya dgn ilmu yg kita ada, kita semakin dapat melihat kebesaran Allah.

—-

2) Cakap kita tolak perubatan moden yang boleh menjanjikan penyembuhan..Itupun berdasarkan testimoni mereka.

Apabila tanya mana research atau data bertulis, mereka cakap cukup dengan testimoni sahaja. Macam tu, testimoni cakap, A..Maka A la jawabnya. Mereka tak tahu cara yang paling tepat untuk meneliti keberkesanan sesuatu produk adalah berpandukan data. Jika berkesan pula, kita perlu pula lihat kesan jangka panjang dan juga kesan sampingan (side effects). Proses kajian memakan masa yang amat lama untuk mendapat sample kajian yang cukup. Dan seperti biasa, ia memakan masa dan perlukan kos yang banyak.
Sebab itulah masih ada antara mereka yang hentam kromo sahaja, semua ubat dikatakan Pain Killer, rosakkan buah pinggang dan tak menjanjikan penyembuhan. Kalau dah makan Paracetamol 10 biji sekali hadap, tak rosak buah pinggang ke? Gelojohtitis sangat nak sembuh dari sakit kepala sebagai contoh; sedangkan sakit kepala dengan pengambilan ubatan harus diikuti dengan rehat yang cukup!.
—–

3) Mereka takk kisah kalau penyokong mereka menggunakan nama Doktor atas alasan menyokong amalan mereka. Tak apa, asalkan sesama bangsa nak sokong antara satu sama lain.
Doktor atau nurse yang sedia maklum berdaftar punya cakap dikatakan pengikut yahudi tetapi menipu menggunakan tittle yang tidak wujud tidak salah pula? Mengaut keuntungan atas risiko yang bakal ditempuh oleh pelanggan mereka tak kisah asalkan, badan jadiiii ringan selepas proses perawatan.
Jadi ringan sampai tak perlu pergi kesesi seterusnya okay juga kan? Kata nak sembuh terus..?.. Ubat yahudi tak boleh ambil kerap-kerap, tapi rawatan mereka boleh pergi sesi per sesi. Mana penyembuhan serta merta disitu?
Mereka tahu tak apabila bab cucuk jarum ‘direct’ ke salur darah ada bahaya serta kesan sampingan seperti
~ Kemasukan udara yang terkumpul boleh menyebabkan stroke serta masalah jantung (Air Embolism)
~ Jangkitan kuman di salur darah ditempat tusukan jarum diberi akibat kurang jagaan kebersihan atau penggunaan proper technique semasa menyucuk jarum ke vein. (Thromboplebitis)
~ Virus HIV dan Hepatitis yang kemungkinan disebarkan akibat jarum yang tidak dibuang dengan betul.(Blood Borne Disease)
~ Pendarahan yang banyak akibat penggunaan dosage heparine yang tidak betul.
—–
4) Placebo Effect 

Ia merupakan satu mainan minda positif dimana tahap keberkesanan sesuatu perawatan boleh dicapai melalui minda yang positif. Jika anda datang ke hospital, bersangka baik bahawa doktor dan kaedah rawatan boleh membantu proses penyembuhan, maka, proses penyembuhan boleh berjalan dengan baik. Tetapi, jika anda diomok-omokkan bahawa Doktor dan Nurse di dewan bersalin merupakan tukang sorak dan geng suka buat episiotomy suka-suka sahaja, makanya minda anda akan sentiasa berfikiran negative.
Begitu juga dengan kaedah yang digunakan oleh bomoh atau perawat tradisional yang lain, menjanjikan penyembuhan melalui permainan minda tetapi dengan syarat kunjungan berkali-kali.
—–

Kesimpulan

Tidak mengapa, jika dengan memberikan ilmu berdasarkan fakta pun masih lagi ada yang menganggap kami-kami ini jahil, sekurang-kurang kami berjaya memberikan masa kepada rakyat lain supaya dapat menilai yang mana kaca, yang mana manikam. Yang mana dakyah palsu, yang mana berdasarkan ilmu.
Nur Nabiila Masfuzah Binti Abdullah

Jururawat Terlatih

#SayaJururawat

Kita Rawat Tanpa Prejudis

DEGIL

Ada orang share flow chart pengurusan ibu hamil yang memilih untuk bersalin di rumah. Kononnya hujah kumpulan “Mereka Kena Tipu” itu bahawa KKM sendiri membenarkan ibu-ibu hamil bersalin di rumah.

Helo bro, baca sampai habis dulu pekeliling yang di keluarkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan yang bertarikh 13 Mac 2014 itu. Hadam betul-betul apa hasrat KPK dan kenapa pekeliling itu wujud.

KKM sudah cukup berhemah dengan kumpulan doula ini. Apabila berlaku 2 kes kematian akibat kejahilan ibu dan dihasut oleh doula supaya bersalin di rumah sebelum tahun 2014, lantas pekeliling ini dikeluarkan bagi memberi garis panduan. Kes yang masyhur adalah kes Amy Karmila yang meninggal dunia akibat komplikasi masa bersalin. Puncanya adalah gagal menilai risiko yang mungkin berlaku dan gagal bertindak cepat apabila tanda-tanda kecemasan timbul atas si ibu.

Mai saya terangkan dengan lukisan mudah mengenai flow chart tu. Ianya dibuat oleh beberapa pakar kesihatan bagi mengurangkan jumlah kelahiran tidak selamat. Anggota kesihatan berusaha sedaya mungkin untuk membantu dan menghulurkan kemahiran mereka. Bermula dari kenal pasti pesakit yang berniat bersalin di rumah, sehinggalah anggota diarah pulang dari premis berkenaan, tidak putus-putus NASIHAT dikeluarkan walaupun si ibu DEGIL. Saya catat dalam flow chart itu, tidak kurang dari tujuh tempat NASIHAT diberikan. Bukan sahaja seorang anggota kesihatan yang terlibat, malah penyelia (Sister atau Matron) pun turut serta beri NASIHAT. Dalam sesetengah kes yang terlalu berisiko, Pakar Perubatan Keluarga juga akan turut memberikan NASIHAT.

Jika masih berDEGIL, pekeliling tersebut mengarahkan anggota terlibat meninggalkan premis (rumah si ibu) bagi mengelakkan implikasi undang-undang keatasnya.

Dalam hati anggota berkenan mendoakan keselamatan dan kesejahteraan kepada si ibu dan anak. Sudah habis seribu daya memujuk. Keadaan ini semakin parah jika si ibu dihasut oleh doula samada doula berada di sisi atau melalui arahan wasap.

Sekian penjelasan dari suhazelipedia.com

Fb.Com/drsuhazeli

17.2.2018

Kuala Berang

#SayNoToUnSafeBirth

Nota tambahan: “Ikut Mung La Semek”